Trädgård allmänt
Abies koreana: Du behöver inte göra något år mossan, täcker du med jord och ny gräsmatta dör den garanterat. Mossa har inga rötter och tar upp näring och fukt ur luften och hamnar den under ett lager jord så är näringstillförseln borta.
_KirderF_: Hejsan.. Lånar tråden lite :) Vad ska man ha i mellan ? [bild]
JohanFrick: Så här gjorde jag https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-plank-med-betongfundament.296078
Vinbat: Tack @tensiden för inputen! PEM slangen som jag har är på 32mm. Den är lite för tjock att koppla till Gardena delar. Kommer vara dyr att koppla bussningar/ PRK kopplingar emellan. Sedan vet jag inte om jag klara blåsa ut vatten. Jag får köpa gardena anslutningsslangar och be grävaren göra rätt fall.
Jarlsgård: Vi har spåna vidare och har nog faktiskt kommit fram till den slutgiltiga "planlösningen" :D [bild] Något ni tycker vi har missat (mer än cykelparkering som vi valt att slopa)? :)
b8q: [citat] Du får göra magasin i bäcken (som ett antal dammar i rad) istället för en konstant sluttande bäck.
rävlyan: Går nog att få till det , stenen är väl inte så stora som dom går djupt ner till marknivå kanske någon form av botten en en bit ner som dom står på samt lite mellan för att stoppa gräsrötterna Annars inget mer som jag kan bistå med
tgr_se: En granne försökte fixa avslutet mellan sten och befintlig asfalt med reparationsasfalt. Det blev kasst, kladdigt vid värme så det slutade med att han fick riva bort det. Han lyckades sedan få ett par plåtspänner fyllda med riktig asfalt vid någon pågående läggning och det har hållt riktigt bra.
Keexet: Kan du inte mura själv? Det är väl lämpligt att öva sig på något som redan ligger på platsen som spillmaterial. Du kommer ju inte behöva göra några hållfasthetsberäkningar eller ta hänsyn till några behörighetskrav. Ett annat förslag är att använda stenen som deponi/markhöjning. Just stenkross är oftast inte så vackert (därav att gabioner är ännu fulare), men en kulle
per s: Jag har använt Roslagsmahogny på gammal gisten trall. Två strykningar. Blev bra men riktigt mörkt. Så doftar det gammal skeppshandel ett tag efter. Har du nytt trä och använder prima jungfrulig tjära behöver det inte bli så mörkt. Trätjäran håller borta påväxt och kokt linolja gör att det stelnar. Ska du inte gå eller sitta på det kan du ta rå linolja som suger in lite
tensiden: Hade humlebo för några år sedan i husgrunden. De hade sitt bo mellan grundstenen och träfasaden. Det enda de påverkade var att det inne rasade ner lite skräp. Jag pratade med anticimex och de sa att de inte gör någon skada och försvinner till nästa säsong. Och så var det. Trevligt med humlor, framförallt om man har fruktträd och annat som vill pollineras.
useless: Efter en liten Googling verkar det som att kommunerna använder den här definitionen: "Höjden på staket, murar och plank räknas alltid från marknivå upp till den totala högsta nivån på konstruktionen." Då är ju nästa fråga vad som är marknivå, men det kanske är enkelt att svara på i ditt fall...
karin_sv: Nu kan jag berätta hur det gick med myrorna. De flyttade från Friggeboden efter att jag bekämpat dem med kanel (verkningslöst) ...sedan blev det Myrr(ens) tur. De försvann och började bygga vid en stubbe som jag har på tomten. Allt var bra ett tag sen blev de liksom folkilskna. Det gick inte att ta ett steg i trädgården utan att de gick till attack, de hade sina privata stigar o gud
Bernieberg: Ja gör du det men var på helspänn när du närmar dig så att du inte råkar missa det och bara kör genom :). Är från Svedala men hade en granne som jobbade på sågen, därför jag kom att tänka på den.
rävlyan: En del jobb men tror det blir bra , det var nog det med smala fogar som det gick trög att få ner det Tycker det bra ut , verkar vara tätt i fogarna på tappen , ska du göra lika på nerfarten , så ta stenmjöl den här gången den är mycket finare Prova i en hörna
KA-1: Nyfiken på hur det går för TS med dammprojektet. Har själv en damm i liknande situation, grävd med "naturligt" tillopp och utlopp. Dyig botten med mycket växtlighet runtomkring både önskad och oönskad. Den är betydligt mindre och man kan kliva runt med vadarstövlar i den. Gjorde ett ryck för ett par veckor sedan och tog bort stora mängder med näckrosor som spridit sig som ogräs.
BirgitS: Olika kommuner har olika krav för att staket, plank och spaljé inte ska behöva bygglov. Jag vet inte om virket kan ta skada av att murgrönan håller sig fast med sugrötter.
elpaco: Du gör ett klassiskt misstag när du designar så att cirklarna precis möts. De skall tvärtom gå ända fram till nästa spridare (head to head), eller åtminstone 80% av avståndet. Nederbörden är nämligen aldrig helt jämn utan varierar avtagande med kastlängden. Som du ritat nu kommer det bli mycket olika väta och några punkter helt utan vatten!
Fadai: Eller som denna? [bild] Kan rekommendera att nosa runt på Pinterest, finns sjuuukt mycket.
Yaken: Jag hade några kvm "mypexmatta" (som den svarta markduken i plast med gröna rutor på tydligen kallas) över som jag har i botten på grabbens sandlåda. Det mesta som släpper igenom fukt men stoppar material från att blandas eller ogräs från att växa igenom borde dock funka bra. Tror nog N1-markduken från byggmax också funkar bra.
artesuave: Precis, på mitt lokala varuhus hade dem bara dem 1,8m samt 4,2m. Men just då behövde jag bara 1,8 så det passa mig bra...
sole_oggi: Funderar på om denna kan vara något liknande det jag har? Men har förstått att det gjordes vissa ändringar 2001 på dessa?
Trenpa: Hej, Har en uteplats där det ligger gamla vita kalkstensplattor. Vill nu ha en grusad uteplats där. Kan jag ha plattorna som bärlager, eller behöver jag ta bort dem och börja från grunden med grusat bärlager? Är orolig för att med plattor som bärlager så "flyter" gruset runt.
AdslVerbe: [citat] Med Dicotexen följde jag bara anvisningarna. 1dl till 10L per 100m2. Dvd 1cl per liter vatten. Det var egentligen bara jordrevan eller viktorian jag inte fick full effekt på vilket även infobladet sa att det endast hade "bra" effekt på.(Om jag fick tyskan rätt :) ) Dock tog den runt 90% av beståndet vid första sprutningen. Däremot fick jag i princip ingen effekt när jag sprutade
peter_sweden: OK då får jag hitta en annan lösning. Tack för svaret!