Jag vill ha ett staket och en grind mellan vår häck och bod, som vätter ut mot gatan. Se förklarande bild. Obs, stubben skall bort!

Jag har aldrig byggt staket och behöver råd. Vi tror att det bästa är ett trästaket med en trägrind. Trästaketet får gärna ha samma stil som grannens vita mitt emot på bilden - alltså två smala en bred upprepa.

Hur gör jag? Gräver man ner plintar? Hur får jag styggt i övergångarna från stolpen vid vägen, och grind vid boden? Det är backigt, hur tänker man då? Hur gär man en grind och kan den sitta direkt mot boden på något sätt eller måste man ha en stolpe mellan? Alla tips är välkomna!!
 
  • Planerat område för staket och grind markerat med röda linjer mellan häck och bod, stubbe syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag byggde min trägrind efter den här ritningen, och det blev stabilt och fint:
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-grind-med-snedstrava/
Jag tror att slitsningen är nyckeln för att den inte ska "sacka". Jag satte också på en vertikal regel i ytterkant och satte vinkeljärn, så det stagar upp lite mer.
Du bör nog ha en stabil stolpe vid boden som du helt gjuter fast, det blir ett ganska rejält moment där grinden hänger så det måste finnas ett bra mothåll.
Ett målat vitt trästaket blir fint!
 
Tack för länk. Kanske kan förstärka z ramen med järn på baksidan, har ett järn som skulle fungera bra till det.

Tänkte kanske att grinden hänger i stolpen bort från boden, och bara själva stängningen är mot knutbrädan på boden?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.