Jag vill ha ett staket och en grind mellan vår häck och bod, som vätter ut mot gatan. Se förklarande bild. Obs, stubben skall bort!
Jag har aldrig byggt staket och behöver råd. Vi tror att det bästa är ett trästaket med en trägrind. Trästaketet får gärna ha samma stil som grannens vita mitt emot på bilden - alltså två smala en bred upprepa.
Hur gör jag? Gräver man ner plintar? Hur får jag styggt i övergångarna från stolpen vid vägen, och grind vid boden? Det är backigt, hur tänker man då? Hur gär man en grind och kan den sitta direkt mot boden på något sätt eller måste man ha en stolpe mellan? Alla tips är välkomna!!
Jag har aldrig byggt staket och behöver råd. Vi tror att det bästa är ett trästaket med en trägrind. Trästaketet får gärna ha samma stil som grannens vita mitt emot på bilden - alltså två smala en bred upprepa.
Hur gör jag? Gräver man ner plintar? Hur får jag styggt i övergångarna från stolpen vid vägen, och grind vid boden? Det är backigt, hur tänker man då? Hur gär man en grind och kan den sitta direkt mot boden på något sätt eller måste man ha en stolpe mellan? Alla tips är välkomna!!
Redigerat:
Jag byggde min trägrind efter den här ritningen, och det blev stabilt och fint:
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-grind-med-snedstrava/
Jag tror att slitsningen är nyckeln för att den inte ska "sacka". Jag satte också på en vertikal regel i ytterkant och satte vinkeljärn, så det stagar upp lite mer.
Du bör nog ha en stabil stolpe vid boden som du helt gjuter fast, det blir ett ganska rejält moment där grinden hänger så det måste finnas ett bra mothåll.
Ett målat vitt trästaket blir fint!
https://www.dinbyggare.se/bygg-en-grind-med-snedstrava/
Jag tror att slitsningen är nyckeln för att den inte ska "sacka". Jag satte också på en vertikal regel i ytterkant och satte vinkeljärn, så det stagar upp lite mer.
Du bör nog ha en stabil stolpe vid boden som du helt gjuter fast, det blir ett ganska rejält moment där grinden hänger så det måste finnas ett bra mothåll.
Ett målat vitt trästaket blir fint!
Klicka här för att svara
