Jag har en ihoprullande vattenslang där munstycket har inre gänga. Vilkek koppling kan jag köpa för att kunna sätta på vilket munstycke som helst?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bara för att ge en kvalificerad gissning, säger jag 1/2-tum som är den överlägset vanligaste gängan i dessa sammanhang. Men ibland dyker det upp udda fåglar, skulle ju kunna vara någon snål kines som suttit och räknat på att de spar 10 öre på varje vattenpistol om de går ner till 3/8". Men det kan även vara 3/4".
Stegen är såpass stora att du ganska direkt ser vilken storlek det är om du går till butiken med din gänga och håller upp den mot den önskvärda gängan i fråga. För alla vanliga gängor finns det övergångar så att olika stora gängor går att koppla ihop.
Att mäta rörgängor och lära sig vilket mått som motsvara vilken storlek kan man ju göra, men eftersom det är olika storlek på inner- och yttergängor och alltid lika rörigt att översätta från millimeter till tum, så brukar jag själv praktisera den snabba och enkla vägen. Be expediten i affären att få provgänga om du är osäker.
Stegen är såpass stora att du ganska direkt ser vilken storlek det är om du går till butiken med din gänga och håller upp den mot den önskvärda gängan i fråga. För alla vanliga gängor finns det övergångar så att olika stora gängor går att koppla ihop.
Att mäta rörgängor och lära sig vilket mått som motsvara vilken storlek kan man ju göra, men eftersom det är olika storlek på inner- och yttergängor och alltid lika rörigt att översätta från millimeter till tum, så brukar jag själv praktisera den snabba och enkla vägen. Be expediten i affären att få provgänga om du är osäker.
Sätt dit en sån här så kan du använda vilket munstycke som helst med standardkoppling:
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/krananslutning-2000020698
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/krananslutning-2000020698
Produkter som diskuteras: "slangkopplingar"
Kran- & slangkopplingar
Kopplingar spelar en avgörande roll i alla typer av rör- och slangsystem genom att ansluta olika rördelar och säkerställa en sömlös ström av vätskor eller gaser. Oavsett om du arbetar med vattenledningar, trädgårdsslangar, gasrör eller
Läs mer
Hmm, nu känns det som den här tråden avhandlar två olika frågor. Är det gängan i sprutmunstycket du är ute efter eller är det vattenslangskopplingen?
Vad är det du vill göra? Använda slangen ihop med annat sprutmunstycke eller använda sprutmunstycket med annan slang? I vilket fall som helst så väljer man att byta vid snabbkopplingen, dvs man klickar i munstycket/slangen i ett annat munstycke/slang.
Kopplingarna till de expanderbara slangarna kan mycket väl vara egna standarder/patent och det är inte säkert att det alltid är utbytbart. Ofta innebär billiga helhetslösningar att man får skrota hela produkten när en del går sönder då inga reservdelar tillverkas.
Har jag fel är det säkert hjälpsamt för andra att veta var dessa grejer finns.
Vad är det du vill göra? Använda slangen ihop med annat sprutmunstycke eller använda sprutmunstycket med annan slang? I vilket fall som helst så väljer man att byta vid snabbkopplingen, dvs man klickar i munstycket/slangen i ett annat munstycke/slang.
Kopplingarna till de expanderbara slangarna kan mycket väl vara egna standarder/patent och det är inte säkert att det alltid är utbytbart. Ofta innebär billiga helhetslösningar att man får skrota hela produkten när en del går sönder då inga reservdelar tillverkas.
Har jag fel är det säkert hjälpsamt för andra att veta var dessa grejer finns.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden