Det har kommit upp en växt i ena hörnet av växthuset. Det ser inte riktigt ut som ogräs så jag har låtit det växa, är det någon som kan identifiera vad det är?

Grönt högt bladverk i hörnet av ett växthus med stålstomme, jordgolv och gräs utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Okänd växt med gröna löv växande i ett växthus hörn, intill en metallstomme.
Skapa konto
En okänd grödlig växt i hörnet av ett växthus med suddig bakgrund.
Skapa konto

F
Ser ut som Målla. Ogräs.

• Gilla
maah
  • Laddar…
F fsn skrev:
Ser ut som Målla. Ogräs.
Det verkar stämma, tack.

Mållor (bland vilka svinmålla är vanligast förekommande) är bland de bästa ätliga vilda växterna, eftersom de har mild smak och kan därför användas i många olika slags maträtter och brödbak på samma sätt som spenat. Exempel på sådan mat är; soppa, paj, gratäng, pesto, sallad, stuvningar, pastasås, piroger, bröd, pannkakor m.m

Jag brukar numer rycka mållorna som poppar upp i landet, men det är främst för att jag är så dålig på att ta dem till vara. Helst ska man skörda dem tidig vår, som med alla "primörer" då de är mjällast och inte hunnit bilda så mycket sega fibrer.

Men om det är något ogräs som kan få växa så är det mållorna, ätbara och relativt lättryckta om man vill rensa.:)

Jag tycker svinmålla är jättegott. Brukar i princip äta upp den varefter jag rensar... Jag har inte så mycket sådant dock ;-)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.