Trädgård allmänt
rävlyan: Hade sådana i en vedtrave , tog in ved på vintern ca -15 C ställde pinnarna i öppna spisen , dagen därpå hördes ett knäppande , började leta det kom från veden , dunkade ett par pinnar och ut trillade lika dina , OK la dom i ett glas ut med det , på morgonen var dom karameller , skramlade , tog in och dom töade upp och började röra på sig ,Nästa steg ner i frysen -22C då var det
yonna: Det hjälper med att man lägger ner någon halv, dränkt, ihoprullad dagstidning i komposten. Där brukar det hos mig så småningom bli en maskbarnkammare.
rävlyan: Blir nog inget direkt svar från mig på din fråga , bara lite erfarenhet av betong och sten Betong biter inte på sten så där kan det bli problem att få stöd i framkant , det är där dom kan tippa som du säger kanske något lim av något slag , Skulle tro att en stenfirma kan säga något , kanske dom varit med förr i detta sammanhang eller om det är någon annan på forumet som vet
rävlyan: [citat] Nej men det som är under mossan blir det , brukar vara något svart lager med jord/annat
Abies koreana: Det är harkrankslarver, dyker upp vid den här tiden på året. Hittar dem ibland på vissa ställen i trädgården, har aldrig gjort något åt dem och inte heller sett några skador. Fåglarna gillar dem.
BirgitS: [citat] Att bara se några nya grenar med blad är ofta inte tillräckligt eftersom växter som är nära släkt liknar varandra mycket när det gäller bladform, enkel- resp. parbladighet etc. Lagerhägg ser ut att ha smalare och mörkare blad på detta foto: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Karayemi%C5%9F-8.jpg Enligt Wikepedia är lagerhägg vintergrön så det är ju bara att vänta och se
mgranbom: [citat] Allmän lekplats = Besiktningskrav. Ni ska ta dit en besiktningsman och få ett protokoll på vad som anses som risker för lekande barn. Ny utrustning som installeras ska vara godkänd för allmän lekplats. Det kommer bli dyrt så egentligen har ni att välja mellan att satsa eller riva. Alternativet är att ägaren av lekplatsen kan hållas ansvarig vid en olycka.
Simpel: Tack för svaren! Stället vi ska bygga på har en mur idag men den kalvar, tror jag det heter, stenarna rör på sig. Insåg nu att enklast är kanske att mura in de stenarna och sen klä in hela kalaset i corten. Det borde stoppa rörelsens. Jag uppfattar även er som att cortenstålet klarar visst tryck så att fylla ut med jord mellan gamla muren och stålet borde ju vara lugnt... hur tunt
Stenolofanders: Kalkslam är så grundläggande, enkelt och billigt att det inte finns någon marknadsföringsorganisation bakom: det är släckt kalk blandat med vatten till mjölkkonsistens. Murkalk E står det på påsarna med släckt kalk. Kalkslam kan också kallas kalkfärg. Det vita på klassiska skånelängor i korsvirke, gotländska stenhus och murstockar är kalkslam. Alla äldre slott, borgar och
Dan_Johansson: [citat] Ett fast grepp om foten, och sedan ett kraftigt ryck rakt upp.(y) (skämt åsido, internet verkar överens om att man kan gödsla bort svampar)
crazytok: Låter bra det! Hoppas bara att det inte regnar så mycket kommande helg så det är möjligt att köra ut matjorden och kunna kratta den... Hade varit sååå skönt att äntligen få ut jorden och börja så gräsmatta! Efter tre års slit med allt annat runtom huset i form av murar och stensättning, altan mm så kommer det bli en sån lättnad att äntligen få gräsmatta så det slipper se
Pärran: Underlaget är klart med rejält förstärkningslager plus bärlager. Jag kommer att få gräva bort en del först. Tänkte lägga i sand då jag i det här fallet vill ha så mycket gräs som möjligt. Tror eg att jag kan lägga dom så tätt som det går eftersom de ändå inte är fyrkantiga så lär det växa ordentligt mellan iaf. Det är inte mycket biltrafik det är frågan om heller eg.
rävlyan: [citat] Fräser du så klipper du allt rotväg i små bitar , ogräs , sly , blir massor av nya skott av det , räcker med en bit på 1 cm och smalt som ett hårstrå , så bara klipp kort över hela ytan lite ofta ,så efter ett par år utarmas det mesta , och gräsfrö kan sås
Keexet: Kul att ni lyfter ämnet. Jag skrev för en tid sedan tråden "är vinbergssnäckor revirhävdande" med just den frågeställningen. Syftandes på att pantersnigeln är det. Jag fick inget gehör i den tråden och lämnade funderingen därhän. Men nu lyfter ni alltså samma tes, väldigt intressant!:thinking: Jag har sedan jag köpte huset alltid haft väldigt gott om vinbergssnäckor i min
Jowl: Larverna är skadedjur. :) Fåglarna är mer än välkomna, dock har vi mest gäss i krokarna. Bild kanske kommer. ;)
Shiraz: Oj, 1100 lass med skottkärra ! Inte lite jobb... Tänkte nog göra livet lite lättare för mig..
Keexet: Nej jag har inte prövat olika sorters "weeping hose", bara Biltemas. Dock är jag inne på att det är typen av slang inte är optimal iaf inte i växthuset. Sen vore det väldigt bra med fuktsensorer också, så att det vattnas olika mycket beroende på väder (avdunstning/tillväxt). Men jag är något av en rookie själv på området, så jag har inte så mycket mer tips att ge när det
andersda: Hej Sitter och fantiserar om en självvattnande gräsmatta. När man installerar sprinklers har jag förstått att man ofta vill ha överlapp pga spridnings bilden hos sprinklern. Finns det sprinkler man klarar sig utan överlapp med? Nån som testat en 'vanlig' sprinkler utan överlapp? /Anders
harry73: Vi har flera såna kvisthögar. De är väldigt luftig och tar mycket plats, så efter ett tag börjar jag tömma gräsklipparen ovanpå den. Gräsklippet och löv gör att den sänks ner lite grand Efter ett år kan man också lägga lite jord ovanpå. Resten försvinner av sig själv, bara man ger det tid
pacman42: Jag beställde 0-16 på flaket och sättflis (4-8mm) i storsäck. Gick alldeles utmärkt och kostade inget extra i fraktkostnad (från min leverantör).
Petter Forsen: Lyft uppen med säkerhetsmarginal i närheten av huset och där transporter skall ske eller jordmassor lagras..
Liljeros: [citat] Främsta anledningen till att jag helst skulle använda dom som fundament är att jag skulle vilja slippa fräsa bort ett 70-tal stubbar...ett alternativ är ju använda jordskruv men det är ju inte gratis direkt då det kommer behövas en hel del för 30m stödmur. och frågan är om dom blir tillräckligt stadiga...
harry73: Muren verkar i alla fall delvis vara murat med lecablock. Sedan är det fukt på trädgårdssidan som gör att marktryckt blir för stor. Kan eventuellt vara pga tjälen som trycker muren utåt. Det viktigaste är att fixa dräneringen på din sida. Eventuellt en halv meter bred remsa med lecakulor och dräneringsrör i botten. Lecakulor borde pga sin ringa vikt även minska marktrycket,
pacman42: Är det katt så fungerar nog inte folie, på västkusten så blåser det allt för mycket. Men tack för tipset med pissoff.