Trädgård allmänt
mexitegel: Hur du ska utföra det beror på markförhållandena.Generellt kan man säga att om du har stabil mark under jordlagret räcker det att du lägger markduk på denna och sedan bärlager 0/32, tjocklek 20 cm som du vattnar och packar med markvibrator, på detta lägger du sedan makadam c:a 3-5 cm (Lägger du mer blir det svårt att köra i). Är det sämre markförhållanden kan du behöva
Thomas_Blekinge: [citat] Jag tror inga bryggor lever så länge. Min pålad brygga (inte järnrör) är inne på 8:e år och har blivit rätt skev. Först var ja sur för den vaar helt rak från början till isarna kom. Nu är jag mer avslappnad och vet att en riktig brygga ska vara lite skev.
Anna_H: Tösalt förstör gräsmattan. Funkar däremot bra påv grusgångar och håller då ogräset borta lite. Det fungerar att lägga ut mattor innan det snöar, som man sedan lyfter bort när snön kommit, om de inte hunnit frysa fast.
Joel84: Hejsan alla, Vi har renoverat i stort sätt hela vårt hus under 5års tid nu, se före/efter bild på framsidan Har dock kört fast lite kring uppfarten. Vet inte riktigt hur vi skall får till det, kanske har ni lite tips och idéer? Vi vill att det skall se lite lyxigt ut, vi tror en antracit markplatta skulle bli fint, ganska stor, typ 300x600 eller 600x600. Vi vill bygga något snygg för
Hemmakatten: Under vintern är det ca 10-12 grader under natten enstaka nätter ner till 7-8 gr. Bifogar en bild på kärleksörten som växer mycket och har 3-4 blommor. Vattnat väldigt sparsamt men nu när blommorna kommer har jag ökat på vattenmängden. Ingen gödning har den fått förutom det som är i den nya jorden [bild]
Albireo: Hej! Inget kul relation. Men som redan sagts får han inte lämna snö på din tomt, man får inte heller lämna gräsklipp eller ställa upp sin bil på din tomt utan tillåtelse. Men gör som vi gjorde. Vår granne har inte så stor tomt. Vi erbjöd honom att tippa snö på vår. I gengäld skottar han ibland vår tomt.
Bygga2018: Tack för svar. Här är kommunens bild: [bild] Jag kan bara tolka det på ett sätt, utanför sikttriangeln inom min tomt finns det inga begränsningar.
Kristina J: [citat] Får jag ställa en sista fråga: Hur hög är din odlingslåda, och gärna också hur hög spaljén är?
Sommarstuga 2017: [citat] ja det måste du! HA HA Jo det var fördelar såklart med sjöutsikt i väster, men det var så kraftig lutning på tomten mot norr så det kändes lite för knepigt för mig :)
Åsa Lund: Min lista var drygt tio punkter lång... Har för mig att de två studenterna fick 3000 för besväret. Värt varenda krona! Sedan gjorde vi allt jobb själva och sparade in vad de kostat Lycka till!
Hjulbent: Kan det är vara något av intresse www.stangselbutiken.se/sv/products/gangjaern.php www.halder.com/se/Produkter/Standarddetaljer/Maskin-och-Fixturdetaljer/Oegelbult/Oegelbult-DIN-444-form-B-kvalitet-8.8-hoeg-precision
Darling McFluff: [citat] Precis, du sätter spalje på sidorna eller delar av sidorna, alternativt förstyvande stag eller liknande.
Kallebo: Tänker att man först vill bygga upp så att det blir plant. Vår gräsmatta diffar ca 15 cm. Från högsta till lägsta punkt. Tyvärr verkar det vara mer hål i min presenning än jag föreställt mig så i princip allt vatten hade runnit ut nu när vi fått ett par minusgrader. Fyllde på knappt 100 liter som jag hoppas kan frysa till under natten.
Larsa: Stolpskor är värdelösa för staket. Kör plintjärn istället, två per stolpe
Hemmakatten: Vid vårt hus finns en stor, 25 m hög 300-årig ek som står kanske 7 m från huset. Kronan sträcker sig in över taket. Den eken fick en spricka i sig nu under Alfridastormen. En 80-100 årig, mycket hög ask på granntomten föll in på vår tomt. Trots detta skulle det aldrig falla oss in att ta ned några träd. Eken betyder mycket för husets upplevelse med solen som silas in genom
Fadai: [citat] Skulle undvika Roundup, det kommer förhoppningsvis att förbjudas snart. Bättre skrapa bort o sen grusa, ev m markduk under. Att sprida gifter i sin trädgård är dåligt för både människor och djur.
KlasJohansson: Hej, Vi ska göra ordning tomten och vi bor i Göteborgsområdet. Vi ska stenlägga 120 kvm framför garage och mot befintlig kantsten. Det är lite lutning på uppfarten men det är hårdgjord yta med nollgrus. Precis framför garaget är nivån säkert för hög för stenarna så det måste skrapas bort lite men på andra ställen måste vi fylla på med ett par flak grus (kanske 10cm i snitt
HeleneP: Jag hade luckrat upp jorden under så gått det går och sedan placerat en odlingslåda med ett snyggt planteringsstöd för en klättrare att klänga på, varför inte liknande som staketet som syns på bilden men med glesare ribbor? Jag planterade odlingslådor med rosor, vindruvor och clematis i för ganska många år sedan och under lådorna var det mest sandjord, det växte jättebra! Det
permagnuso: [citat] Nu kommer jag inte ihåg riktig då det är några år sedan men carporten var hyfsat nybyggd (2009 tror jag) och sedan hade man nog bara lagt om plattorna och fixat till gruset under. Om det gjordes samtidigt eller senare vet jag inte. Jag hade en besiktningsman om det spelar någon roll... Frågan är vart jag börjar. Ska jag kontakta säljaren och försöka komma överräns (om han nu
Jonnizen: [citat] Är d jag är lite rädd för i vårt fall. Området är ganska reglerat..
Hemmakatten: Både enen och tallen kommer att bli ofantligt fula efter beskärning. Antingen har du träden kvar eller kapar de längs med marken.
Claes Sörmland: Gissning: En gubbe med minigrävare, en dag grävning och läggning av rör i fall i makadam (om det räcker med 60 cm dräneringsdjup). Ytterligare en dag återfyllning och packning. Säg 10 000 kr inklusive allt per dag (minigrävare+makadam+rördelar) så kring 20 000 kr Vad görs av de kring 5 kubikmeterna lera som grävts upp och ersatts av makadam? Det är en nästa så dubbelt så stor
Abies koreana: [citat] Alla är vi färgade eller hur? Naturligtvis även jag men inte av gamla sedvänjor utan av forskning ;) https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/forskare-sager-nej-till-aska-i-landet
HasseTeknik: Beror ju helt på hur många, hur stora, hur ligger de, vad ska det bli på platsen sen......... Är det lätt åtkomligt, så är väl borr+kilar det lättaste. Gräva runt, elda och slå med slägga passar lite större stenar.
KnockOnWood: Jag tycker det låter vettigt! Bara du inte kommer för nära husets träkonstruktion. Kanske någon "expert" vaknar snart och kan ge lite proffsråd...
Täppan22: [citat] Tack för input. Vi bor inte i Skåne men söderut sett till hela Sverige, så jag tror inte vi får så mycket mer skugga än så. [citat] Huset är ganska lågt i mittendelen men lite högde i de två utstickande partierna. Dock kommer ju däcket att dras en bra bit utanför huskropparna så planen är att poolen ska hamna till hälften utanför de utstickande delarna. [citat] Helt
useless: Går det inte att lyfta upp bottenventilen i själva tanken och hänga upp den så att den hänger torrt?
Täppan22: [citat] Smart idé. Tänkte inte på att man kunde köra avsatser även på denna lilla remsa. [citat] [citat] Det är ett företag som bygger och som har hand om alla bygg/marklov etc så de har förhoppningsvis koll på det. Kanske också sånt som gör att de själva tänker sig en enklare slänt istället för en rakare variant som jag vill ha. (Vi kommer alltså skriva avtal på men det