Kompostmask hade jag inte tänkt på. Med två alternerande komposter får ju processen gott om tid så jag försöker nog utan mask.
Men kolla vad Bauhaus säger om Greenline Master utan Plus. "Fungerar ner till minus 15 grader". Frågan jag ställer mig är vid vilken temperatur processen kommer igång igen efter en köldknäpp under 16 grader.
https://www.bauhaus.se/varmkompost-greenline-master-375-liter.html

• Gilla
Axel75
  • Laddar…
Jag har en isolerad kompost och bor i zon 0-1. Komposten jobbar inte något vidare under vinterhalvåret dvs blir inte direkt varm. Den sjunker dock sakta ihop. Eftersom kompostmaterialet blir mer enahanda när gräs/ogräs inte tillförs är det viktigt att matavfallet kompletteras med tex ogödslad torv.

Ja, det beror ju på vilken fart man har i kompostens "värmeverk", dvs nedbrytningsprocesserna. Men har man en full kompost med bra fart i så kan man nog hålla plusgrader i mitten av högen även om det blir -15 ute och den är oisolerad... Men om den stannar pga kyla eller näringbrist så fryser den ju ihop och då kommer den inte igång till våren i vilket fall som helst.
Min kompost är ute i sommarstugan så den kommer få ganska begränsat med nytt material under vintern, så det var lite därför jag tog den isolerade versionen. Just nu har jag ingen mask i den heller, det verkar inte som om någon har till leverans på hösten. Kanske ska vänta till våren, det blir ju bortkastade pengar om den inte klarar vintern ändå.

Hej!
Kör själv med Greenline Master utan Plus, brukar alltid lägga klippt gräs runt om behållaren. Delvis så isolerar gräset lite extra vintertid, delvis så använder jag gräset för att blanda i så att det inte blir endast matavfall på vinter.

Mvh
Mikael

• Gilla
Axel75
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Just nu har jag ingen mask i den heller, det verkar inte som om någon har till leverans på hösten
Om den står på jord kommer du att få in daggmask underifrån, så det behöver du inte skaffa särskilt.

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Alternativt kan man slänga lite jord och tillföra livi tunnan.
//Mikael

BirgitS
Vi hade en lättisolerad kompost under många år och var det ordentlig kyla på vintern så frös den men det gick ju bra att lägga i matavfall ändå och så fort det blev varmare så startade nedbrytningen igen. Jag brukade samla ihop 2 säckar löv på hösten för att blanda med matavfallet.

• Gilla
ClasseClas
  • Laddar…
Jag har kört två Biokub växelvis i drygt 10 år och de har varit över förväntan. Komposten reduceras mycket och blir väldigt ”fet”. Därför blandar jag ut den rejält med torvströ i processen. Ungefär halva volymen. Maskarna dra runt det hela och efter ett år med vila blir materialet luckert och helt homogent. Maskarna är finfina mörkröda kompostmaskar som jag ärvt av farsan.
Det enda jag skall klaga på är att spännaren för locket är alldeles för lätt. Den flyger av i hård vind. Jag fyllde den med plastfiberarnerad betong så var det problemet löst.

• Gilla
Blueprint
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Om den står på jord kommer du att få in daggmask underifrån, så det behöver du inte skaffa särskilt.
Mja. Jag har slängt i lite daggmask som jag hittade i rabatterna, men de är inte idealiska. Nog gräver de runt lite
och hjälper till att dra omkring materialet, men de är inte i närheten av att vara lika effektiva på att äta upp avfallet som den särskilda arten.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Maskarna är finfina mörkröda kompostmaskar som jag ärvt av farsan.
Hade du bott närmare Stockholm hade jag köpt några av dig :)

Det hjälper med att man lägger ner någon halv, dränkt, ihoprullad dagstidning i komposten. Där brukar det hos mig så småningom bli en maskbarnkammare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.