Byggahus.se

Rostips

1. greenteng
    Renoverare · Skåne · 201 inlägg

greenteng

Renoverare
    Hej,

Vi flyttade till en nybyggd marklägenheter i maj. Det såg ut som öken i vår s.k ”trädgård”. Jag har fått upp gräsmattan bra nu och den mår bra. Vi skulle gärna vilja ha lite blommor och då rosor är den stora drömmen. Jag vet att det finns en sinnessjuk mängd olika sorters rosor och att det finns olika förutsättningar för dom. På bilderna nedan visar hur det ser ut och hur jag tänker. Men det är kanske inte funkar? Det är söderläge så sol hela dagen och vi bor i sydvästra Skåne. Vi tycker om rosor som doftar

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    EA207973-4051-4FC0-849A-196006DCBD52.jpeg
    8107FEDC-E129-446E-BF86-0CC0CEEA3C3F.jpeg

Mvh Fredrik

2. kenneth5828
    Elektroniktokig · skåne · 712 inlägg

kenneth5828

Elektroniktokig
    Polyantharos
    NINA WEIBULL('POULWEI')

Röd, svagt doftande.

Tycker själv om röda rosor, men ej storblommiga.

• Laddar…
  3. greenteng

greenteng

Renoverare
    Tack för svar! Namnet känns bekant och är noterat. Vad tror du om placeringen? Är det dömt att misslyckas eller kan det gå?

4. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 2 161 inlägg

kashieda

Besserwisser
    "Peace" är en klassisk tehybrid, om jag minns rätt.

Vill ni ha rabattrosor eller kanske en klätterros?

Färgönskemål?

5. greenteng

greenteng

Renoverare
    Aha ok. Ska googla den. Tack.

Haha alltså vi vet inte? Jag gillar vitt och rött tillsammans. Även min sambo gillar den kombon. Vi tänker nog att den typen som passar bäst på det läget tar vi. Har läst lite om Flammentanz under kvällen. Såg någon som hade dessa längs husvägg utan problem. När jag var barn hade mor och far gul/rosa stora roser som doftade underbart.

6. A
    Medlem · 332 inlägg
    Vi har flammentanz både vid fritidshuset och vid huset. För oss har den snabbt växt sig stor och den blommar fantastiskt. Nackdelen är att den blommar i Juli och det kommer inte fler blommor efter. För mig är det en favorit.
    20180708_210557.jpg

7. greenteng

greenteng

Renoverare
    Ser fantastiskt ut! Tror du den fixar att planteras 50cm från husväggen?

8. A
    Medlem · 332 inlägg
    Jag har den själv inte exakt vid en husvägg, men vi fick vår inspiration från en som hade en enorm rosplanta ungefär som du tänkt dig. Gå gärna till en bra plantskola (hoppa över plantagen/blomsterlandet) så kan de säkert svara om dina förutsättningar är bra och de har säkert också fina plantor.

• Laddar…
  9. kashieda
    Besserwisser · Örebro län · 2 161 inlägg

kashieda

Besserwisser
    Lavendel funkar superbra framför också :)

10. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 821 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Tänk på att det inte är så bra med rabatter nära husväggen, dels blir de torra om de ligger under takfoten och dels blir husgrunden blöt när man vattnar. Kolla med föreningen nu, för det är ju synd om de kommer och klagar när ni har planterat färdigt, eller att ni åker på och betala för att ha orsakat problem med grunden. En släkting bor i ett bostadsrättsradhus där man inte får ha rabatt närmare huset än en meter.

• Laddar…
  11. greenteng

greenteng

Renoverare
    Ok! Yes vi pratade om det precis. Vi skippar plantagen bauhaus och dom andra. Finns gott om plantskolor i närheten. Nu har jag lite tips på sorter vi ska undersöka på plats.

• Laddar…
  12. greenteng

greenteng

Renoverare
    Japp jag vet. Det står lite här och där det du skriver. Men gräsmattan går ju ändå till husväggen princip. Det är hyres så vi tar med oss plantorna när vi flyttat till hus (1-2 år) .

13. T
    Medlem · 316 inlägg

TottoGBG

Medlem
    Om ni ska flytta om ett år eller två är det väl ingen större idé att börja gräva ner växter för strax gräva upp dem igen. Satsa på ettåringar istället.

• Laddar…
  14. greenteng

greenteng

Renoverare
    Nej förvisso men det blir ju rosenträdgård i huset också. Är det inte lite sent att sätta ettåringar nu?

15. T
    Medlem · 316 inlägg

TottoGBG

Medlem
    Du får väl se vad som finns att få tag på.
    Ett skäl att inte sätta rosor är att när du ska flytta dem görs det bäst på senhösten och det kanske inte fungerar för er. Ett annat skäl är att högsommar inte är bästa planteringstiden om man inte har obegränsad tillgång till vatten och med tanke på att vi har århundradets värsta torka är det kanske klokt att inte plantera rosor just nu.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.