Hejsan allihop,

Nyreggad på forumet men har läst här under flera års tid. Nu till min fråga...

Förra sommaren köpte vi vårt första hus och har påbörjat arbetet med att skapa en mysig utemiljö (trädgården) och mitt första projekt var att plantera en thuja (smaragd) häck för framförallt insynsskydd. Häcken är ca 65m lång. Vår trädgård (baksidan av huset) ligger längs med ett fält så runt halva tomten finns vår nyplanterade häck. Efter fältet så har vi tyvärr en motorväg som ligger ca 300-400 m bort. Beroende på hur det blåser så kan det låta rätt mycket från motorvägen. Jag har lite förhoppningar om att thujan ska så småningom dämpa lite av bullret men efter att ha läst här på forumet så är jag inte helt övertygad att thujan kommer fånga upp bullret. Kan man komplettera med ytterligare något som fångar upp buller? Ex om man skulle komplettera med plank? Några andra förslag? Vi köpte hus för att kunna sitta ute i trädgården och ha det mysigt - inte lyssna på bilar som far som galningar fram och tillbaks...

• Gilla
Andreas Åhlström
  • Laddar…
Växtlighet hjälper inte ett dugg mot buller, tyvärr. Du behöver minst ett plank, helst en mur.

ricebridge ricebridge skrev:
Växtlighet hjälper inte ett dugg mot buller, tyvärr. Du behöver minst ett plank, helst en mur.
Tackar för svar! Så en tät thujahäck (smaragd) kommer inte fånga upp oljud överhuvudtaget? Är det verkligen så illa?

O Ozzman skrev:
Tackar för svar! Så en tät thujahäck (smaragd) kommer inte fånga upp oljud överhuvudtaget? Är det verkligen så illa?
Varsågod, även om jag önskar att jag hade kunnat ge ett annat svar.
Tja, något lite kanske det gör, men det är i stort sett försumbart. För alla praktiska tillämpningar är de värdelösa som bullerskydd.

Hemmakatten
Bullerplank är en sofistikerad version av plank. Planket ska vara dubbelsidigt med bullerisolering. Det ska även sluta tätt mot marken och vara högt. Kommer inte ihåg alla krav, men ta kontakt med miljökontoret i kommunen, de kan ge dig råd.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Och efter en tid hör man knappt bilarna, man vänjer sig rätt fort.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.