S
Eftersom det finns stor kunskap här skapar jag denna tråd som jag tror kan leva vidare även efter att jag har fått svar.
Lägg varje fråga i en post. Lägg till bild med den växt ni undrar om och ni som svarar kan svara med postnummer som referens.

Redigerat:
S
Vad är detta, växer i gemensam rot med grenar som är trädstruktur på. Krusbär? Växt med flera stammar och gröna blad från en gemensam rot, möjligen ett krusbärsbuske.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Buske med gröna blad och avklippta grenar, eventuell krusbärsplanta, i naturlig miljö.
Skapa konto

S
Kan detta vara vinbär Blad av potentiell vinbärsbuske med skymt av en nyckelpiga och en person i bakgrunden.
Skapa konto
Gröna blad av potentiell vinbärsbuske med tydliga bladnerver och några skador på bladen.
Skapa konto

S
Är detta något att spara? Växt med gröna blad på marken bland småsten och lövavfall.
Skapa konto

S
Ingen som vet?

S Shiraz skrev:
Vad är detta, växer i gemensam rot med grenar som är trädstruktur på. Krusbär? [bild] [bild]
Svårt att se, krusbär borde haft i vart fall lite taggar på grenarna. Annars någon variant av hagtorn?

S Shiraz skrev:
Är detta något att spara? [bild]
Forsythia?

S
T term skrev:
Forsythia?
Kan inte vara lagerhägg?

S
T term skrev:
Svårt att se, krusbär borde haft i vart fall lite taggar på grenarna. Annars någon variant av hagtorn?
Nu när jag ser bilderna på hagtorn så är det troligtvis det

BirgitS
S Shiraz skrev:
Kan inte vara lagerhägg?
Att bara se några nya grenar med blad är ofta inte tillräckligt eftersom växter som är nära släkt liknar varandra mycket när det gäller bladform, enkel- resp. parbladighet etc.

Lagerhägg ser ut att ha smalare och mörkare blad på detta foto: https://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Karayemiş-8.jpg
Enligt Wikepedia är lagerhägg vintergrön så det är ju bara att vänta och se vad som händer med bladen om ett par månader.

• Gilla
Shiraz
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.