R
RapidSledge: [citat] Åtminstone bör gräset ha hunnit växa en bit, även fast det är i norrland.
3 svar · 5,0k läst
F
FBZ: [citat] Tack. Jag var också inne på att försöka hitta ett gångjärn med ett nedre stöd. Grinden är ganska bred så det blir en hyfsat stor last. Men M16 är ju ganska grovt å andra sidan. Får klämma och känna lite på dem.
8 svar · 9,9k läst
·
P
patriq83: [citat] så tänkte vi med så vi håller på så ett land runt de så de döljsr så inga barn märker de :)
12 svar · 5,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: Jag tar hand om en del av grannarnas trädgårdsavfall som annars bara hamnar i trädgårdstunnan (300l gräsklipp? Ja tack!) Ligger bra i land och häckar nu.
6 svar · 1,5k läst
A
AnnaCharlotta: [citat] Om ni får terrassera så skulle det göra tomten mer användbar. Som någon tidigare skrev så får man vanligtvis ändra marknivån 50 cm. Det skulle ni ju kunna göra i två nivåer. Bra idé att ta bort en del staket och öppna upp så ni kan komma ut på er nya tomt. Om ni inte vill terrassera så skulle ni kunna göra en fin plantering med buskar och perenner. Om ni vill ha större
10 svar · 10,4k läst
·
Lovestar
Lovestar: Tack för alla svar. Då verkar det inte skada fontänen oavsett om jag har vatten eller inte vid minusgrader. Då känner jag mig mera trygg.
4 svar · 4,3k läst
·
O
Olf Oggler: Jag har begripit att de flesta (elektriska) lövblåsar även kan suga. Jag har en uteplats (trätrall) där det samlas en hel del löv. Jag tänker mig att suga upp löven med lövblås borde vara bra. När jag borstar så sätter sig löven i springar och skrymslen De lövblåsar jag kikat på i handeln har väldigt stora munstycken. Det är rör som är typ 120mm i diameter. Finns det ingen
0 svar · 1,3k läst
Jarlingar
Jarlingar: Undrar hur geografin ser ut.. :thinking: Jag är av uppfattningen att jag är ensam året runt grillare här i byn, strax utanför Östersund. -25° så uppskattar man bara maten mer.. Hardcore.. :rofl:
34 svar · 7,5k läst
·
Keexet
Keexet: Håller med Anna till fullo när det gäller oron. Barn lär sig av sina ibland dyrköpta misstag och håller sig därifrån efter det. Även avtalsbiten är förnuftig, frågan är hur en sån arkiveras och förs vidare när det inte rör sig om ett regelrätt servitut? Men det hindrar dem inte från att låta plantera, det finns olika alternativ som passar bra i olika jordar. Självklart ska
11 svar · 9,6k läst
·
Anna_H
Anna_H: [citat] Skämt åsido gäller reglerna inte för den egna tomten. Men visst kan det bra att kika på dem, så att man inte gör en direkt farlig lekplats.
21 svar · 6,5k läst
·
M
matknu: [citat] Det var det jag spontant tänkte på men det var hela stolpar på bilden. Fast det är nog som du säger. Såg också att det är butiksvara...håhåjaja.
4 svar · 1,5k läst
·
F
Fixarjon: [citat] förstår inte fullt hur du menar? Förtydliga gärna :)
5 svar · 1,8k läst
J
JosefinIaB: Tack, jag ska följa länken och skicka frågan dit också. Tack!
2 svar · 2,6k läst
·
T
Tosse: Du kan ju sätta snedsträvor för att göra planket mer vindtåligt om det behövs. Stolpskor i berget kommer ju sitta fast ordentligt. En stolpsko för staketstolpen, en för snedsträvan. Sträva varannan stolpe eller så. Borra två mm större än järnet, blås rent hålet, i med ankarmassa eller finbetong, tryck ned järnet. Lycka till!
1 svar · 4,7k läst
R
rävlyan: En betongsula ca 5-7 cm tjock med armering i till botten hela vägen , sedan se hur det blir från grund till djup , ett snöre från botten på grundaste stället i våg till djupaste delen , och börja bygga från den djupa delen , blir mycket att kapa stenar på längden för inpassningen mot grundare del ( blir många som kommer se ut som kilar )
1 svar · 3,1k läst
·
Lostmoose
Lostmoose: Jag eldade upp en liten, dåligt packad rishög i helgen. Jag behövd inte ens öppna spilloljedunken, det räckte med lite wellpapp och en tändare.
45 svar · 53,3k läst
A
Astrakan5: Hej. Vi har byggt hus tidigare i år och ska nu anlägga en stenslänt som ska stötta upp de bergkrossmassor som ligger som grund under huset. Min fråga är om man behöver dränera för detta i början för slänten? Vi kommer att placera stora stenar, minst 50-60 cm i diameter, som kommer från tomten (rester från sprängning) i slänten.
0 svar · 2,4k läst
A
Astrakan5: [citat] [citat] [citat] Hej! Vi är precis i färd med att göra en stenslänt och undrar om ni dränerade något i botten för att undvika tjälskutning? Med vänlig hälsning
17 svar · 13,8k läst
·
ricebridge
ricebridge: Färisten kräver ju ändå en liten grop under. Där kan du dra kablarna i ett rör. En del hävdar ju att man även kan elektrifiera själva färisten, så då löser det ju saken den vägen. Funkar väl så länge man inte går barfota på den.
4 svar · 1,4k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Nej, det är bara själva ytan som helst ska ha lutning, där ytvattnet från skyfall rinner. Om man sätter typ en plattrad på 15-30cm något ut från huset är det nog enklast att låta den vara i våg helt enkelt. Och det är lite svårt med generella råd och instruktioner, en del hus står ju på typ en grusås eller på en meter djupt fylle med sprängsten. De husen är ju
8 svar · 12,0k läst
P
PerAndersson: [citat] Ja det är väl kanske så. Får läsa på hur man bygger en som inte rasar direkt. Tack för alla svar!
7 svar · 4,2k läst
·
Keexet
Keexet: Ja det är väl egentligen knappast förvånande. Det som däremot förbryllar mig är att människor envisas med att sprida kemikalier eller använda metoder som ens kan vara ifrågasatta. Många verkar leva i någon slags villfarelse att en trädgård ska kunna inredas och hållas efter som ett vardagsrum. När det egentligen är så att vi delar naturen med alla olika sorters varelser och
1 svar · 1,2k läst
P
Peter91: [citat] Stämmer! har handgrävt :) jag har lånat en padda från en på jobbet som paddar 100kg iaf, tänkte lägga på ett lager på några cm sen padda, osv osv.
3 svar · 2,6k läst
·
H
Holmspel: (y)
19 svar · 45,7k läst
H
19 svar · 45,7k läst
R
Robert-san01: Hade gjutna stolpar och Gunnebo runt tomten jag köpte. Stängslet var fäst med ett plattjärn som bara var skruvat rakt in i stolpen med 3 skruv. Annars borde rostfria klammer, plugg och rostfri skruv funka bra. https://www.stangselbutiken.se/sv/infaestningar-Detaljer/klammer-klammer-rf-1st.php
1 svar · 3,2k läst
O
Oskarlito: jag har cirka 10 kubik massor av olika storlek att skänka i Åkersberga. Ingen matjord eller jättestenar. Kan hjälpa till att lasta men har inget sätt att leverera själv. Pm vid intresse.
0 svar · 1,4k läst
R
rävlyan: Ta foton på det så det syns hur du menar
3 svar · 1,9k läst
Thelmisen
Thelmisen: Jag söker med ljus o lykta efter gräsklipp till mina odlingar. Har du ngt du vill bli av med så hämtar jag gärna inom en radie av 15 mil fr Sthlm. Tack på förhand
0 svar · 776 läst
R
rävlyan: Hade sådana i en vedtrave , tog in ved på vintern ca -15 C ställde pinnarna i öppna spisen , dagen därpå hördes ett knäppande , började leta det kom från veden , dunkade ett par pinnar och ut trillade lika dina , OK la dom i ett glas ut med det , på morgonen var dom karameller , skramlade , tog in och dom töade upp och började röra på sig ,Nästa steg ner i frysen -22C då var det
1 svar · 7,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.