Anna_H
Anna_H: Bäst är väl isåfall om ni tillsammans anlägger ett dike eller en dränering på tomtgränsen? Och ser till att registrera det för framtiden...
16 svar · 12,4k läst
·
H
HenkeH2: Tack för svar. :D
3 svar · 2,0k läst
·
H
T
ToRy: Jag skulle satsat på några låga buskar som tål att gräs och annat växer inpå dem (Ingen aning om vilka som fixar det) och sen köpa någon fröblandning med lågväxande gräs och sommarblommor som sköter sig själv utan klippning. Då spelar de mindre roll om det dyker upp ogräs också...
7 svar · 4,8k läst
·
S
Solskiftet: Planerar göra "naturlekplats" till barnen, ska ta ner några träd idag och tänker att de säkert kan användas. Tänkte gräva ner kapade bitar av stammen så man kan gå från "stubbe till stubbe". Återkommer med resultat om jag orkar gräva :) blir kanske istället liggande delar av stammen som barnen kan gå balans på! Känns enklare. Någon annan som har gjort något liknande?
13 svar · 25,4k läst
·
W
wikander1: Jag betalade 1500 efter rut för nertagning av två jättetallar (en ca 2 meter från huset) inkl bortforsling av rubbet. Värt varje liten krona kan jag säga :)
19 svar · 11,3k läst
S
Steffo1980: [citat] Jag gick via min lokala M4-enhet.
52 svar · 17,5k läst
·
harry73
harry73: Är hålet kant i kant med husgrunden, skulle jag fylla med grus istället för jord. Ruttnar resten av stubben bort och får man sättningar, är det bara att fylla lite mer.
1 svar · 2,2k läst
janwide
janwide: Jag skulle hyra en jordfräs. När allt är uppfräst går det att jämna av med skyffel och en kratta. Rensa bort ogräset hjälpligt. När du kommer igång att klippa gräsmattan regelbundet kommer ogräset säkert att ge sig.
2 svar · 2,0k läst
·
H
Husseglarn: [citat] Tackar detta ska jag kika närmare på!:)
9 svar · 2,1k läst
·
L
Ljunkis: Hur gjorde du?
1 svar · 4,4k läst
·
K
K-S-L: Tack snälla för era svar! Då vet jag bättre. Imponerad av er kunskap! Och tack för tipset ang appen!
4 svar · 3,5k läst
·
A
Anderscurl: Köpte begagnat på blocket. Men det fästes ihop med plaströr som plugg i sidorna.
6 svar · 2,4k läst
D
Drömma: Har du bild på resultatet?
33 svar · 15,3k läst
·
B
blafot: Hej. Nu när snön börjar försvinna har jag hittat ett bo på gården. Frågan är vilket djur som bor här? Grävling, sork, råtta? Övre hålet är nog ca 30 cm. Nedre hålet ner i marken är nog ca 5-6 cm brett. Det kan vara så att katten har grävt och rensat i hålet. Har bara bott här sedan i vintras. Boet är i kanten av lägdan ca 15 m från hus och där tidigare ägare slängt
0 svar · 3,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Fast det är inte så mycket som växer nära norrsidan av ett hus med ständig skugga (enligt TS) eftersom de flesta växter behöver mer ljus än så. Heta soliga sommardagar borde det väl kunna vara skönt med en uteplats i skuggan däremot.
6 svar · 3,9k läst
·
J
Jonas L 84: Det ser även platt ut i omgivningen. Det kan vara smart att behålla eller få fram nya häckar för att få vindskydd.
2 svar · 3,5k läst
·
E
etompau: Det finns ju massor att välja på. Kolla ex. på Flisbys hemsida för inspiration. Vanlig svartvit sjösten modell större tycker jag funkar bra.
3 svar · 1,4k läst
H
hus226: God kväll Bifogat finner ni min utsikt över Öresund, sett från danska sidan. Vi har Öresundsbron till höger, Turning Torso rakt fram, och Barsebäck till vänster, ungefär. Problemet här är att det är ganska trafikerad väg mellan vårt hus och stranden, en av vägarna som leder från flygplatsen in till Köpenhamn. Det alltså andra vägen ni ser på bilden, den första är enbart till
0 svar · 1,5k läst
·
C
C.Lundin: [citat] Jo, det gör man. Man köper in dem från det stora landet i väst, och försöker hålla minen när det är dags att betala. Sen gör man ju givetvis inte det om man ska gjuta några enstaka kvadrat hemma. Men å andra sidan så får man vara en hyfsat erfaren gjutare för att lösa det.
4 svar · 1,5k läst
T
Trrttsch: Tack för input. Jag testar med de mindre plintarna. Men märkte idag att det fortfarande är lite tjäle i skuggan så det får vänta lite.
4 svar · 5,6k läst
·
D
Derbyboy: jag ska bygga en stödmur ungefär 150 cm från husgrunden (krypgrund). Huset står på berg och muren kommer stå på berg. Jag har inte schaktat bort massorna som idag ligger mot huset men jag tippar på att muren behöver vara 0,8m - 1,3m hög och bli ca 8-10m lång. Jag vill ha mur för att den kan fungera som bärlina till en altan/trall som ska gå runt huset. Dessutom kommer jag ha
0 svar · 1,8k läst
J
jesper33: Vatten går alltid lättaste vägen, det finns överallt i marken, grävs det ett hål så kommer vattnet att samlas i något eller några av dom, gamla trädrötter kan om dom är grova avge vatten om dom är grova,och kapade, rötter i sig har en otroligt massa småååå fina rötter som suger in till den grova,från ganska djup ner och långt bort från stubben , så det är svårt att säga
3 svar · 2,0k läst
Sir James
Sir James: Håller på och ska göra iordning en del på tomten. Har fyllt ut en del av tomten med ca 15 kubik rens från diken som grävdes ur. Fyllnadsmassoorna har rätt mycket grus i sig, så jag har ordnat med hästgödsel från närliggande stall. Hur tjockt lager ska jag köra, dels med gödsel och sen med matjord ? Tanken är sen att det ska planeras vintergröna buskar senare
0 svar · 620 läst
·
T
Tosse: Duken hindrar finare fraktioner från att rinna ned i grövre. Eftersom du har 0-fraktion under behöver du inte duk av den anledningen. Duk kan också göra det lite svårare för ogräs att etablera sig, men det låter inte som så bra underlag för ogräs i viljet fall. Jag har gjort grusgång genom att först packa 0-20 med padda på duk (jag hade lite blandat underlag). Sedan på med
4 svar · 5,0k läst
S
Sirtingeling: [citat] Skulle gissa på att det är skillor, typ Scilla siberica
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Gräv/skala bort mossan. Jordförbättra (dvs. blanda upp befintlig jord) med kogödsel eftersom rabarber behöver mycket näring för att kunna växa bra och hela tiden bilda nya blad.
1 svar · 1,1k läst
Ö
Österlenskan: [citat] Ja, det är klart att den kommer rosta. Men lösningen ska ju inte vara för evighet.
19 svar · 8,0k läst
·
P
Anonymiserad 212696: Hej! Är nybörjare på det mesta när det gäller hus, så hoppas här finns någon som kan säga om man kan göra som vi tänkt. Vi tänkte ta bort ett land intill huset dvs även ta bort träd, buskar etc. Ersätta detta med en ”mur” runt och sedan lägga dekorsten i. Så nu till frågorna. Räcker det att gräva bort typ 15cm jord? Lägga markduk och fylla på med stenmjöl eller makadam
0 svar · 990 läst
D
Daniel 109: kraften måste ledas ner till ett markankare om det ska vara realistiskt. Men då behövs inga extrema grejer.
2 svar · 3,2k läst
lunnabo
lunnabo: [citat] Ska man lägga oregelbundna skifferplattor så ska man pussla. Inte kapa. Åtminstone om man eftersträvar ett vackert slutresultat. [bild] [bild]
2 svar · 11,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.