17 524 läst ·
52 svar
18k läst
52 svar
Offert på sandlåda rimlig?
Min gissning är att ingen sandlåda alls är farligare på sikt än en sandlåda med fel fraktion. Detta med avseende på dagens situation där det är svårt att locka ut dagens barn i trädgården alls. Stillasittande framför tvn eller i sängen med en mobil är klart värre. Därmed inte sagt att man medvetet ska bygga farliga lekredskap. Med tanke på att sila mygg och svälja kameler är jag iofs inte förvånad med tanke på att FN har synpunkter på problemet med Syriens rökande ungdomar i stället för att se till att få slut på kriget...
Diverse svenska myndigheter är i min liknelse alltså FN.
https://omni.se/under-brinnande-krig-fn-varnar-syrier-for-rokning/a/04oq2
Diverse svenska myndigheter är i min liknelse alltså FN.
https://omni.se/under-brinnande-krig-fn-varnar-syrier-for-rokning/a/04oq2
Nu var ju inte min tes riktigt att det dog hundratals barn i gungolyckor på 80-talet, utan att säkerhetsarbete ger effekt. Ungefär hälften av dödsolyckorna nu är trafikolyckor, resten är främst bränder och drunkning. Fallolyckor är sällan dödliga, men väldigt vanliga. Att bryta armen är kanske inte heller något att sträva efter.
Här kan man förkovra sig om man vill https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9230/2007-125-1_20071251.pdf. Inte så bra lektyr för en lätt hypokondrisk småbarnspappa, men men.
Om man gör lite antaganden kan man skatta hur mycket det kostar att förhindra en fallolycka i sandlådan som ger hjärnskakning eller frakturer.
- Vi har en genomsnittlig lekplats och genomsnittliga barn i åldern 0-12.
- Det skadas 537 / 100 000 barn i den åldern i fallolyckor som ger hjärnskakning eller frakturer.
- 11.4 % av dem sker på en lekplats.
- Vi antar att 75% av dem är mot marken, snarare än mot ex olika nivåer på en klätterställning.
- Vi antar att stötdämpande sand halverar risken för en såpass allvarlig olycka.
- Vi antar att vi har 15 barn och att de spenderar hälften av sin lekplatstid på vår lekplats.
- Vi antar att hälften av barns lekplatstid spenderas på lekplatser som har stötskyddande sand.
Om inga lekplatser hade haft stötdämpande sand så hade alltså (x * 0.5)+(0.5*x * 0.5) = 537, ger x = 716 / 100 000 barn skadats. Det ger den årliga sannolikheten för att ett barn skall skadas på vår lekplats till 716*0.114*0.75*0.5*15/100000 = 0.46% om vi inte byter sanden och 0.23% om vi byter sanden.
Givet att det kostar 40000 att byta sanden till godkänd typ, och att den kanske räcker 10 år, på ger det en värdering per olycka på 1.7 miljoner. Kanske lite steep
Sen ser kalkylen förstås väldigt annorlunda ut för en "riktig" offentlig lekplats.
Här kan man förkovra sig om man vill https://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/9230/2007-125-1_20071251.pdf. Inte så bra lektyr för en lätt hypokondrisk småbarnspappa, men men.
Om man gör lite antaganden kan man skatta hur mycket det kostar att förhindra en fallolycka i sandlådan som ger hjärnskakning eller frakturer.
- Vi har en genomsnittlig lekplats och genomsnittliga barn i åldern 0-12.
- Det skadas 537 / 100 000 barn i den åldern i fallolyckor som ger hjärnskakning eller frakturer.
- 11.4 % av dem sker på en lekplats.
- Vi antar att 75% av dem är mot marken, snarare än mot ex olika nivåer på en klätterställning.
- Vi antar att stötdämpande sand halverar risken för en såpass allvarlig olycka.
- Vi antar att vi har 15 barn och att de spenderar hälften av sin lekplatstid på vår lekplats.
- Vi antar att hälften av barns lekplatstid spenderas på lekplatser som har stötskyddande sand.
Om inga lekplatser hade haft stötdämpande sand så hade alltså (x * 0.5)+(0.5*x * 0.5) = 537, ger x = 716 / 100 000 barn skadats. Det ger den årliga sannolikheten för att ett barn skall skadas på vår lekplats till 716*0.114*0.75*0.5*15/100000 = 0.46% om vi inte byter sanden och 0.23% om vi byter sanden.
Givet att det kostar 40000 att byta sanden till godkänd typ, och att den kanske räcker 10 år, på ger det en värdering per olycka på 1.7 miljoner. Kanske lite steep
Det var lite intressant att räkna på detta ändå. Jag trodde det skulle bli astronomiska summor, men 1.7 miljoner är inte såå högt ändå. Om man ändå behövt fylla på sand så kanske merkostnaden blir 20 000 istället för 40 000. Säg sen att sanden håller i 20 år och att man bara kör över med en jordfräs lite då och då. 15 barn är ju också rätt få, säg att man har det dubbla. Då är vi nere på 220 000 per olycka. Bara sjukvården efter en så allvarlig skada går nog på kring 20 000 för samhället. Produktionsbortfall för, säg, 4 VAB-dagar ger 10 000 till. Hade man betalat 150 - 200 000 för att ens barn skall slippa få en fraktur?
Sedan så är det ju ett problem med regler att de måste vara hyfsat specifika, speciellt om de ska gälla i ett område så stort som EU ändå är. Det går inte att ha en regel som säger att man inte får ha "dålig" sand eller att man bara får lov att ha "bra" sand. "Bra" eller "dålig" måste specificeras och då blir det lätt komplicerat och kan vid en första anblick tyckas byråkratiskt och oproportionerligt. I många fall så är det säkert också så när juridikens kvarnar har fått mala på ett tag.
Sedan så är det väl också så att sanden bara är en väldigt liten del av det regelverk som omfattar lekplatser. Det är ju bara en av många parametrar som samverkar för att minska olycksrisken.
Sedan så är det väl också så att sanden bara är en väldigt liten del av det regelverk som omfattar lekplatser. Det är ju bara en av många parametrar som samverkar för att minska olycksrisken.
Det spårade verkligen iväg detta efter mitt inlägg om EU-krav.
Jag ville bara belysa det faktum att om offerten innefattar just EU-klassat fallgrus så är det vansinnigt mycket dyrare än funktionsmässigt likvärdigt, men fraktionsmässigt annorlunda grus.
Säkerhetsarbete är så klart bra, men jag tror att EU-paragrafer generellt orsakar fler dödsoffer årligen genom självantändning än vad de förhindrar.
Jag ville bara belysa det faktum att om offerten innefattar just EU-klassat fallgrus så är det vansinnigt mycket dyrare än funktionsmässigt likvärdigt, men fraktionsmässigt annorlunda grus.
Säkerhetsarbete är så klart bra, men jag tror att EU-paragrafer generellt orsakar fler dödsoffer årligen genom självantändning än vad de förhindrar.
@Steffo1980 vet att det är sent, men kan vara värt att fråga ändå: Var fick du tag i vad som verkar vara precis vad jag letar efter (grus till lekplats)? Kan du dela en länk?S Steffo1980 skrev:Det är inte sandlådesand som får användas som fallskydd utan så kallat fallgrus eller fallsand. Det finns bara två grustäkter i Sverige som uppfyller EU-kraven på fallgrus. Gävle och Söderrtälje om jag inte missminner mig. Det gör att den typen av grus blir väldigt dyr. Nackdelen är att den sanden inte är lika rolig att leka i då det inte går så bra att bygga sandslott eller liknande. Den är dock falldämpande vilket sandlådesand inte är.
Jag tog in en offert förra året på EU-klassat fallgrus för att uppfylla kraven på en offentlig lekplats och höll på att få en hjärtinfarkt när 16 ton skulle gå på närmare 40 tkr inkl transport. Köpte i slutändan en liknande fraktion 0-8 men som inte riktigt uppfyller EU-kraven för ca en femtedel av kostnaden.
[Edit] Felstavning
Klicka här för att svara