Vi ska göra grusgång till huset tänkte vi.
I dagsläget ligger det grov bergkross där gånger kommer ligga.. gissar kross 0-90 eller grövre(från husgrunden)

Behöver vi en duk på krossen innan stenmjöl?

På krossen tänker jag att vi kör stenmjöl som packas orenligt sedan något fint singel. Skulle vilja ha vitt(nästan kritvitt) topplager. Har någon tips på lämpligt grus/singel för gång som är vitt?

Tänkte även sätta kantsten till grusgången. Då har vi tänkt fälla in spotlights som belyser gruset. Stenen kommer alltså sticka upp kanske 10cm över gruset och liva med gräsmatta/rabatt. Finns det ingen som tillverkar kantsten med färdiga hål för spottar? Letat massor men hittar inget.
Om jag ska göra egna hål tänker jag att det kanske är enklast att välja en kantsten i betong i så fall. Hur gör man hål i en riktig sten? Måste vara ett jätte jobb för varje hål tänker jag..

Tips och råd i övrigt mottages också gärna :)

Lägg ett lager 0/40 på 0/90:n och sen stenmjöl, skippa duken. Färgen på singeln beror på bergarten i bergtäkten så det är bara att ringa runt till stenbrotten o fråga. Bor du i skåne så har Ballast utanför S Sandby nästintill vit sten.

Att göra hål i sten för spottar löser du med kärnborr som går att hyra för en ganska billig peng men beroende på hur många hål du ska ha så kan slitaget på själva borret kosta en del.

Jag skulle nog tänka till många gånger innan jag sätter vit kross på en grusgång. För det första avviker det så starkt mot omgivningen så det enda man ser är en lysande vit gång. För det andra så kommer det att vara svårt att hålla topplagret av vit sten avskilt från underlaget, mot den vita ytan kommer all annan sten som letar sig in i gången att synas och uppfattas som skräp.
För det tredje kommer det att vara omöjligt att skotta snö utan att sprida de vita småstenarna in i gräsmattan. Varje sten som hamnar i gräset kommer att lysa lång väg.
För det fjärde, att hålla en vit yta ren från allt organiskt avfall som blåser runt på hösten är ett evighetsarbete. Varje litet löv kommer att synas mot den vita ytan.
För det femte - det är gräsligt fult. Jag har sett det en gång i en förövrigt mycket vacker trädgård. Det enda som blicken drogs till var den nästan självlysande gången mitt i all grönska. Gången var nylagd och redan låg vita stenar i den gröna gräsmattan. Ägaren ångrade säkert sitt beslut.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Tack för er input.
Hör runt lite och det verkar inte finnas någon "rätt" väg att gå. Har fått höra allt från lägg duk sedan 2 olika lager kross innan slut finnish till skippa duk och kör bara stenmjöl direkt.
Kanske inte är så noga? Det är ju trots allt bara en grusgång?

Ringde en håltagare precis, han skulle ha 3000kr inkl moms för 10st hål i granit på 28mm diameter 100mm djupa.. känns ju överkomligt istället för att hyra och stå och borra själv.

Duken hindrar finare fraktioner från att rinna ned i grövre. Eftersom du har 0-fraktion under behöver du inte duk av den anledningen.

Duk kan också göra det lite svårare för ogräs att etablera sig, men det låter inte som så bra underlag för ogräs i viljet fall.

Jag har gjort grusgång genom att först packa 0-20 med padda på duk (jag hade lite blandat underlag). Sedan på med ärtsingel. Det har funkat bra hittills.

0-40 går nog precis lika bra helt beroende på hur högt du vill bygga. Även stenmjöl går nog bra. Bara gångtrafik om jag förstår dig? Stenmjölet lär dock vara dyrare.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.