Vi bor i ett flerfamiljshus i en större stad där vi har en stor sandlåda, ca 6x11 meter, på vår innegård. Vi behöver nu bygga en ny rink kring den och toppa upp med ny sand. Vi har varit i kontakt med en firma och fått en offert på 75 000 kr exklusive moms, vilket vi tycker är dyrt. Vad tycker ni är rimligt? Det ingår även rivning av befintlig rink.

Har ni frågat Farmaretjänst?
Det är lantbrukare som på ledig tid utför tjänster.

Intressant! Men jag antar att de inte hade gjort byggbiten, mer gräva och sånt? Glömde även att säga att man inte kan nå innegården med några större fordon, det spelar nog in lite med.

P
Spontant låter det saftigt, men det är svårt att säga utan att veta vad ni vill ha och vad offerten innehåller.

Just nu upplever jag att många firmor har så mycket att göra att de tar i ordentligt, får de jobbet ändå, så blir de glada, får de inte jobbet, så har de ändå fullt upp.

Ta in offert från ett par firmor till, om ni har ork.

Låter saftigt men å andra sidan, rivning två gubbs 2-4 timmar, bortforsling, gräva, kanske gjuta nån plint, ta dit en liten grävmaskin, få dit ny sand när det inte går att tippa rakt i från lastbilen+material+nåt mer oförutsett.
Det kanske kostar så mycket i en större stad?
Eller så är det inte lönsamt att göra ett jobb för mindre pengar, bättre att låta gubbarna gå där de är...?

Såhär ser det ut. Det ska se ut ungefär likadant efteråt tänker jag. Han jag pratade med sa att man inte gjuter något utan lägger tryckt virke direkt på marken.

• Lekplats med gungställning på sandgrund omgärdad av träreglar, leksaker utspridda på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädgårdsland med äldre tryckimpregnerade vinkelräta träbalkar på sandig mark med omgivande grön vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser väl ut som något som borde kosta 10-15 000 kr max. Du behöver ta in fler offerter.

• Gilla
catherineb och 2 till
  • Laddar…
Som flera andra redan sagt, ta in fler offerter. Eller be någon göra det löpande. Ska inte behöva ta så lång tid tycker jag.

Tycker det låter oerhört dyrt. 1 eller möjligen 2 gubbar i en dag, borde räcka arbetsmässigt. Material för 4 - 5 000. Till detta ett lass med sand, kanske max 3000 inkl. transport.

Tänk på att det troligen måste vara lekplatssand aka EU-sand. Men man kanske klarar sig undan det om det är till bostadsrätt?

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
75 verkar vara helt ute i det blå, men det är nog lite mer jobb än man först kan tro.

Sannolikt behöver man riva upp markstenen närmast rinken som sedan ska återställas. Därtill komplicerar det om det inte går att komma intill med maskiner för att fylla på med sand.

Men som sagt ta in fler offerter.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om det är bara för att byta sargen och toppning av sand så skulle jag nog tippa på att det landar någonstans runt 30-40 (ink moms). Så skulle nog säga att det är hyffsat dyrt

• Gilla
ozze80
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Om det är bara för att byta sargen och toppning av sand så skulle jag nog tippa på att det landar någonstans runt 30-40 (ink moms). Så skulle nog säga att det är hyffsat dyrt
Tack så mycket alla! Verkar råda konsensus. Någonstans i de här krokarna var vad vi trodde det skulle gå på.

Dom flesta som levererar sandlådesand har kontakt med ett åkeri med en kranbil dom når typ 24-30 m med storsäck.
Är det en BRF så finns det kanske kompetens i huset runt om. 10-15 pers, med barn bör fixa det över en helg för 5000:- i materialkostnad.

• Gilla
Stickan56
  • Laddar…
Stickan56
Kan ni inte göra det själva eller har alla i föreningen tummen mitt i?
Sedan kan ni ställa till med fest för pengarna istället.

Stickan

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.