Fylla igen dike?

1k läst  16 svar

1. S
    Medlem Nivå 6
    Tjena.

Är det någon som vet om jag behöver tillstånd från någon för att fylla igen mitt dike.

Mitt hus är det till vänster har kollat tomt pinnarna och diket ligger helt klart på min sida.

Vill fylla igen för jag har ingen lust att hålla på och röja diket

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    Från denna vy känns det som om det röda huset till höger är hjälpt av diket?
    Om diket inte står med i några papper nånstans så prata åtminstone med grannen och berätta vad du vill göra.

3. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Tar du bort diket så kommer ditt dagvatten att hamna på grannens tomt. Eftersom du ansvarar för ditt vatten så är du nog tvungen att ha diket där om du inte hittar på någon annan bra lösning.

4. S
    Medlem Nivå 6
    Jag kommer nog behålla nedre delen av diket där jag står när jag tar kortet

Den övre delen tänkte jag gräva igen och lägga dräneringsrör så vattnet från min gård stannar där.

Det man ser till höger är ett litet förråd .
    Grannens hus ligger 100 meter bort.
    Med en gård på 2 hektar så borde väl det vara rimligt att han gräver sig ett eget dike?

• Laddar…
  5. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Diken är reglerade i bl.a. 7 kap. 11 § miljöbalken. Men att göra om det där öppna diket till ett täckdike kan knappast landa under några av de bestämmelser som är förbjudna eller tillståndspliktiga. Så om du med lägga igen menar att kulvertera/göra täckdike genom att lägga dräneringsrör och skotta igen har jag svårt att se att någon skulle bry sig eller få en försämrad situation av det.

Men det är väl ändå lika bra att prata med grannen, så denne vet att att du täcker diket och inte bara skottar igen det.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Diket är ju som sagt på helt på min tomt.
    Det syns lite dåligt på bilden men min gård ligger högre än grannens så han kommer nog inte ha någon nytta av att jag dränerar bort mitt regnvatten

7. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Passa på att lägga rör från stuprören när du ändå håller på.

8. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Ligger din gård högre har väl grannen i högsta grad nytta av att du tar hand om ditt eget vatten. Men som sagt, det kan du ju lika gärna göra med ett täckdike som med ett öppet dike.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 6
    Jo han slipper ju mitt vatten men har ingen nytta av det för att dränera bort sitt vatten.

Men det är väl inte min skyldighet att se till att han har möjlighet till det

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 15
    Nej, ditt ansvar är ditt vatten (om det inte finns servitut eller gemensamhetsanläggning eller liknande). Men som sagt, har du kvar dikesfunktionen (om än täckt), så har du ju inte förändrat det på annat vis än att du förenklat din skötsel.

11. useless
    Självbyggare · Nivå 21
    Din skyldighet är att se till att inte ditt vatten hamnar på grannens tomt. Hur du löser det är som sagt var upp till dig.

12. S
    Medlem Nivå 6
    Hej igen.

Har beslutat mig för att inte täcka diket då det blev mer jobb än den var värt.

Men grannen har börjat prata om att dra ner dräningsrör från sin gård ner i mitt dike.

Har har rätt stor gård. Närmare 7000 kvm och den sluttar ner mot mig så jag gissar att det blir en del vatten

Han sa det mer som en information än han frågade.

Gissar att han inte har rätt att göra det utan tillstånd från mig?

Diket ligger helt klart på min fastighet

13. D
    Nybyggare Nivå 1
    Hej! Ett alternativ är kanske att lägga i dränrör och leda bort vatten till en lämplig plats som du och grannen kommer överens om och sedan fylla igen med stenkross av större storlek, för att bli av med diket?

14. Dowser4711
    Renoverare · Nivå 6
    Så länge diket har ett bra utlopp som kan hantera alla vattenmängderna så skulle jag se det som ett guldläge:
    Låt grannen använda diket mot att han lägger i dräneringsrör och täcker det!
    I och med att hans mark ligger lägre än din borde det inte innebära några större risker för dig med ett större flöde i diket.

15. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 13
    den sluttar ner mot mig
    Nej, grannens mark ligger högre..

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: