Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Tjena.
Är det någon som vet om jag behöver tillstånd från någon för att fylla igen mitt dike.
Mitt hus är det till vänster har kollat tomt pinnarna och diket ligger helt klart på min sida.
Vill fylla igen för jag har ingen lust att hålla på och röja diket
Är det någon som vet om jag behöver tillstånd från någon för att fylla igen mitt dike.
Mitt hus är det till vänster har kollat tomt pinnarna och diket ligger helt klart på min sida.
Vill fylla igen för jag har ingen lust att hålla på och röja diket
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Jag kommer nog behålla nedre delen av diket där jag står när jag tar kortet
Den övre delen tänkte jag gräva igen och lägga dräneringsrör så vattnet från min gård stannar där.
Det man ser till höger är ett litet förråd .
Grannens hus ligger 100 meter bort.
Med en gård på 2 hektar så borde väl det vara rimligt att han gräver sig ett eget dike?
Den övre delen tänkte jag gräva igen och lägga dräneringsrör så vattnet från min gård stannar där.
Det man ser till höger är ett litet förråd .
Grannens hus ligger 100 meter bort.
Med en gård på 2 hektar så borde väl det vara rimligt att han gräver sig ett eget dike?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Diken är reglerade i bl.a. 7 kap. 11 § miljöbalken. Men att göra om det där öppna diket till ett täckdike kan knappast landa under några av de bestämmelser som är förbjudna eller tillståndspliktiga. Så om du med lägga igen menar att kulvertera/göra täckdike genom att lägga dräneringsrör och skotta igen har jag svårt att se att någon skulle bry sig eller få en försämrad situation av det.
Men det är väl ändå lika bra att prata med grannen, så denne vet att att du täcker diket och inte bara skottar igen det.
Men det är väl ändå lika bra att prata med grannen, så denne vet att att du täcker diket och inte bara skottar igen det.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Diket är ju som sagt på helt på min tomt.
Det syns lite dåligt på bilden men min gård ligger högre än grannens så han kommer nog inte ha någon nytta av att jag dränerar bort mitt regnvatten
Det syns lite dåligt på bilden men min gård ligger högre än grannens så han kommer nog inte ha någon nytta av att jag dränerar bort mitt regnvatten
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Ligger din gård högre har väl grannen i högsta grad nytta av att du tar hand om ditt eget vatten. Men som sagt, det kan du ju lika gärna göra med ett täckdike som med ett öppet dike.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Jo han slipper ju mitt vatten men har ingen nytta av det för att dränera bort sitt vatten.
Men det är väl inte min skyldighet att se till att han har möjlighet till det
Men det är väl inte min skyldighet att se till att han har möjlighet till det
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 221 inlägg
Nej, ditt ansvar är ditt vatten (om det inte finns servitut eller gemensamhetsanläggning eller liknande). Men som sagt, har du kvar dikesfunktionen (om än täckt), så har du ju inte förändrat det på annat vis än att du förenklat din skötsel.
Verktygstokig
· Västerbotten
· 692 inlägg
Hej igen.
Har beslutat mig för att inte täcka diket då det blev mer jobb än den var värt.
Men grannen har börjat prata om att dra ner dräningsrör från sin gård ner i mitt dike.
Har har rätt stor gård. Närmare 7000 kvm och den sluttar ner mot mig så jag gissar att det blir en del vatten
Han sa det mer som en information än han frågade.
Gissar att han inte har rätt att göra det utan tillstånd från mig?
Diket ligger helt klart på min fastighet
Har beslutat mig för att inte täcka diket då det blev mer jobb än den var värt.
Men grannen har börjat prata om att dra ner dräningsrör från sin gård ner i mitt dike.
Har har rätt stor gård. Närmare 7000 kvm och den sluttar ner mot mig så jag gissar att det blir en del vatten
Han sa det mer som en information än han frågade.
Gissar att han inte har rätt att göra det utan tillstånd från mig?
Diket ligger helt klart på min fastighet
Så länge diket har ett bra utlopp som kan hantera alla vattenmängderna så skulle jag se det som ett guldläge:
Låt grannen använda diket mot att han lägger i dräneringsrör och täcker det!
I och med att hans mark ligger lägre än din borde det inte innebära några större risker för dig med ett större flöde i diket.
Låt grannen använda diket mot att han lägger i dräneringsrör och täcker det!
I och med att hans mark ligger lägre än din borde det inte innebära några större risker för dig med ett större flöde i diket.
