Hej!

Jag har köpt ett litet kedjehus och har inga problem med att ha grannarna nära men däremot gillar jag inte utsikten från köksfönstret. Det enda jag ser när jag sitter vid köksbordet och tittar ut är grannens gula vägg. Handelsträdgården tipsade om en fristående spaljé av armeringsjärn, tryckimpregnerade stolpar och färdiga plintar nån meter från grannens vägg. Frågan är bara hur grova stolpar och vilka plintar det behövs. Jag tänker mig en lång spaljé av armeringsnät på 5x2,3m och tre st 70x70 stolpar i 500mm betongplintar. Tror ni det skulle räcka? Påverkan av vind borde vara minimal då den skulle stå som i en liten innergård. Se bif. skiss. Man skulle kunna tro att personalen på byggvaruhandeln visste detta men det är ju ByggMax. :-)

3D-skiss av en trädgård med fristående spaljé av armeringsjärn nära en gul vägg, sedd från ett köksfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

70x70 låter lite klent. Den dimensionen har jag på staketstolparna. Har satt upp en fristående spaljé med 90x90 stolp som är ca 150cm hög och det ser visuellt bättre ut.
Sen kommer det säkert funka rent hållfastighetsmässig, men du kommer se det varje dag.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Ja, så kan det vara förstås. Jag tänkte att själva spaljén skulle vara så osynlig som möjligt och fokus på växterna. Men osynliga blir ju stolparna inte i vilket fall så jag kanske får tänka om. Men behövs isf de större plintarna på 700 mm på 57 kg eller räcker de andra på 35 kg?

• Gilla
nybyggarna_landet
  • Laddar…
Till mitt staket med 70x70 stolpar har jag nog bara plintar som är 500mm höga. Sen om de väger 30 eller 50 törs jag inte sia om. Men jag orkar bära dem själv ganska så lätt så jag tror inte att det är några 50 kg. Men staketet är bara 110 cm högt. Spaljén som jag har med 90x90 med liggande ribbor mellan är ungefär 190 hög. Till den har jag stolpspjut, men jag tror den skulle bli stabilare med plintar.

• Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack för input. Jag testar med de mindre plintarna. Men märkte idag att det fortfarande är lite tjäle i skuggan så det får vänta lite.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.