BirgitS BirgitS skrev:
Du inser väl att om du tar bort 5 meter av ett 20 meter högt träd så tar det bara några år så är det 20 m högt igen.
Gäller detta verkligen även tallar? Jag trodde snarare man påbörjade en långdragen tallmordsprocess om man kapade bort de översta 25 procenten. :surprised:

BirgitS BirgitS skrev:
Inte äga men bo:
"För att utnyttja rutavdraget måste du helt eller delvis bo i bostaden där tjänsten utförs."
Sen hur rymligt samvete som du och den som utför beskärningen har lägger jag mig inte i men du bör ju veta vad som gäller utifall att det blir kontroll.
Vad som gäller är knappast glasklart utifrån det du skriver. Skatteverket pratar om "bostaden" och påverkar träden "bostaden" och arbetet görs för att "förbättra bostaden" ser jag inte någon självklar koppling mellan avdragsrätt och på vilken fastighet träden finns.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller detta verkligen även tallar? Jag trodde snarare man påbörjade en långdragen tallmordsprocess om man kapade bort de översta 25 procenten. :surprised:
Det tror jag också, se inlägg 3, men TS skrev också om en ek.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Gäller detta verkligen även tallar? Jag trodde snarare man påbörjade en långdragen tallmordsprocess om man kapade bort de översta 25 procenten. :surprised:
Ja, det är vad som sker när man kapar stam och grova grenar. Stympade träd som får för stora sårytor som de inte klarar av att valla över. Vid en beskärning kapar man alltid strax utanför grenkragen och trädet vallar över sårskadan.
En kapning av stammen och grova grenar lämnar ett öppet sår där röta snabbt får fäste. Trädets dagar är räknade och det blir aldrig mera ett vackert träd. Bättre att ta bort än att lämna kvar ett monument över ett träd som en gång var - ett träd.
 
  • Gilla
hewsbyggare och 3 till
  • Laddar…
Årets bästa bidrag till "nyordslistan" 2019;

Tallmord
 
  • Gilla
hewsbyggare och 2 till
  • Laddar…
Jag betalade 1500 efter rut för nertagning av två jättetallar (en ca 2 meter från huset) inkl bortforsling av rubbet. Värt varje liten krona kan jag säga :)
 
  • Gilla
hewsbyggare och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.