Har haft en ogräshelg och rensat ogräs tills fingrarna blöder (bildligt talat). Blev lite sly och när detta skulle fraktas bort igår kväll hade det samlats tre såna här små sniglar under några högar...

Verkar vara både bu å bä de här. Vissa säger att de käkar de värre mördarsniglarna men andra att de även de ger sig på växter i trädgården.

Har en hel del buskar som växer tätt och bladverk ligger över marken som jag funderar på att gräva upp eller annat för att bli av med om det krävs. Samtidigt har minst en granne en kompost där sniglar tydligen trivs.

Hopplöst fall??

Sen har vi ju små snäckor som kryper lite härs å tvärs, på fasaden, på buskar osv. Är det nått att bry sig i?
 
  • Tre små sniglar på marken bland löv och grönska i en trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Liten snigel på mossaövertäckt träyta, symbol för trädgårdsskötsel och skadedjursbekämpning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snigeln på bilden är en pantersnigel ja som lever i huvudsak av dött material. Obekräftade uppgifter säger också att den äter mördarsniglar men det får vi nog vänta med och se om det stämmer.

Allt det du ser i din trädgård ingår i trädgårdens ekosystem, småkryp, maskar, sniglar och snäckor och alla bakterier och svampmycel under jord som du aldrig ser. I en sund trädgård kryllar det av miljarder liv som upprätthåller en balans och som möjliggör vårt odlande. Alla ingår i den viktiga näringskedjan, även fåglarna som äter det vi uppfattar som skadedjur.

Det som blir problematiskt är när vi får in främmande arter i ekosystemet. Naturen har ingen bra beredskap när så sker. Ett bra exempel är den spanska skogssnigeln som saknar naturliga fiender och därför har kunnat föröka sig i såna mängder. Naturen är långsam och det kommer att ta tid men så småningom kommer det att uppstå ett motstånd, kanske är pantersnigeln en sådan.
Ett friskt ekosystem är det bästa skyddet som finns mot skador och angrepp i våra trädgårdar. Att gynna den biologiska mångfalden är det bästa vi kan göra för växtligheten i våra trädgårdar. Naturen jobbar dygnet runt för att skapa och behålla den viktiga balansen.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/ekosystem.1597.html
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
@Abies koreana Men vill man ha vanliga svarta skogssniglar i sina odlingslådor t.ex.? Gör inte de mer skada än nytta däri?
 
J juanxxx skrev:
Abies koreana Men vill man ha vanliga svarta skogssniglar i sina odlingslådor t.ex.? Gör inte de mer skada än nytta däri?
Jag försökte förklara helhetens betydelse men visst finns det detaljer som varken vi eller våra växter gillar. En odlingslåda är ju en förhållandevis liten yta och det är enkelt att efter en regnskur göra en inspektion, plock bort eventuella svarta skogssniglar och låta dem få en flygfärd ut i naturen. De föredrar ruttnande växtdelar, frukt som ligger på marken men visst kan det hända att de gör ett tugg i något färskt blad också.
Igelkottar gillar den svarta skogssnigeln ;)
 
Vår trädgård är översållad av snäckor, är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tycker de är fina att se på, men man får ju lite dåligt samvete när man trampar på dem av misstag ...
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vår trädgård är översållad av snäckor, är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tycker de är fina att se på, men man får ju lite dåligt samvete när man trampar på dem av misstag
Jag vet inte varför de gillar din tomt men två saker som gynnar dem är förstås bra tillgång på mat och tillgång till fuktiga gömställen. Har du kanske sälg i närheten? Snäckor behöver kalk för att bygga upp sitt skal och sälgen har lättillgängligt kalcium i bladen.
 
EvaMLin
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vår trädgård är översållad av snäckor, är det någon som vet hur det kan komma sig?
Tycker de är fina att se på, men man får ju lite dåligt samvete när man trampar på dem av misstag ...
Jag har också sjukt mycket snäckor vid sommarstugan, stora med vitt skal. Kan inte minnas att det var så när jag var grabb, så måste ha blivit ändrade förutsättningar.

Och nej, inte kul att trampa på dem. Blir väldigt kladdigt..... Något konstigt jag sett är att dom klättrar upp i hönsnät och fastnar (tror jag), sen sitter det en massa tomma skal i nätet (antar att kroppen torkat bort)
 
Pantersniglarna är sååå fina, försöker alltid undvika att dom kommer till skada.
 
Vi har väldigt många pantersniglar vi är rädda om. Denna är den största vi har.
 
  • Gilla
Dalbotant och 1 till
  • Laddar…
D DaDolly skrev:
Vi har väldigt många pantersniglar vi är rädda om. Denna är den största vi har.
Så den äter mördarsnigeln?
 
Larsa Larsa skrev:
Så den äter mördarsnigeln?
Nja, Jag är ute varje kväll och plockar mördarsnigel och då stöter jag på dessa konfrontationer. Men vet inte säkert att de äter upp dem.
Däremot är den väldigt aggressiv mot mördarsnigeln och verkar döda den men är inte helt klar på ifall den blir uppäten. Det är en rätt så långsam process så har inte orkat stanna för att se resultatet.

Det verkar också vara de större pantersniglarna som är mer aggressiva.
 
D DaDolly skrev:
Nja, Jag är ute varje kväll och plockar mördarsnigel och då stöter jag på dessa konfrontationer. Men vet inte säkert att de äter upp dem.
Däremot är den väldigt aggressiv mot mördarsnigeln och verkar döda den men är inte helt klar på ifall den blir uppäten. Det är en rätt så långsam process så har inte orkat stanna för att se resultatet.

Det verkar också vara de större pantersniglarna som är mer aggressiva.

Larsa Larsa skrev:
Så den äter mördarsnigeln?
Tror däremot att den äter många mördarsniglars ägg och på det sättet håller nere antalet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.