Skånepöjk
Hej!

Denna blomma finns lite överallt, jag undrar vad det är för något och ifall det är ogräs? Finns både vita och lila på tomten.
Tack för hjälpen
 
  • Lila blomställningar av Fingerborgsblomma bland gröna blad med vissnat lövverk och stenig mark i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är fingerborgsblomma Digitalis. Den är två-årig, första året bildar den enbart en bladrosett, andra året blommar den för att sedan dö. Stor fröspridning men en av humlornas favoriter, passar perfekt för humlans kropp att krypa in i.

Du väljer själv om det är ett ogräs eller ej..
 
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
Skånepöjk
A Abies koreana skrev:
Det är fingerborgsblomma Digitalis. Den är två-årig, första året bildar den enbart en bladrosett, andra året blommar den för att sedan dö. Stor fröspridning men en av humlornas favoriter, passar perfekt för humlans kropp att krypa in i.

Du väljer själv om det är ett ogräs eller ej..
tack snälla! :)
 
Lite kuriosa, växten har under lång tid används som medicinalväxt vid hjärtbesvär. De glykosider som finns i växten är ursprunget till vår moderna och mycket frekvent använda hjärtmedicin ”digoxin” som används vid bland annat hjärtsvikt. En växt som givit oss mycket, men som pga hjärtpåverkan är giftig. :)
 
Min favoritblomma rent utseendemässigt men jag skulle inte vilja ha den i min egen trädgård pga giltigheten. Sen kanske jag har andra blommor i trädgården som är minst lika giftiga, men om det är jag lyckligt ovetande. :crysmile:
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.