Trädgård allmänt
Vilde: Hej! Har byggt ca 45m plank runt tomten som ligger mot en bilväg. 170cm högt, 22x95 stående, 45x70 liggande reglar, 70x70 stolpar i 100cm djupa 150mm stolpar med plintjärn. Har 95x95 stolpar där "bilporten" är tänkt att vara. Från början var tanken att bara ha två typ grinddörrar för bilinfarten men har nu börjat funderat på något typ av skjuthistoria för att slippa ha dörrar in
hahalj: [citat] Jovisst, skulle nog bli bra, eller inte.
Jiji: Brukar det bli tjäle? Blir det en mild vinter bör det gå. Här nere i Skåne går det - ibland. Jag tror att det viktigaste är att jorden är väl dränera så att det inte blir stående vatten runt knölen. Dessutom skulle jag rekommendera att du täcker den med kvistar och löv. Jag hade inte testat med mina finaste knölar. Själv har jag haft chokladskära ute tre år i rad och det har
sepani: [citat] då gömmer jag det enda som möjligen skulle skrämma dem...men kanske säkrast...
Marcussjogren: Det ser ju ut att vara väldigt likt parksallat, men jag vill helst inte att det ska vara det :crysmile:
tensiden: Skaffade en Makita DUR 181 i förra huset med runt 1000m2 tomt. Där passade den utmärkt. Hade ett extrabatteri och de två räckte fint till att trimma runt hela tomten. Brände sönder motorn pga lite handhavandefel, men det gick fint att shoppa en ny från Tyskland och enkelt att byta. Visst kommer batterierna att bli svåra att få tag på i original i framtiden någon gång, men nu sex år
Byggdjuret: Tack! Då behöver jag inte oroa mig så mycket alltså! Perfekt! Tack!
kenneth5828: 2739384 Gardena Bevattningskontroll Master 820,00 kr 2568085 Gardena Automatisk vattenfördelare 643,00 kr Totalbelopp 1.463,00 kr www.proshop.se
Dea_34: Satte för några år sen en havtorn som växte extremt snabbt och började skjuta rotskott precis överallt. Grävde bort huvudbusken med rötter medlem rotskotten fortsätter komma. Hur blir jag av med dom, grävning är inget alternativ då det ligger dräneringsrör och elkablar. Kanden numera svaga roundupen funka?
pojoel: Till exempel så gör västblekinge återvinning utomordentlig jord. Jag köper 900 kg för 310 kr. Av det är 110 kr lastarhjälp.
Peter2400: [citat] Det stämmer väldigt bra med bilden på en hona, jag ska rapportera in fyndet:) [bild]
Du och 19till: För hand absolut inte. Med lämplig traktor,lastmaskin med skopa med lång båtten så kan hela lyftas upp i skopan och flyttas.
coconut: [citat] Lite beroende på var man bor i kommunen, men åkericentralen i Alingsås kan vara ett alternativ. Förvisso inte i Lerums kommun men kan vara ett alternativ till Göteborg.
tensiden: Jag hade nog tittat på vad du kan göra åt slangen. Jag gick just från 1/2" till 3/4" och det är stor skillnad även på en 25m-slang. Både bättre kastlängd och mer vatten ur spridarna. Testa att koppla på en 3/4"-slang istället för din slangvinda och se vad som händer. Det är det billigaste och enklaste sättet att få bättre fart på vattnet. Räcker det inte kan du börja kika på
Henkan Sundberg: [citat] Ok, är det inte bättre att i så fall gjuta fast plattorna bredvid istället?
Elvis98: Grejen är att jag ringde kommunen och ställde frågan typ såhär: jag har en stenmur(eftersom jag inte visste exakt om det heter något speciellt) och jag vill bli av med den eftersom min tomt fortsätter bakom muren i några meter till och jag vill inte ha muren där i mellan, behöver jag någon rivningslov? Hon svarade: om det är ett vanligt stenmur så behöver du ingen lov ifrån oss
TheImprovisor: Ätbar enligt Wikipedia. Inte ens iklädd rymddräkt skulle jag plocka den *ryser* Bra att den kan bo där bredvid stubben utan att jag behöver oroa mig :)
fsn: [citat] nej det gör jag inte. Linet tätar garanterat gängan men det spelar ingen roll då det inte är där det läcker. Förstår du inte det kan jag bara beklaga.
Vermilion: Intressant :) Någon fler med fler erfarenheter?
krille_krabba: [citat] Säkert hade det blivit bättre med förstärkningar, dock inget som ingick eller föreskrivs för dessa. Tror helt enkelt jag köpte för billiga/klena grejer för ändamålet, godstjockleken påminde om sådana gröna kompostgaller. Nu är gabionsektionerna sålda och vi gick vidare med en annan lösning.
RandomHero: [citat] Tack för svaret :D vi har sol på baksidan från kl 12 - 21 så det är hela dagen. Vi väntar på vårt 2a barn så det blir mycket lekytor. Vill helst bli av med insynen då alla glor in och hundägarna låter hundarna gå in en 5m på vår tomt. Ska skissa på en ide och posta här igen så får vi se vad ni tror.
Oldboy: Principiellt ja. Se bara till att du gör bärlagret ovan markduken tillräckligt tjockt. Du vill inte att markduken ligger ytligt någonstans så att gruskrattan fastnar i den. Huruvida 0-6 grus är rekommenderat som bärlager under gårdsgrus vet jag inte, men det är inte osannolikt att man vill hålla nere stenstorleken under en grusgång. Om man använder väggrus 0-16, 15-20 cm tjockt och
Elnovis: Jag håller på att bygga en låg stödmur, ca 11 meter lång. Bara 3 skift hög. Jag har tagit bort gamla slipers (oj va tungt det var), grävt ur diket till rätt djup och ska precis lägga i grus. Min fråga är, finns det något bra knep för att plana ut gruset när man tömt det i diket? Jag har förstått att det är mycket viktigt att första skiftet mur blir absolut plan. Någonstans har
slerker: Som uppföljning och framtida resurs kan jag konstatera att det möjligen är så att olika fabrikat av snigeldynamit ska ha olika konsistenser. Min Demex-saft skapade små sprickor efter ett dygn, och rejäla diton efter fem. Spettade upp hällen idag, fick bort allt jag behövde och mer därtill. [bild] Trög välling är kanske modellen för vissa fabrikat, men sannolikt inte för Demex
Erik Salhammar: [citat] Vänta nån timme eller två och sen tvätta borsta spola upprepa alldeles för många gånger. betongspill ser förjävligt ut på natursten. nerifrån och upp. Tio makadam, sätt första skiftet ett par cm under mark i en betongkaka med lite armering i. En så låg mur kommer hålla bra. Var noga med överdelen bara så den ser hyfsat jämn ut ovanifrån.
Maria T: [citat] Mina tankar har också vandrat kring detta att växterna ibland måste ta en paus, kalla det viloår eller andningspaus eller vad som helst, men det som förvånade mest är att det var riklig blomning förra året, och lika riklig (om inte mer) i den ena av rabatterna och så det ynka sprötet i den andra. Har inte gjort något speciellt, jorden är rätt mager på båda ställen även
Abies koreana: Kanske en parasitstekelhona Rhysella approximator men det är oerhört svårt att identifiera. Vad som sker på bilden är att honan sticker in sitt äggläggningsrör i larven som redan finns där. Ägget utvecklas omedelbart och blir till larv och börjar äta inifrån på den ursprungliga larven som förstås dör. Detta är ett fascinerande samspel som sker, larven måste vara av rätt sort