Jag byggde ett attefallshus på landet 2016. Det visade sig att takfoten skärmar av regnet så att det blir en halvmeter "torr öken" intill husväggen. Så förra året tänkte jag fixa ett stenparti där eftersom jag trodde sedum och taklök inte behöver så mycket vatten.
Väggen vetter mot sydväst och blir solbelyst hela eftermiddagarna.
Jag lade dit ett antal stenbumblingar längs väggen och fyllde på med gräsmattsjord emellan. Denna jord är rätt mager har det visat sig...
Planterade dit sedum-arter och olika taklök-sorter och det såg ut att växa men inte så fort, men mot slutet av sommaren var plantorna lite större i vart fall. Jag vattnade då och då medan vi bodde där.
Nu efter vintern så har de flesta växterna vissnat.
Min undring är nu vilken sorts jord som dessa växter behöver för att växa?
Det kanske är så att jag måste byta ut den sandiga gräsmattejorden mot något annat?
I så fall vad och hur djupt?
Eller blir det hur som helst för torrt under takfoten att det är utsiktslös med växter där?
Väggen vetter mot sydväst och blir solbelyst hela eftermiddagarna.
Jag lade dit ett antal stenbumblingar längs väggen och fyllde på med gräsmattsjord emellan. Denna jord är rätt mager har det visat sig...
Planterade dit sedum-arter och olika taklök-sorter och det såg ut att växa men inte så fort, men mot slutet av sommaren var plantorna lite större i vart fall. Jag vattnade då och då medan vi bodde där.
Nu efter vintern så har de flesta växterna vissnat.
Min undring är nu vilken sorts jord som dessa växter behöver för att växa?
Det kanske är så att jag måste byta ut den sandiga gräsmattejorden mot något annat?
I så fall vad och hur djupt?
Eller blir det hur som helst för torrt under takfoten att det är utsiktslös med växter där?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 079 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 079 inlägg
Den typen av växter vill ha det väldränerat så sandig jord är bra. De klarar sig med lite vatten men inte helt utan vatten och även på våren så är det periodvis så soligt och varmt så att de behöver vatten då och då.
Men det känns som om mina suckulenter torkade ihjäl...
Undrar om man kan blanda in vanlig planteringsjord i den sandiga gräsmattsjorden som finns där nu?
(För att hålla fukten ett tag i alla fall...)
Undrar om man kan blanda in vanlig planteringsjord i den sandiga gräsmattsjorden som finns där nu?
(För att hålla fukten ett tag i alla fall...)
3 gånger under våren. I morgon skall vi flytta ut för sommaren, åker hem i augusti.
Får väl köpa en bunt nya såna här stenpartiväxter då.
Några rekommendationer av sorter?
De skall helst sprida sig bra i tillgängligt utrymme, en 30 cm bred och 6 m lång fåra längs huset med runda stenar runt om och med jämna mellanrum inne i fåran.
Om jag skall lägga i plantjord ska jag då bottna med den och lägga den existerande jorden ovanpå eller kan jag blanda alltihop?
Får väl köpa en bunt nya såna här stenpartiväxter då.
Några rekommendationer av sorter?
De skall helst sprida sig bra i tillgängligt utrymme, en 30 cm bred och 6 m lång fåra längs huset med runda stenar runt om och med jämna mellanrum inne i fåran.
Om jag skall lägga i plantjord ska jag då bottna med den och lägga den existerande jorden ovanpå eller kan jag blanda alltihop?
Blir för högt och för många....
Om du har lut från huset kan du släppa ut takavvattningen över rabatten. Tycker inte du ska förändra grunden i rabatten för mycket, behåll den väldränerad och näringsfattig. Du kan blanda i t.ex. träflis, perlite, vermiculite, löv(kompost) eller lera för att öka jordens vattenhållande egenskaper utan att påverka dräneringen. Annars är ett tips att plantera när ni flyttar ut till stugan så du kan vattna under etableringsfasen och har starka plantor inför nästa år. Rotvattnare hjälper rötterna att söka sig åt rätt håll 
Produkter som diskuteras: "kompost"
Kompost 200 liter mörkgrå Biolan
Effektiv året-runt-kompostering
6 205 kr inkl moms
Läs mer
Det är den torra eftervintern och våren som har sabbat stenrabatten. Vi kunde bara vara ute vid stugan ett fåtal gånger.
Idag till sist flyttade vi ut så jag kan kolla upp det dagligen.
Det finns vissa spår av taklöken jag satt på några ställen men den gula sedum jag hade på många platser verkar helt borta. Däremot har en rödbrun sedumsort (Sedum Album Coral Carpet) klarat sig bättre, av den finns det faktiskt tuvor.
Idag till sist flyttade vi ut så jag kan kolla upp det dagligen.
Det finns vissa spår av taklöken jag satt på några ställen men den gula sedum jag hade på många platser verkar helt borta. Däremot har en rödbrun sedumsort (Sedum Album Coral Carpet) klarat sig bättre, av den finns det faktiskt tuvor.
Kan finnas andra förklaringar än torka som gjort att växterna försvunnit. Jag har odlat taklök i många år, både i marken och i krukor och som tavlor. Samtliga krukor inkl. tavlorna ställer jag under en glaskonstruktion gjord av gamla fönsterglas när vintern kommer för att skydda mot blöta. Taklök tål torka, de tar vatten när det tillhandahålls men de klarar inte av vinterblöta i krukor.
I år befriades krukorna från sitt skydd i maj månad där de stått sedan oktober utan en gnutta regn. Torra men inga skador.
Fåglar gillar att hacka upp taklök, även andra torra växter. Myror kan ha börjat boa i den torra jorden och då får den förr eller senare besök av gråspett eller gröngöling.
Men det vanligast förekommande är nog koltrasten.
I år befriades krukorna från sitt skydd i maj månad där de stått sedan oktober utan en gnutta regn. Torra men inga skador.
Fåglar gillar att hacka upp taklök, även andra torra växter. Myror kan ha börjat boa i den torra jorden och då får den förr eller senare besök av gråspett eller gröngöling.
Men det vanligast förekommande är nog koltrasten.
Tog lite "efter"-bilder, tyvärr tog jag inga från i slutet på sommaren där man ser hur det var då...
Föst några taklökar:
Sedum Album Coral Carpet
Och så den gula sedumen som var så fin..
Bara att börja om igen.
Föst några taklökar:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedum Album Coral Carpet
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Och så den gula sedumen som var så fin..
Logga in
Skapa konto
Bara att börja om igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden