10 590 läst ·
20 svar
11k läst
20 svar
Hur skapa en gräsfri trädgård? (Lägg gärna in bilder)
Vad tror du om att lägga ner helgjutna murar och liknande som avgränsare mellan ex. vis odlingsyta och gräsyta om man prompt vill ha gräsgångar mellan?A Abies koreana skrev:De enda platser där det inte växer gräs är täta skogar, där i mörkret under trädens kronor finns inte ett grässtrå utan där brer mossan ut sig. Det är alltså ljuset som har betydelse om gräs kan etablera sig. Men så mörkt vill vi inte ha det i våra trädgårdar.
Att ha gångar kvar med gräs innebär att det ständigt kommer att sprida sig vidare, ett sisyfos arbete med andra ord. Gångar kan täckas med tidningar och papp och sedan fyllas på med täckbark. En del gräs tar sig igenom ändå men om man är flitig och rensar så ger det upp så småningom. Täckbark bör fyllas på ca vart tredje år eftersom det förmultnar.
Flocknäva som du planterat är en allelopatisk växt, dvs den bedriver kemisk krigsföring gentemot andra växter, därför är den så effektiv som marktäckare men jag gissar att du inte vill ha hela trädgården täckt av nävan så du bör nog begränsa dess framfart.
Trampnarv är ett elakt, invasivt ogräs som jag aldrig skulle plantera i trädgården. Det är nog bara i broschyrernas tillrättalagda värld som man kan föreslå något sådant. Det kan inte konkurrera ut gräset men det sätter sig på alla möjliga och omöjliga platser och blir snabbt ett problem.
Så, det finns sällan några genvägar i naturen, rensa en bit i taget och se till att inte gräset dyker upp igen. Varje grässtrå som etablerar sig måste tas bort - med rötter. Småningom har man jobbat sig igenom hela området och då gäller bara det att underhålla årligen. Från omgivningen kommer alltid gräsfrön att flyga in men de är lätta att rensa innan de hunnit etablera kraftfulla rötter.
Är man noggrann så blir det lättare för varje säsong.
Gräset och ogräs med sprider sig väl genom rötterna om det klipps tänker jag. Flygogräs får man ju som du säger gå o plocka i alla fall.
Det går nog bra, jag har använt mig av bandstål som jag grävt ner där jag vill ha ett rotstopp för gräs, räcker med 1 dm djupt så tar sig inte gräsrötterna under.
Låter som ett smart alternativ. Diskret, enkelt, ganska billigt jmf vis. Jag har en granne som odlar kirskål jämte där jag ska gräva upp odlingsytor, därav mur-tankarna. Får kanske bli mur mot honom som ligger lite djupare sen ha nåt typ stål på andra sidan.
I början när jag inte begrep bättre satte jag markduk i gångarna. Grävde bort det yttersta lagret av jorden och rötter men var inte lika noga med att få bort alla rötter som i planteringarna. Nu har jag tagit bort det mesta av markduken, nu finns inga ogräs kvar. Jag vill inte ha markduk i trädgården, någonstans.
Om man inte vill göra arbetet med att gräva rent allt så är ett alternativ att sätta flera lager med tidningar eller papp och sedan på med ett ordentligt lager med täckbark. Tidningar och papp har förmultnat om två/tre år.
Det finns en hel del växter som tar sig igenom markduk, kvickrot t.ex. men ett lager med tidningar tar de sig inte genom.
Om man inte vill göra arbetet med att gräva rent allt så är ett alternativ att sätta flera lager med tidningar eller papp och sedan på med ett ordentligt lager med täckbark. Tidningar och papp har förmultnat om två/tre år.
Det finns en hel del växter som tar sig igenom markduk, kvickrot t.ex. men ett lager med tidningar tar de sig inte genom.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden