H
Hejsansvejsan: Hej! Detta är nog en riktig rookie-fråga, men jag vill ogärna bara prova mig fram på detta så bättre att fråga innan! Jag ska sätta fast 3 grindar som är tillverkade i järn, och nu funderar jag på hur jag bäst ska fästa grindstolparna som hör till, stolparna är 4x6 cm. Jag förstår att man ska använda betong, räcker det då med att gräva/borra med jordborr (har stolparna i
0 svar · 3,7k läst
K
Kingesson: [citat] nja det är inte så stora stenblock, ingen häll, utan massor av kalkstensflis packat med lite jord, tyvärr ändå så stora att spade inte funkar...ibland kan man säkert stöta på ett ytligt block som säkert går att borra i.
2 svar · 3,9k läst
A
Alex0l: Hej Vi har ett gammalt staket som vi tänkte byta ut. Har hittat ett bra som är i block, alltså färdig sats som sätts mellan stolparna. Tyvärr sitter stolparna med 2 m mellanrum och blocken är på mellan 1,5 och 1,8 m. Har ni några tips på hur vi på ett bra sätt kan lösa detta och utnyttja stolparna eller är det bara att gräva upp och sätta nya?
0 svar · 2,0k läst
nikasp
nikasp: Gör ett litet trådlyft. Jag har toppdressat och även fyllt ut lite mer samt packat till fots. Tänkte att regnet för resten men det blev helt värdelöst. Lagt massor av tid förra sommaren och resultat knöligt och ojämnt Är det slätvält jag vill ha de att fixa? På bilden bytte jag grus mot jord och packade till fots innan jag provade duk med inbyggt gräsfrö. Tagit sig riktigt bra men
9 svar · 65,4k läst
·
5
50talshus: Tack för svar! Ska försöka se var de flyger in.
8 svar · 4,4k läst
A
amoreex: [citat] får åka till jem o fix o testa lägga ihop några stenar.. Finns de kanske några tunnare? :)
8 svar · 5,4k läst
·
R
Rena: [citat] Ja pratat med dem
5 svar · 2,6k läst
M
Mmhe71: Hur gick det? Är mkt intresserad för står mwed 50 kubik fällda träd och en massa kvistar, sly osv. Tack på förhand.
10 svar · 10,9k läst
·
M
Maxirati: [citat] Hoppsan! Så det är det i alla fall... Bör man vara orolig nu, att det här blir som med asparnas rotutskott? Tacksam för tips på hur man stoppar vidare tillväxt av dessa. Märkligt att det efter så många år börjar ploppa upp sådana här plötsligt.
6 svar · 2,5k läst
·
useless
useless: Nja, det var snarare 12 år sen: https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-saften-som-dodar-dina-myror-6437760 Men det har bevisats i en vetenskaplig studie att det inte stämmer: http://periodicos.uefs.br/index.php/sociobiology/article/view/598/503
16 svar · 114,5k läst
·
Jiji
Jiji: Stormhatt. Växer vild i norra Sverige men finns också förädlade trädgårdsformer. Giftig. Väldigt vacker.
1 svar · 5,8k läst
·
SC Aero
SC Aero: Bra jobbat (y)
47 svar · 13,9k läst
·
T
Takläggare: [citat] Fast nu har inte tomten någon byggnad eller bostad på tomten, det är ett krav för att få använda rut eller rot. Men finns alltid vägar förbi, dom kan ansöka via deras bostadsrätt, sedan det som står på fakturan är det som gäller hos skatteverket, om dom skrivit städning på fakturan och den hänvisar till bostaden så går den igenom, men då följer man inte riktigt lagen.
4 svar · 1,4k läst
A
Avemo: [citat] Jag skulle säga att en bit trä som är perforerad med borrhål ruttnar snabbare än en orörd. Det finns tillämpningar där trä som är nergrävt håller i många år. Till exempel järnvägsslipers och telefonstolpar. Dessa är behandlade med betydligt giftigare saker än linolja. Alla som väntat på att en stubbe skall ruttna bort har väl insett att det tar tid. Så småningom
8 svar · 3,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: De enda säckar för vatten i säckar jag sett är för att köra i skottkärran ut till hästar. Typ 100 liter. Och de beter sig som amöba...
3 svar · 1,4k läst
C
CarinaBerg: Wow. Fantastiskt. Får testa detta, så vi hörs i vår om hur det gått :crysmile:
1 svar · 1,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Jag byggde en eldstad i mursten från byggmax i våras som använts under sommaren och jag skulle aldrig elda avfall i den (mer än några enstaka pinnar såklart) . Den är grund för att få bra avstånd mellan galler och glöd så det ryms inte tillräckligt för att vara värt mödan och jag vill inte elda så hårt i den som man vill göra om man har mycket avfall. Det jag vill komma till
4 svar · 5,5k läst
Lars-Erik Eriksson
Lars-Erik Eriksson: Ämnar sätta ett ental staketstolpar med 60 cm djup - använder jordankare (70x70) men bara sten redan på 25-30 cm djup, en del stora saker. Har börjat med spett, kört med jordborr, fortsatt med spade och givit upp efter att ha testat tio stycken nedgångar. Vad är bäst, juta med impregnerat på 25 cm djup eller ta till mer desperata metoder som stenborr, drill eller gatuborr?
0 svar · 1,2k läst
M
Mr9: Provat flera olika alternativ. Bränna med gasol ger snabb effekt men blir lite som ”svedjebruk”, nästa år kommer nya sorter. Stora ytor så går det åt en del gasol och risk för brand kan vara stor risk. Nu mera använder jag salt av typ tösalt, köper man i stora säckar så är det billigt. Sprider ut någon dag innan regn och efter en vecka har allt vissnat. Vänligt mot miljön och
2 svar · 2,5k läst
·
E
Esurd: Vi ska bygga ett vitt plank/insynsskydd runt pool och orkar inte måla just nu. Letat med ljus och lykta efter brädor som är målade på alla sidor. Finns mängder av grundade och mellanmålade ytterpaneler/klädselbrädor, men de är bara målade på tre sidor (baksidan obehandlad). Verkar helt omöjligt att hitta en helt målad bräda. Eller? Måste ju finnas fler staketmålande latmaskar som
0 svar · 2,7k läst
V
Vindens: [citat] Ja, 100% Parkslide dessvärre. Stammarna ser inte så tjocka ut. Iaf inte på senaste bilden, det är i alla fall ett positivt tecken!
3 svar · 2,1k läst
·
T
topmount: Väldigt svårt, men mitt tips är att bygga bort 90 graders hörnet genom att lägga en hålkäl av lagningsasfalt för att hindra ”bös” från att ansamlas.
1 svar · 5,2k läst
·
yonna
yonna: Känner TS att köparen är lika intresserad av trädgården? Att snygga till tycker jag personligen är trevligt men flyttar köparen in nu så kan TS gott lämna höststädningen till köparen.
10 svar · 7,3k läst
W
witten: [citat] Det är väl inte samma växt som vindens länkade till? De har ju inte ens samma latinska namn.
5 svar · 1,6k läst
·
I
ivan82: Gött :) alla är uppryckta
7 svar · 2,4k läst
·
G
Gårdsboende: Vi får hoppas att gräsmattan hunnit bli fin på sådär 12år sedan tråden skrevs i :crysmile:;)
13 svar · 6,1k läst
D
Dallastower: Jag var faktiskt på jakt efter algomin, men det fanns inte på lokala trädgårdsbutiken. Får ta en längre sväng bästa gång
2 svar · 3,3k läst
J
Johan41: Då är det en annan sort jag jag har. Trädet:budken är ca 3m hög
6 svar · 1,1k läst
·
A
arowe17: [citat] Nu kom sommarn då vi bytte panel på garaget och beställde lite extra för att kunna göra kojan ihop med gungställningen. Inte riktigt klar med panelen och målningen ännu.
32 svar · 33,4k läst
·
il_duce
il_duce: Porös slang/droppslang borde funka med självtrycket från en ibc. Klart billig, bra och enkelt lösning. Några hundra för 25 m och möjlighet att använda standardgrejer att bygga med. Gardena microdrip har jag provat och lagt ner. Alldeles för krångligt att sätta upp bra, för mycket fix med det hela tiden samt man har lätt dålig kontroll på mer utbyggda system. Dessutom kostar alla
8 svar · 3,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.