Trädgård allmänt
schotte: Är ute efter ett skräddarsytt galvat räcke och eventuellt en trapp. Försöker hitta lämpliga ställen att köpa på men finner inget vettigt. Försöker även kolla lite mot polen, men svårt att söka. Någon som har några ideer vart man kan få tag i galvat räcke utomhus till hyffsat pris?
Robert-san01: [citat] Det är svårt att se hur många m3 det är på bilderna. Jag skulle räkna med ca 25000/m3 inkl bortforsling och det är nog ungefär samma om du spräcker eller kör snigel dynamit.
tensiden: [citat] Ja, det går att försvaga och få bort genom klippning. Men då måste du klippa ofta så fort den börjar få blad.
Vildparti: Bästa är väl släp men det har inte vi. Vi har ett hörn i trädgården med skräp ivntan på bortforsling. Hörnet består av två häckar mot granne och en häck i vinkel för att dölja detta hörn. Jag gömmer inte enbart byggskräp där. Även kompost skottkärra och drivbänkar mm. Grannarna har sitt skräp längs med garage väggen vad jag sett så vad som kanske duger
Dan_Johansson: Jo, men samtidigt kan du ju prova lite längre upp först....
permagnuso: Tjena, Jag ska bygga ett 2m högt staket i samband med att jag ska gjuta en betonguppfart och en stödmur. Hur får jag staketet att stå stabilt? :) Ska vi gjuta in stolpskor i muren eller ska jag gjuta ner stolparna direkt i muren? Jag tänkter ha 95x95 tryckta stolpar. Lagom dimension? Vilket cc mått bör man ha på stolparna? Lägger med en bild på ungefär hur jag tänkt mig. På bilden
Joonazz: Jag la typ 8m2 utanför dörren för ca 1 månad sedan. Förra veckan fick jag gjuta runt hela för alla yttersta stenarna hade börjar röra sig. Så de var bara o lägga om yttersta stenarna o på med betong o låta torka o padda igen.
rasse123: Stenen spräcks inte fast vattnet i hålet fryser så länge du inte har pluggat hålet vattenfyllt.
A-Man_08: Det där skulle kunna vara häggspinnmal dom kan spinna in hela träd. Sök på google finns en del bilder.
BirgitS: [citat] Kan ju vara bra täcka med en presenning under den del av året när inte balkongen används.
murak: Tänkte visa upp sommarens projekt som kanske kan inspirera andra, en klätterställning. [bild] Den är tänkt att kunna användas av både barn och vuxna. Medan barnen leker kan man passa på att köra lite pull-ups. Görs av tryckt stolpe 95x95mm. Stängerna är 50mm rostfritt rör (gamla mjölkledningar) som jag hade tillgång till. 50mm är egentligen lite för stort för att få bra grepp,
yonna: Jag har heller inte funnit något tips på hur den kan elimineras men tror också att den inte kommer att trivas om man "trädgårdssköter" gräsmattan med upprepade klippningar och gödning, även i häckpartierna. Den lär ju trivas i orörd, mager natur. Jag misstänker att det inte är någon ide att riva upp rötterna som är djupgående.
skogstomten: Du ska nog kolla på en "flistugg" i så fall. Finns ibland begagnade för rimliga pengar. Blir dock inte riktigt lika "finmalet" skulle jag tro. Har själv en vanlig kompostkvarn med "valsar". Går tyst och fint och tar upp till 30mm grenar ungefär. (Har även haft en med roterande knivskiva. Ett J***a oljud och klarade inte alls av samma grovlek). Eldar upp de grövre grenarna i kamin.
yonna: [citat] Det återstod bara en stör efter första flyttningen så den är "nyskapad". Bilden nedan är ett ca 15-årigt barn av den förra. Den har grävts upp för flyttning till Östra Sommarstadens koloni i Malmö. Årets klippning är inte gjord (det ska vara en fågel i toppen :)) och det är dottern som klipper den. Det är lätt att forma en boll längst upp - man rensar bara och sköter
Joakimpersson91: Hej, Har nyligen fyllt upp tomten med 20 cm matjord och sått gräs. I april i år så fyllde vi först upp med uppfyllnadsjord och lät det sätta sig. Problemet är att vår tomt är rätt så "hög", vilket gör att vallen till grannen som ej börjat bygga på sin tomt är ca 1,5 m hög. Nu har det varit ett väldigt ostadig väder och det kommer kraftiga skurar som gör att jorden rinner ner
tensiden: Bensaltensid? Funkar det på takpannor funkar det väl på stenläggning.
bradgard: [citat] Jag behöver nog en väldigt stor diskho om jag ska få plats med palmen, den har blivit typ 1,25 m hög... Så får nog ställa mig ute på gräsmattan och skrubba om det hjälper. Men får göra ett försök iaf. Nu börjar det bli kallare på natten så den ska bog inte stå ute för länge till.
Anna_H: Är det själva dörren i staketet som blev för tjock alltså? Annars är det väl bara att fästa klinkan på stolpen istället för på dörren?
Kjell Ingemar: Det är också min tanke att borra upp hålen lite, men vill ha klartecken från outl1 innan ifall det skulle visa sig andra problem senare i monteringen. Då vill man inte att företaget ska kunna hävda att problemet beror på min åtgärd. Jag blev ändå lite förvånad av 2mm differensen i hålen då passformen i övrigt var så bra på dörrar och luckor. Tack för tipset att inte dra
M.Strom: Hej, Vi håller på att bygga hus i Sigtuna (Stockholm) och söker nu efter stensättare som är bra på: - Garage uppfarter - Stengångar - Stentrappor - Murar Vad kan vi räkna med för arbetskostnad på ett ungefär för förarbete samt arbete (exklusive stenarna)? Vad rekommenderar ni för företag? Är det något företag som vi bör undvika? Tack på förhand!
Yrrol: Jag vill ha ett kantstål mellan grus och gräs, som inte rostar. Och då har jag blandannat hittat dessa https://kantstal.se/produkt/kantstal-rostskydd-c5/ Mått: 1000 x 165 x 2mm för 249kr "C5-klassat rostskydd" https://rostikt.se/rabattkant-smart-magnelis/rabattkant-magnelis-10cm/rabattkant-smart-av-magnelis-200cm-10cm-hog/ Mått: 2000 x 150 x 3mm för 250kr "Magnelis är en legering med 3%
Lilla Yk: Funkar sorkskrämmarna även mot andra gnagare såsom möss? Någon med erfarenhet?
Gulavillan_no6: Hej, Vi är nyinflyttade i vårt första hus och ska börja renovera. Vi ska riva den slitna altanen och entrétrappan och bygga en ny entrétrappa, se bild. Såg att det är dräneringskant mot husväggen. När vi nu tar bort altanen så kommer denna med andra ord att synas. Vad har ni för tips på lösning för att täcka den? Längs med en husvägg har vi en lång hög rabatt men är inte så
Meijah: [citat] Tack för svar! Menar ju såklart Sortbestämma och inte art! :')
zwennebanan: [citat] Här handlade jag https://www.ebay.co.uk/itm/ROUNDUP-360-POWER-2-0-Weed-killer-Herbicide-Glyphosate-5-L/183231589900?hash=item2aa9742e0c:g:-8UAAOSwcBhWYX6-
patfred: Det där ser mest ut som lera? Riskerar bli en stenhård gräsmatta med dålig etablering
Magnus E K: Har inte provat men nåt sånt här kanske kan bli snyggt: [bild] (Fast kanske mer när man inte har möjlighet att välja modell.)