Trädgård allmänt
svartöra: [citat] Någonstans tyckte jag det stod att allt som rapporteras in så småningom syns i Artportalen, https://www.artportalen.se/ViewSighting/SearchSighting
crazytok: Nu har jag äntligen fått gjort lite med teknikutrymmet!! Har inte riktigt haft tid att mecka med det utan haft så mycket annat på schemat... men fick gjort en beställning med massa prylar från Rinkabyrör med rörkopplingar och åkt en sväng till Hornbach för inköp av diverse Gardena bevattnings grejer. Billigt är det ju inte! :crysmile: Nåväl, när jag väl fick hem alla
Joaquin: Jag har ett system med utelampor uppbyggt med kablar/lamport från Garden Lights. Det verkar inte finnas i samma utsträckning som tidigare tycker jag och nu hittat ett märke som heter LightsOn som har schyssta alternativ. Någon som vet om dessa är kompatibla med varandra? Sett någon sån här
Lindaeriksson8: Om där är någon som byggt om ett värn till bastu så skulle jag väldigt gärna vilja ha lite inspirationsbilder.
Keiller: Oavsett enkel- eller dubbelgrind är det viktigaste en stabil grindstolpe. Finns inget som ser så trist ut som en slokande grind. Om den inte blockerar för mycket i öppet läge tycker jag en enkelgrind är enklast att ha. Den kräver dock mer utrymme i öppningsradie än en dubbel. Sen finns ju varianten med grind som öppnas i sidled, längs med staketet, vilken också har för- och
Helena Mickolson: [citat] Alla i området ska klippa och kappa växtligheten till 2 meters höjd.
jonko: [citat] Nu vet jag inte var i landet du befinner dig men här på Lidingö så har det lokala musteriet en pomolog som kommer och under en dag arbestämmer besökarnas äpplen, kravet är att man har med fem äpplen av samma sort.
Aanee: [citat] Hmm är inte med på exakt hur du menar?
GustavL: Alltid en bra lösning att som sagt flytta in häcken, i ”9 fall av 10” (empiriskt påhittat av mig) är häckar placerade för nära tomtgränsen, vi har varit nära samma misstag för att få ut så mkt av tomten som möjligt, lätt hänt. lite space är inte dumt, du kan enkelt hålla en remsa totalt rensad och får utrymme för framtiden. vår liguster planterades för snart 3 år sedan
Parvin: Ingen som har nån idé?! :)
Videonisse: Kan återkoppla att jag sågade alla stenarna med motorkapen och det gick givetvis bra. Drar mer soppa än vad man skulle tro, drygt 1L per 3m sten. Har en Husqvarna K970.
Forssons: [citat] Tack! Så långt har jag inte tänkt. Jag tror att gruset är en ”lösning” på att slippa klippa gräs/mkt bergig tomt. Ska fundera på om det kan vara ngt. ☺️
peter_sweden: Hej Jag har en altan som blir snorhal på vintern. Vad tror ni om att lägga en sån här på altanen och köra igång när det kommer snö? Det vore grymt skönt att slippa skotta altanen. Kan man gå på en sån matta ett förstöra den då?
sibbsan: Det beror mycket på vilken sort du väljer. Och grundstam, svagväxande ger färre frukter. Katja bär rikligt och tidigt tex.
Linnna: [citat] Precis samma plank kommer inte att gå upp utan det kommer att bli ett nytt men i samma höjd.
Jiji: Jag kom på en sak. När vi för ett antal år sedan besvärades av vattensork använde vi en slags skrämma som man stack ner i marken. Den vibrerade med ojämna mellanrum och skulle därmed göra att de små kräken tyckte att det var otrevligt att bo just där. Den var egentligen avsedd att användas mot möss och orm. Jag vet dock inte om det hjälpte, men vattensorkarna är borta. Kan ju
Gooli: Vänd på handtagsdelen så att det öppnar när handtagen trycks uppåt? Då blir det inte lika lätt för en liten att öppna. Räcker inte det så sätt ett likadant handtag på andra grindhalvan, så får du tvåhandsfattning.
Elnovis: Tack så mycket för alla fina råd. Jag uppskattar det verkligen. Jag har byggt mur varje dag. Tror jag ska bli klar idag.
nordman39: Hej, Hur gjorde du till slut? Tar gärna del av dina erfarenheter.
perhed: Svart lövborre! Plantskolan säger att det är inte mycket att göra, förutom att såga ner det...
Tozze: [citat] Ikea brukar kunna ha billiga vattenväxter, tänk på att köpa vattenväxter som överlever vintern i din växtzon. Nu på hösten går det säkert att försöka köpa sticklingar av nån som redan har anlagd damm med dammväxter.
KarolinaH: Hej. Nej den är inte kvar längre. Vi lyckades hitta ett par som ville anlägga en damm så de kom och hämtade fiskar och växter och allt, och fyllde till och med igen hålet efteråt! Win-win för oss båda! Tack ändå!
D-byggahus: Tack för svar! Ja, då blir det nog till att försöka själv först med måttband/laser. Det jag tror kommer bli svårast är att få höjderna ungefär rätt om jag räknar ut dem från lasermätaren (antingen från vinklarna eller från en kombination av horisontella och vertikala mätningar i varje punkt). Slangvattenpass låter som en bra idé -- får kolla upp det. Kommer du ihåg hur du
tensiden: [citat] Innan marken fryser. De kan gott stå kvar i marken med blasten av.
Jiji: Ni behöver inte sätta spaljé för murgrönans skull nere vid marken - den kommer att växa på staket. Det går även fint att sätta ett nät direkt på staketet om ni vill ge murgröna lite klätterhjälp i början, annars räcker det att leda upp rankorna med tex snöre eller pinnar mot staketet och bara sätta spaljé på delen ni vill höja. När murgröna väl fått fart växer den