Jag bor i Ale Kommun, strax norr om Göteborg och skulle behöva hitta något företag som utför hämtning
av sly och ris, sådant som blivit kvar efter att jag avverkat skog på min tomt. Att elda är jag inte sugen på.
Jag har varit i kontakt med kommunen och Göteborgs energi men ingen var intresserad av detta.
Att betala för det skulle jag absolut kunna göra men jag tänker samtidigt att någon kan dra nytta av det
till uppvärmning t.ex. vilket borde påverka priset.

Någon som har något bra tips var jag kan vända mig? Någon med liknande erfarenheter som
har någon att rekommendera?

Beroende på hur stort område det är kan du kolla med dom som sysslar med stubbfräsning och trädfällning. Dom har oftast maskiner som tuggar i sig det mesta.

För tre år sedan ringde vi https://www.tradtransport.se/
för bortforsling av en fälld ek modell större.
Inte gratis, men väldigt smidigt, 1000:- timme har jag för mig att vi betalade, man betalar för
deras restid + tiden för att lasta på bilen.
Lastbil med kran lyfter fällda trädstammar för bortforsling, person dirigerar, gröna träd i bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om du hyr eller lånar en ordentlig kompostkvarn får du ner det till mer behändiga volymer, då är det lättare att få bort det

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
dd88 dd88 skrev:
Renova täcker väl Ale?

De har containrar till fastpris: [länk]

Finns olika kategorier och de är rätt petiga med maxomkrets på det man lägger i containern. Tog ner ca 60 träd på tomten och körde bort allt sly med Renova.
Men det är väl både dyrare och extremt mycket jobb, trädhämtarna som vi anlitade får med sig väldigt mycket ris och stockar och man kan vara kan vara på jobbet samtidigt.
Om ts vill ha bra råd, så är det bra att veta hur han värderar tid, pengar och eget arbete.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Men det är väl både dyrare och extremt mycket jobb, trädhämtarna som vi anlitade får med sig väldigt mycket ris och stockar och man kan vara kan vara på jobbet samtidigt.
Om ts vill ha bra råd, så är det bra att veta hur han värderar tid, pengar och eget arbete.
Jag tycker att 1000:- per timme lät dyrt, men det beror givetvis på hur många träd som är fällda och vilka maskiner som finns på plats.

Vi fällde cirka 60 träd, allt från gamla små äppelträd till 15m-tallar. Veden tog vi hand om och kvistar samt stubbar tog Renova i container. Blev totalt 22000:- till Renova, och då hade vi bara en grävare på plats med gripklo. Billigaste offerten för upphämtning vi fick in var på 52000:-

Containerpaket medium 10m³ för trädgårdsavfall kostar 3625 kr

I containerpaketet ingår:

- Utsättning
- 1 tömning i samb med hemtag
- 7 dagar hyra
- Materialslaget (inget tonpris)

Listpriser 10m³ container inkl moms:

Utsättningsavgift: 664 kr / container
Tömningsavgift/hemtag: 906 kr / container
Hyra: 38 kr / dygn / container

** Ris: 425 kr / ton
*** Färskt Trä: 1255 kr / ton
**** Stubbar över 500 kg / stubbe: Individuellt avtalat pris med säljstöd som du får besked om av dem när blanketten är godkänd

Renova delar upp enligt följande:
1: (Komposterbart) Trädgårdsavfall - grenar och kvistar under 3 cm i diameter, löv och buskar (fick inget pris för detta)
2: Ris - endast grenar och kvistar under 25 cm i diameter
3: Färskt trä - >25 cm i diameter samt maxvikt 500 kg / stubbe
4: Obrännbart avfall special, deponi - Stubbar som väger över 500 kg / stubbe.

Hur stor är högen?
Det borde finnas någon "huggbil" (flishugg monterad på lastbil med container) i din närhet som kan tänka sig att hämta gratis eller att du betalar en liten slant om det är en väldigt liten hög.

Har själv anlitat en sådan några gånger, får han fullt lass bil+släp 80-100m2 så får du betalt, brukar bli runt 5-8000 kr då man säljer till det lokala värmeverket! Är det en mindre hög så räcker det ju att komma med enbart bilen ca 25m3. Så ett tips är att kolla vem som flisar åt ditt lokala värmeverk och ringa direkt till honom/henne!
Flishugg monterad på en blå lastbil matas med träavfall för att producera flis.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
Värmelärlingen och 3 till
  • Laddar…
Tack för alla bra tips!

Jag ska nu se över lite av alternativen ni föreslår.

- Titta på vilka kompostkvarnar som finns att hyra samt vad det kostar.
- Ev. annonsera ut på bortskankes, Facebook etc.
- Försöka hitta en bil utrustad med flismaskin.
- Försöka få reda på vem som hämtar sly/ris till värmevärken och ta kontakt med dem.

Att kontakta t.ex. Trädtransport hade varit ett alternativ men om det rör sig om de pengar
du nämnde så är jag redo att offra en del av min fritid och utföra lite "manuellt" arbete.

Återkommer resultatet, kanske att någon annan kommer ha nytta av det!

• Gilla
  • Älska
Mmhe71 och 2 till
  • Laddar…
M
Hur gick det? Är mkt intresserad för står mwed 50 kubik fällda träd och en massa kvistar, sly osv. Tack på förhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.