I min förtvivlade kamp mot och plockande av alla rotutskott efter att jag fällt en asp så hittade jag denna växt. Vad är detta för något. Verkar sprida sig fler och fler av denna typ. Känner mig lätt oroad... :sweat:
Växt med stora gröna blad bredvid en mörk plankvägg, verkar sprida sig i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen här som känner igen denna växt och kan säga vad det är?

Jag törs inte säga vilken art det är men ganska säker på att det inte är en perenn utan en buske eller träd av något slag. Unga blad kan ha en en annan form på bladen än vad den vuxna busken/trädet senare utvecklar.

Ser ut som skott från någon form av "vildplommon",
Du har inget sådant träd i närheten med små plommon?

Nej, inga plommonträd alls i närheten. En gång i tiden, ca. 20 år sedan, så stod ett mindre körsbärsträd en 7-8 meter därifrån. Det fälldes och efter det har jag aldrig sett något växa upp i dess närhet. Den här växten som jag tagit bild på smyger sig också in på granntomten...
Kanske svårt att se vad det är när den inte är riktigt utväxt. Dom är idag 30-40cm höga. Vill helst inte vänta för länge och låta dom växa till sig...

Ser ut som rotskott från körsbär, tror jag har likadana utspridda över gräsmattan!

J JonasJN skrev:
Ser ut som rotskott från körsbär, tror jag har likadana utspridda över gräsmattan!
Hoppsan! Så det är det i alla fall... Bör man vara orolig nu, att det här blir som med asparnas rotutskott? Tacksam för tips på hur man stoppar vidare tillväxt av dessa. Märkligt att det efter så många år börjar ploppa upp sådana här plötsligt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.