Byggahus.se
Hej!

Vi har vid vårt nyinköpta torp märkt att väldigt nära vedbon bor en stor myrstack med tillhörande invånade som tycker att vedbon är prefekt att lalla runt i. Dem gillar även att bitas eller stickas eller vad dem nu gör, tror en del av den verkar vara pissmyror också. Det satt en gäng på min fot, hade sandaler, och var sura som tusan verkade det som. (jag stod väl på deras polare). Dem har dessutom intagit halva tomten (ca 2000 kvm) runt deras myrstack. Det är alltså inte att sträcka ut sig på gräsmattan och jag går helst inte barfota.

Jag är djurvän och vill inte var för grym mot dem, dem bodde dessutom där före mig men jag måste kunna vara i vedbon utan att få myror i byxorna så vad kan man göra åt saken. Kan man skyfflar över allt i en skotkärra på vintern och sedan omplacera dem längre bort i skogen eller vad gör man?

Jag är lite orolig för att dem skall göra skada på veden också, samt i slutänden kanske till och med komma in i huset.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Om det är vanliga stackmyror http://www.myra.nu/stackmyra.html, så är det ingen risk att de skadar veden. Snarar att de tar död på (en del) skorv som finns i vedboden. Största problemet (tycker jag) med dem, är att ju varmare det bli ju surare blir de. Har man då gott om dem på gräsmattan så är det som du säger, hopplöst att lägga sig och sola.

Ta kärran och bjud dem på en åktur i vinter, men skjutsa dem långt. Räkna även med att det kan finnas kvar myror i gångar under marken där stacken var.
 
En myrstack går djupare ned i backen än den sticker över ytan. Stora stackar går ned till frostfritt.

Så räkna tyvärr med att behöva ge dem lite "myrgodis"
 
Jag hittade lite mer info på passagen och med tanke på de brutala förslag som innefattade blanda annat glykol och järnspett... tror jag att det mesthumana sättet att mörde myror blir att försöka få drottningen steril (dock inte genom glykol). Jag kollar nog med anticimex. tack för svaren
 
Jag har haft samma problem i ett par år, den ena stacken lyckades jag att dränka bort med vatten, det tog några dagar - topp fyllde om vartannat hela tiden.

Den andra stacken har har jag inte lyckats ta bort (Ca: 1,5 m hög ovan mark).
Tänkte prova att gräva bort den till senhösten när de inte är lika aktiva längre och slutligen slå ner ett järnspett över vintern..

//Jeppson
 
  • Gilla
Pottotto
  • Laddar…
Får man ta bort en myrstack hur som helst? Jag använde myrr i granulatform och grävde sedan bort stacken men fick senare höra att detta inte var helt i sin ordning. Någon som vet mer?
 
Ingen aning om man får eller inte men myror finns det väl gott om så en stack mer eller mindre?

I barndomen lekte jag o en kompis med en blandning av salpeter o socker. Elaka som vi var så strödde vi ut över stacken och tände på...:(. Vi vågade inte stå kvar där utan sprang all världens väg. Dagen efter var där bara en djup grop och några förvirrade stackare till myror kvar. Ett av pojkstrecken man gjorde som jag fortfarande 25 år efteråt har dåligt samvete över. Det finns fler....:)
 
joflopp skrev:
Får man ta bort en myrstack hur som helst?
Myror verkar inte vara fridlysta:

Fridlysta insekter
 
Det här med järnspett i stacken? Vad ska det vara bra för? Förklara gärna
//Z
 
spetet leder kylan vilket gör att stacken fryser
 
Nu förstår jag vad som ligger bakom frågan:

Vilka djur är det mest synd om? Myrstackarna!

Skämt åt sidan, myror kan vara riktigt irriterande o inget jag längtar efter på tomten (eller i gränstrakterna)

Kjell G
 
Jag dränkte min myrstack som jag hade på gården med diesel...
och nu är det stendött på en 30x30 cm stor fläck...
 
Faidros skrev:
Myror verkar inte vara fridlysta:

Fridlysta insekter
Inte älgar heller...
 
Jag vattnade och grävde bort en myrstack för ett par veckor sen. Var bara att vattna ett par kvällar i följd så gav de upp. Rekomenderas.
 
Vart tog djurvännen i mig vägen!?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.