Teknik
Mick3: [citat] Jag hånglade nog med min första tjej för 25 års sen. Och då va jag tidig med det ;)
pacman42: [citat] Precis så är det. Det är dock knappast några problem med själva bandbredden i luften om man har hyfsat moderna grejer. Det är istället så att problemet ligger i att man försöker sända och ta emot ungefär samtidigt i steg 2 och 3, dessutom inte bara för ett paket utan för varje paket som skall skickas. Det är jobbigt för WLAN. Den första delen till mobilen från SVT går
Ispep: Efter att ha lessnat på att inte kunna styra mina IKEA lampor "trådfri" fullt ut med dimer och färgbyte, dvs utan fjärrkontrollen bestämde jag mig för att "koppla upp Har kopplat in alla knappar på dosan till en Ethernet kopplad arduino, den styrs nu via en webbsida och API:er. Min Node Red sköter nu kommunikationen från övriga system [bild] WWW.Automatiserar.se - Så byggde jag
Pen: Har ingen bild just nu. Hittade bilden ovan på nätet. Men om man tittar i profil så är båda kolvarna/stiftet sneda så att de skjuts in automatiskt när man stänger dörren (det syns inte så bra på bilden - de ser nästan fyrkantig ut men så är det alltså inte). Hoppas det var en bra förklaring - annars kan jag ta en bild. Kan lägga till att det är ett Abloy 8180. Edit: Hittade nu
cpalm: [citat] Rätt säker, men nästa steg blir att lossa på dörrpanelen och kolla att det är ett standardlås som sitter där. Det du beskriver med att vrida knappsatsen är så det fungerar med rak regel. Håller med om det inte är särskilt ansträngande. Största nackdelen är väl att det finns en risk att man glömmer att låsa skåpet när man stänger det.
tommib: Om ni ska dra nätverk ändå kan ni lika gärna köra kontroll över IP. Finns hur mycket moduler som helst för det.
etompau: Att Aurel-antennen är bra, rent mekaniskt, råder nog ingen tvekan om, dock skulle jag vilja säga att där är inget magiskt med den. Ett toppspröt avpassat till 433 MHz och några jordplanspinnar. Fördelen är att den är stabil nog för att monteras utomhus. En kinanatenn går lös på ca 20-25 kr, inkl kabel och kontakt. Jag har monterat mina på ett plåtunderlag (datorchassi) för bästa
ion: [citat] Ja, alltså, det är en desktop , men det framgick inte av vad jag skrev.:o
nikasp: Hur har det gått? Jag undersöker precis samma sak på ett ASSA 2000. Ska dit med ett Glue Smart Lock men det känns lite för kärvt i dagsläget. Lägg gärna upp någon bild om du tar isär låset. Magsjuka hemma så kanske inte blir gjort i helgen här.
elmont: Ska man dra rör kan man lika gärna dra in trådarna redan från början när det är enkelt att göra det. Skulle det vara stopp i någon böj när man i framtiden skulle vilja dra in kablarna så är det ingen höjdare. Inte minst om man tar den låga kostnaden i beaktande kablaget kostar några hundringar. Däremot kan man ju avvakta med "apparaterna" till dom ev behövs och det är ju dom
Donald-Duck: Boxer byter sändningsteknik för vissa kanaler eftersom Regeringen har fattat ett beslut om att använda en del av marknätet till mobilt bredband. https://www.boxer.se/kundservice/kundservice-informerar/behover-du-uppdatera-din-hardvara/ Jag vet att jag har fått hem ett brev i brevlådan som handlade om detta. Men eftersom min TV redan klarar av de nya kanalerna så läste jag inte brevet så
Demmpa: Precis som AndersS skriver så styr ägaren av kabel-TV-n exakt vilket innehåll som ska finnas tillgängligt, likadant var det med fibern förr. I den BRF jag/vi bodde i tog föreningen in fiber från NetAtOnce (installation klar våren -01) bara NAOs tjänster, något år senare tog föreningen även in BredBandsBolaget (pga mycket strul med NAO), bara BBBs tjänster i deras fiber (var så fram
marla32: Hej Har en CANVAC QCLEAN R300 som lider av försämrad batterikapacitet. Förstår efter kikat runt lite att det inte finns något ersättningsbatteri till den modellen så min fråga är: Har någon på forumet plockat isär sin Canvac oclean R300 och bytt till någon form av erättningsbatteri och kan ge lite tips? Alla idéer mottages tacksamt. Ha det gött mvh Markus
Rolle85: Tänkte bara jag skulle återkoppla: Routern och de trådlösa sändarna kunde inte längre samsas efter IP onlys uppgradering i stationerna. Det hela slutade med att vi fick köpa två puckar som sattes i vägguttagen så att "internet" går via strömkablarna i väggen istället. Nu funkar allt...
Demmpa: @d0nnie, ditt relä kopplas in på d1/d2, ersätt HVAC i bilden med ditt relä. @Peter2400, titta var "L" från pucken ansluter på matningen.
DaErkiman: Nåt sånt jag misstänkte med, men jag hittar inget sånt i sprängskisserna: http://shop.electrolux.se/search?ssv=94418284701 Det blir samma sak vid 150, tar lite längre tid bara.
dario99: Ska byta ut ett gammalt bastuaggregat och vill välja en modell (eller en lösning) som gör att jag kan styra bastun via Domoticz. När jag ny ändå ska byta så vill jag välja något som är enkelt att inkludera i min övriga trådlösa lösning. Någon som har gjort detta och har rekommendationer och tips?
Per Eskilsson: Jag har precis köpt en ny tv-apparat. Det blev en Samsung UE60KS7005 från Netonnet för 11990 kr. I nedre kanten på tv:ns framsida lyser Samsung-loggan ganska starkt. För starkt för att jag ska irritera mig på den. Starkare än nödutgångslamporna på en biograf. [bild] Efter lite letande hittade jag hur man stänger av denna irriterande lampa. Så här gör man: 1. Klicka på "huset" på
jonasandero: Jag tänkte göra en 3D modell av min tomt och skulle vilja göra en hobby-mässig inmätning av diverse punkter i terrängen. Jag har med andra ord inte tänkt att anlita en lantmätare utan vill göra detta själv. Jag undrar om någon kan dela lite erfarenheter? Mina ideer: - Krysslaser och pinne med måttskala. - Göra ett enkel koordinatsystem - Gå runt och mäta in punkters relativa höjd
dannan: Nej, mobilen tar inte skada av att laddas av en laddare som kan ge en högre ström än avsedd laddare. Klumpen är ett störningsfilter.