18 451 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Nätverkskabel utomhus
Sida 1 av 3
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Har behov av tillgång till mitt nätverk från garaget kör idag WLAN 5ghz till egen router i verkstan funkar sådär så hur bör/kan man göra kabel i mark luft eller vad?
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 290 inlägg
Prova med 2.4 GHz, ger längre räckvidd.
Finns nätverkskabel för utomhusbruk som går bra att gräva ned.
Själv "fuskade" jag och la vanlig nätverkskabel i 50 mm rör. Funkade bra för kabeln men då jag hade en hel del problem med åska så har jag bytt ut den mot fiber idag
Själv "fuskade" jag och la vanlig nätverkskabel i 50 mm rör. Funkade bra för kabeln men då jag hade en hel del problem med åska så har jag bytt ut den mot fiber idag
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Hur länge lever en vanlig cat 5 tp i Luften?
Medlem
· Västerbotten
· 306 inlägg
Inte länge då plasten inte är så UV tålig och kommer torka ihop, finns dock UV beständig kabel men det är lite dyrare per meter.
Jag skulle rekommendera att lägga ner kabeln i rör i marken då kan man använda vanlig cat 5 tp och det finns ingen risk för att kabel blir utsatt för djur och andra saker som skall vara i luften i mellanåt
Jag skulle rekommendera att lägga ner kabeln i rör i marken då kan man använda vanlig cat 5 tp och det finns ingen risk för att kabel blir utsatt för djur och andra saker som skall vara i luften i mellanåt
Hur långt har du till garaget? Det finns massor av tillförlitliga radiolänkar, ofta är det antennerna som sätter begränsningarna på vanliga routrar. Med en externa antenner så blir det något helt annat.
Det är framförallt åskan som gör utomhuskabel mindre lämpligt. Det blir stora inducerade strömmar,utan att åskan behöver slå ner i närheten, dessa bränner sönder elektroniken tyvärr.
Vad har du för produkter idag?
Det är framförallt åskan som gör utomhuskabel mindre lämpligt. Det blir stora inducerade strömmar,utan att åskan behöver slå ner i närheten, dessa bränner sönder elektroniken tyvärr.
Vad har du för produkter idag?
Läg en fiber mellan hus och garage. Finns en tråd om detta. Är stora problem med att gräva ner en nätverkskabel mellan 2 olika byggnader. Bl.a. åska men även potentialskillnader gör att man ska undvika det.
Köp färdig fiber i rätt längd. Köp sedan 2 st. mediaomvandlare så har du dit när färdigt.
Köp färdig fiber i rätt längd. Köp sedan 2 st. mediaomvandlare så har du dit när färdigt.
Körde i flera år med en vanlig tp-kabel som låg 1dec under mark utan rör i 70meter och sedan 20meter på gräset och inte fasiken funkade den som någon åskförstärkare och pajjade grejerna på löpande band.
Men visst nu åskade det ju bara kanske 10-15 gånger per sommar...
Hade inte krånglat till det med fiber och radiolänkar som racklar o kostar pengar.
Men visst nu åskade det ju bara kanske 10-15 gånger per sommar...
Hade inte krånglat till det med fiber och radiolänkar som racklar o kostar pengar.
Dra en fiber är samma arbete som att lägga ner en kabel, mycket stabilare och framförallt mycket säkrare. Har kört mitt nu i 4 år utan några som helst problem. Tror t.om. att själva fibern är billigare än av närverkskablen är.
Här har du en inköpsöista.
https://www.byggahus.se/forum/inter...e-till-verkstan-8.html?perpage=15#post1931196
Här har du en inköpsöista.
https://www.byggahus.se/forum/inter...e-till-verkstan-8.html?perpage=15#post1931196
Redigerat:
@Lutte: Då har du haft tur. Det finns en anledning till att man inte rekommenderar sådan förläggning. På min föräldragård hade vi TP-kabel mellan bostadshus och verkstad och där gick det minst en utrustning om året, trots att man försökte dra ur kablaget så fort åskan var i antågande. Men det var ju inte alltid man var hemma.
Rätt monterat och konfigurerat är radiolänk väldigt stabilt, det kan du fråga både mig och MathiasS här på forumet.
Rätt monterat och konfigurerat är radiolänk väldigt stabilt, det kan du fråga både mig och MathiasS här på forumet.
Tur vette fanken, kört utanpåliggande tp-kabel på fasaden i 12 år nu i föräldrahemmet utan att en enda grej har tagit skada av åska och då är det beläget i ett åskhål så antingen är det ett enormt överdrivet problem eller sbs
Var även där den andra förläggningen jag beskrev fanns/finns.
Var även där den andra förläggningen jag beskrev fanns/finns.
Viss skillnad att ha det på fasaden eller gräva ner kablen.Lutte skrev:
Fiber är kungen, men det blir "lite" dyrare. Krävs switchar med SFP-gluggar eller mediakonverterare, båda blir ungefär lika dyrt (4-5000 kr för allt) emedan man med Cat 5e-kablage klarar sig med vilka taskiga Gb-switchar som helst (lägsta pris på prisjakt 105 kr).peternicklas skrev:
Billigaste switchen med SFP-anslutning på prisjakt är en Allied Telesyn för 699 kr. Den har faktiskt L2-funktioner. Men inte långt ifrån det, för 1093 kr så får man en HP 1920-8G som även har viss L3-funktion (L3 light). Mycket roligare switch och troligtvis bättre support än A.T.
Tillkommer SFP-moduler såklart, dessa vet jag inte var man köper som konsument ärligt talat
Redigerat: