Som tidigare trådskivare rekommenderar jag framför allt backup till CD/DVD på högkvalitetsskivor kombinerat med NAS som fysiskt är placerad på annan plats eller åtminstone i annat rum.
Sedan är det viktigt att säkerhetskopieringen går att schemalägga och lärmar om något går fel då det är lätt att glömma om man gör det manuellt. Molntjänster är bra och oftast inte alltför dyra men den personliga integriteten anser jag kan vara i fara - vem vet vem som kollar just dina filer i molnet ?
Själv kör jag backup på egen server, NAS i källaren och en till NAS installerad hos min syster några mil bort samt nedbränning på skivor schemalagt.
Sedan är det viktigt att säkerhetskopieringen går att schemalägga och lärmar om något går fel då det är lätt att glömma om man gör det manuellt. Molntjänster är bra och oftast inte alltför dyra men den personliga integriteten anser jag kan vara i fara - vem vet vem som kollar just dina filer i molnet ?
Själv kör jag backup på egen server, NAS i källaren och en till NAS installerad hos min syster några mil bort samt nedbränning på skivor schemalagt.
Jag har dubbla diskar. Den ena är bara backup av den andra. Problemet med detta är väl bara att ibland kan det gå alldeles för lång tid mellan gångerna jag tar backup.
Jag har ungefär ett halvår på den disk som nu kraschat som inte är taget packup på...! 😔
Kan förövrigt meddela att jag har haft kontakt med hårddisklagning.se. Snabba svar ledde till att jag sticker dit redan i morgon och lämnar in disken så får vi se hur det går!
Jag har ungefär ett halvår på den disk som nu kraschat som inte är taget packup på...! 😔
Kan förövrigt meddela att jag har haft kontakt med hårddisklagning.se. Snabba svar ledde till att jag sticker dit redan i morgon och lämnar in disken så får vi se hur det går!
Jag tänker att jag får återrapportera hur det gått. Tro det eller ej, men det är redan klart! Köpte en ny hårddisk av han där han sparade allt från den gamla disken, jag hämtade den nu på lunchen!
Jag hade tur i oturen, han hade reservdelar hemma till just min hårddisk, så jag slapp betala något extra för det, pluss att det gick mycket fortare! Det hade blivit en repa på en skiva och ett läshuvud hade gått sönder, därav missljudet 🙄
Hur som helst så fixade han till det så jag fick tillbaka allt igen!
Kalaset slutade på 3800kr! Sen tillkom ju den där nya hårddisken också för ca 600kr.
Mycket pengar, men jag känner mig skitnöjd! Hemmapulare eller ej, kan varmt rekommenderas! 👍
Jag hade tur i oturen, han hade reservdelar hemma till just min hårddisk, så jag slapp betala något extra för det, pluss att det gick mycket fortare! Det hade blivit en repa på en skiva och ett läshuvud hade gått sönder, därav missljudet 🙄
Hur som helst så fixade han till det så jag fick tillbaka allt igen!
Kalaset slutade på 3800kr! Sen tillkom ju den där nya hårddisken också för ca 600kr.
Mycket pengar, men jag känner mig skitnöjd! Hemmapulare eller ej, kan varmt rekommenderas! 👍
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 200 inlägg
Klicka här för att svara