Jag vet inte riktigt själv vad jag är ute efter som jag hoppas att ni kan navigera mig till rätt pryl här på forumet :)

Det började igår morse med att jag laddade ner en radioapp i min Apple tv, appen heter myTuner radio och innehåller de största kanalerna tex Rix FM, Mix megapol, bandit rock, rock klassiker, samtliga P4 stationer, NRJ,massa guld, dansbandskaneler mm.

Eftersom jag bor ute på landet kan jag inte få in värst mycket mer än P4, Rix FM och Mix megopol, så jag skulle vilja få igång något ljudsystem som klarar av att sända ut webbradio till hela huset, man blir lite begränsad av att bara kunna spela upp från tvn just nu.

En lösning är ju trådlösa högtalare och streama från min iPhone.
Sonos är ju även ett system man hört om, men jag vet inte riktigt hur det fungerar.
Det bästa vore trådlöst, samt att man skulle ha en egen basstation till radion, dvs att den inte är kopplad via en smartphone.
Önskvärt vore även om man kunde spela upp från andra webbradio kanaler som inte ligger i den tidigare nämna appen.
Spotify är också ett önskemål.

Ös på med förslag!!

Du kan ju alltid köra en lokal-radiolösning med en FM-sändare från en dator med flera ljudkort som skickar vidare nätradion.

Har du inte begränsad datortrafik så skulle jag köra på Sonos om du inte redan har en massa utrustning där du vill kunna välja "kanal".

Den produkten verkar ha utgått.

Det du vill ha är nog inte en basstation för just detta, jag förutsätter att du har en router med WiFi så då har du ju i princip redan en basstation.
Squeezebox är bra grejor på många sätt, men Logitech la ner tillverkningen 2012 så det är knappast rätt väg att gå, och de flesta "webradios" verkar också ha försvunnit.
Tror mest på Sonos. Chromecast Audio kopplad till stereo eller aktiva högtalare kan vara en tanke.

C
Jag kör med Chromecast Audio och aktiva högtalare. Är enkelt och behändigt att styra via telefonen, plattan eller datorn. Telefonen som har "satt igång" radiokanaler behöver inte efter det bli kvar i huset utan det fortsätter spela endå.

Vågar säga att Sonos är absolut smidigast och ger bäst ljud för rimliga pengar.
För ett halvår sedan slängde vi ut vår blåtandshögtalare som vi hade i köket och köpte en Play1, vi kommer, som för alla som börjar med sonos, snart köpa minst en till.

• Gilla
rampante och 4 till
  • Laddar…
nikasp
Det finns även Heos från Denon som är väldigt liknande Sonos (också på HiFi-klubben). Jag var nära något av dem men köpte i sista stund en https://www.conrad.se/Kompaktstereo...rad-swe&pi=1492748&ci=SHOP_AREA_20565_1310021 Den fixar ju inte ljud i hela huset men vi har Bose bluetoothhögtalare som man kan ta med dit man vill och med 10 timmars batteritid om den inte är dockad.

Jag skulle aldrig ha köpt en ministereo om det inte var för att mina gamla grejer inte klarade (WAF = Wife Acceptance Factor) men får erkänna att det inte gick att möblera in dem då vi har 30 cm grunda hyllor och möbler vid TV:n.

alfista skrev:
Det du vill ha är nog inte en basstation för just detta, jag förutsätter att du har en router med WiFi så då har du ju i princip redan en basstation.
Squeezebox är bra grejor på många sätt, men Logitech la ner tillverkningen 2012 så det är knappast rätt väg att gå, och de flesta "webradios" verkar också ha försvunnit.
Tror mest på Sonos. Chromecast Audio kopplad till stereo eller aktiva högtalare kan vara en tanke.
När jag skrev basstation menade jag någon form av källa som ljudet kommer ifrån. Ex en iPad, men tydligen finns det något som kallas basstation på riktigt, vilket kanske blir missuppfattat då :)
Det kanske är sonos som är det hetaste på marknaden för mitt ändamål ändå?

nikasp skrev:
Det finns även Heos från Denon som är väldigt liknande Sonos (också på HiFi-klubben). Jag var nära något av dem men köpte i sista stund en [länk] Den fixar ju inte ljud i hela huset men vi har Bose bluetoothhögtalare som man kan ta med dit man vill och med 10 timmars batteritid om den inte är dockad.

Jag skulle aldrig ha köpt en ministereo om det inte var för att mina gamla grejer inte klarade (WAF = Wife Acceptance Factor) men får erkänna att det inte gick att möblera in dem då vi har 30 cm grunda hyllor och möbler vid TV:n.
Den du köpt verkar ju rätt smidig. Det jag dock kan sakna är att man som du säger blir lite begränsad tyvärr

Peter2400 skrev:
Vågar säga att Sonos är absolut smidigast och ger bäst ljud för rimliga pengar.
För ett halvår sedan slängde vi ut vår blåtandshögtalare som vi hade i köket och köpte en Play1, vi kommer, som för alla som börjar med sonos, snart köpa minst en till.
Kan nog bli sonos för min del också då :)

• Gilla
Pecka Langer
  • Laddar…
nikasp
Fast Sonos är väl ganska dyrt jmf med det ljud man får tycker jag (många på jobbet kör Sonos och en ljudlimpa går väl på minst 7000?). Men Sonos eller Heos borde vara det du söker.

nikasp skrev:
Fast Sonos är väl ganska dyrt jmf med det ljud man får tycker jag (många på jobbet kör Sonos och en ljudlimpa går väl på minst 7000?). Men Sonos eller Heos borde vara det du söker.
Jag ska sätta mig ner och läsa på ordentligt om sonos nu under helgen om tid finns.
Men hur smart är sonos? Syftet när jag startade tråden var att få slänga bort sambon fula lilla radio som står och tar plats på köksbänken och ersätta den mot något mera 2017 ;)
Det jag var ute efter var att få ett bredare utbud än dagen 3 kanaler som funkar här, man blir snabbt rätt trött på dem kan man lugnt säga..

Men ju mer jag funderar på det ju mer möjligheter ser jag.
Jag tänker mig att nu till sommaren när man står ute och grillar, så vill man att vännerna som sitter på uterummet ska få ta del av musiken , samtliga som kvinnorna (brukar vara dom) ska kunna lyssna från köket där det fixar med sallader, såser, bröd mm.
Fungerar det då att ha en högtalare som är fast monterad i köket, en i uterummet och en portabel med mig ute vid grillen?

Hur funkar det när man vill köra stereo ljud? Behöver 2st högtalare att synkas som höger och vänster?

Kan man även splittra så att sambon får lyssna på radio i köket medan jag vill lyssna på Spotify från sovrummet?

tommib
Sonos är det som bäst svarar mot dina önskemål (i kombination med HeOS och Bluesound då). Varje Sonosenhet kan antingen synkroniseras med de andra i valfri gruppering och spelar då samma musik, eller så kan de spela olika saker. Spotify är integrerat i appen men man kan också köra Spotify Connect om man hellre styr den vägen. Via appen kan man också spela webbradio och lokala musikfiler antingen från nätverket eller apparaten man styr med.

Jag har Sonos och den är till och med uppskattad av min fru, vi har tagit bort hennes fula lilla radio från köket (eller ja, den såg iofs helt ok ut men Sonosen sitter på väggen och tar ingen plats). Vi har en Connect också kopplad till stora stereon för lite mer ljud i vardagsrummet vid behov. Nästa inköp blir en extra Play:1 eller 3 till övervåningen.

Apparaterna går att flytta men tar en liten stund att synkronisera när man startar upp dem. Det är inte optimalt att flytta runt dem. Jag tror att HeOS har något batterpack som gör detta smidigare men jag har själv aldrig använt det.

Glöm stereoljud för bakgrundslyssning. Det räcker utmärkt med mono och de allra flesta människor hör inte skillnaden. Om man faktiskt ska ha stereoljud och "finlyssna" ska man också ha en optimerad lyssningsposition eftersom ljudbilden annars blir förvrängd ändå.

Sammanfattningsvis, kolla på Sonos och HeOS, de täcker dina behov perfekt. En Sonos Play:1 kostar ca 2200 kr och man vill snabbt ha fler....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.