peternicklas skrev:
Och hur fingerar det när du har olika elcentraler och JFB?
Tack, det funkar, som sagt, utmärkt.
 
Lite sidospår, men blev lite nyfiken på vad peternicklas sysslar med hemma om hans dagliga aktiviteter kräver 1gig i nätet? :)
 
peternicklas
gnuttisch skrev:
Lite sidospår, men blev lite nyfiken på vad peternicklas sysslar med hemma om hans dagliga aktiviteter kräver 1gig i nätet? :)
Montera lite kameror så förstår du!
 
  • Gilla
glasssat
  • Laddar…
gnuttisch skrev:
Lite sidospår, men blev lite nyfiken på vad peternicklas sysslar med hemma om hans dagliga aktiviteter kräver 1gig i nätet? :)
Nu vet jag inte vad just han gör men det finns mycket som GbE underlättar i.. Med ett bra nätverk behöver man inte lagra filer på datorer som går sönder eller byts ut. Man har då en NAS, den i sin tur kanske backupas/replikeras till en annan NAS vilket kräver lite bandbredd. När man kopplar in kameran och dumpar en hel dags fotografier ut på nätverket är det också skönt att ha mer än 100 Mbps. Det alldagliga klarar jag med Wifi, men tömmer jag kamerorna har jag en GbE-port att koppla mig in på. Tar för lång tid annars..
 
gnuttisch skrev:
Lite sidospår, men blev lite nyfiken på vad peternicklas sysslar med hemma om hans dagliga aktiviteter kräver 1gig i nätet? :)
Jag tycker att 1 Gbps är för långsamt, men 10 Gbps ethernet är för dyrt än. Med en SSD som klarar 500 MB/s (4 Gbps) och en NAS som klarar 400 MB/s (3,2 Gbps) så blir gigabitnätet en rejäl flaskhals... Det går segt att arbeta direkt mot NASen med foto och video till exempel, vilket är en inte helt ovanlig hobby idag.
 
  • Gilla
rgba och 1 till
  • Laddar…
erik5678 skrev:
Jag tycker att 1 Gbps är för långsamt, men 10 Gbps ethernet är för dyrt än. Med en SSD som klarar 500 MB/s (4 Gbps) och en NAS som klarar 400 MB/s (3,2 Gbps) så blir gigabitnätet en rejäl flaskhals... Det går segt att arbeta direkt mot NASen med foto och video till exempel, vilket är en inte helt ovanlig hobby idag.
Just nätverksgrejerna är inte SÅ dyra.. Det dyra är att hitta en NAS med 10 GbE-möjlighet + priset för ett kort. Billigaste QNAP med 10GbE-anslutnings(möljighet) ligger på över 8.000 kr medans en motsvarande utan den möjligheten låg på ca halva priset.
 
Lönar det sig att köpa ett överspänningsskydd för RJ45/POE från ex AliExpress (~200:-) och sätta på linan nånstans mitt emellan ex en kamera och en switch? För det som varnades för här var induktion och inte direkta nedslag. Borde funka till viss gräns om man jordar ordentligt?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.