18 451 läst ·
36 svar
18k läst
36 svar
Nätverkskabel utomhus
Nu vet jag inte vad just han gör men det finns mycket som GbE underlättar i.. Med ett bra nätverk behöver man inte lagra filer på datorer som går sönder eller byts ut. Man har då en NAS, den i sin tur kanske backupas/replikeras till en annan NAS vilket kräver lite bandbredd. När man kopplar in kameran och dumpar en hel dags fotografier ut på nätverket är det också skönt att ha mer än 100 Mbps. Det alldagliga klarar jag med Wifi, men tömmer jag kamerorna har jag en GbE-port att koppla mig in på. Tar för lång tid annars..gnuttisch skrev:
Jag tycker att 1 Gbps är för långsamt, men 10 Gbps ethernet är för dyrt än. Med en SSD som klarar 500 MB/s (4 Gbps) och en NAS som klarar 400 MB/s (3,2 Gbps) så blir gigabitnätet en rejäl flaskhals... Det går segt att arbeta direkt mot NASen med foto och video till exempel, vilket är en inte helt ovanlig hobby idag.gnuttisch skrev:
Just nätverksgrejerna är inte SÅ dyra.. Det dyra är att hitta en NAS med 10 GbE-möjlighet + priset för ett kort. Billigaste QNAP med 10GbE-anslutnings(möljighet) ligger på över 8.000 kr medans en motsvarande utan den möjligheten låg på ca halva priset.erik5678 skrev:Jag tycker att 1 Gbps är för långsamt, men 10 Gbps ethernet är för dyrt än. Med en SSD som klarar 500 MB/s (4 Gbps) och en NAS som klarar 400 MB/s (3,2 Gbps) så blir gigabitnätet en rejäl flaskhals... Det går segt att arbeta direkt mot NASen med foto och video till exempel, vilket är en inte helt ovanlig hobby idag.
Trädgårdsfixare
· Skövde
· 266 inlägg
Lönar det sig att köpa ett överspänningsskydd för RJ45/POE från ex AliExpress (~200
och sätta på linan nånstans mitt emellan ex en kamera och en switch? För det som varnades för här var induktion och inte direkta nedslag. Borde funka till viss gräns om man jordar ordentligt?
Klicka här för att svara