12 128 läst ·
44 svar
12k läst
44 svar
Plocka bort paraboler? + Gratisutbudet TV via fiber?
Sida 1 av 3
Här kommer ett par okunniga frågor, men om jag inte frågar så får jag förbli okunnig …
På vårt hus sitter det en vanlig tv-antenn och två parabolantenner. Samtliga sitter där sedan föregående ägare.
1) Vi har inga tv-abonnemang (och vill inte heller ha det) och tänker därför att vi kan plocka ner parabolantennerna. För de kan väl inte ha någonting med de vanliga tv-sändningarna (SVT:s utbud + 4:an) att göra? Eller?!? Riskerar vi att tappa de vanliga tv-signalerna om parabolerna tas ner?
2) Vi har fiber indraget i huset. Kan vi rent av skippa även den vanliga tv-antennen utan att vara bundna till att titta via play, eller behöva skaffa något kanalpaket som kostar pengar? (Vi vill INTE abonnera på någon tv-tjänst/kanalpaket.)
(Kom på att jag kanske ska förtydliga att vi betalar TV-licens, så helt gratis är ju inte "gratisutbudet"
)
På vårt hus sitter det en vanlig tv-antenn och två parabolantenner. Samtliga sitter där sedan föregående ägare.
1) Vi har inga tv-abonnemang (och vill inte heller ha det) och tänker därför att vi kan plocka ner parabolantennerna. För de kan väl inte ha någonting med de vanliga tv-sändningarna (SVT:s utbud + 4:an) att göra? Eller?!? Riskerar vi att tappa de vanliga tv-signalerna om parabolerna tas ner?
2) Vi har fiber indraget i huset. Kan vi rent av skippa även den vanliga tv-antennen utan att vara bundna till att titta via play, eller behöva skaffa något kanalpaket som kostar pengar? (Vi vill INTE abonnera på någon tv-tjänst/kanalpaket.)
(Kom på att jag kanske ska förtydliga att vi betalar TV-licens, så helt gratis är ju inte "gratisutbudet"
Redigerat:
Troligen som harry73 skriver ! Enklast är väl att koppla ur de boxar, som hör till parabolantennerna och se vilka program, som finns kvar.
Med en smart tv eller ännu hellre en cromecast/android box/apple tv så kan du få in t.ex svt play och tv4play i tv:n från internetuppkopplingen. Det blir dock rätt meckigt att kanalsurfa.
Jag skulle behålla antennen för att kunna få ner gratiskanalerna om internet uppkopplingen strular. Parabolerna kan du gott göra fågelbad av
Jag skulle behålla antennen för att kunna få ner gratiskanalerna om internet uppkopplingen strular. Parabolerna kan du gott göra fågelbad av
Tack för ytterligare svar!
Vi har inga boxar till parabolerna, så då borde det vara lugnt att koppla ur dem.
(Åtminstone TROR jag inte det, vi har inga synliga boxar någonstans, antar att de inte kan vara inbyggda någonstans? Anledningen till att jag nojjar är mest för att när vi flyttade in lyckades vi inte få in några tv-sändningar. Vi beställde då svt-kanalerna + tv4 digitalt från Telia. Efter ett tag sa vi dock upp det abonnemanget men då fortsatte TV:n att funka. Vi har ingen Teliabox kvar.)
Vi har AppleTV, men som du skriver Toolman77 så är ju meckigt att kanalsurfa. Det känns inte som ett vardagsalternativ för att titta på program samtidigt som de sänds (vet inte ens om man kan kolla på alla program så, allt läggs väl inte upp i play?).
Jag tror nog att jag skippar fågelbaden och lämnar parabolantennerna i ge och få-containern på tippen :-D
Det ska bli skönt att bli av med de fula parabolerna.
Vi har inga boxar till parabolerna, så då borde det vara lugnt att koppla ur dem.
(Åtminstone TROR jag inte det, vi har inga synliga boxar någonstans, antar att de inte kan vara inbyggda någonstans? Anledningen till att jag nojjar är mest för att när vi flyttade in lyckades vi inte få in några tv-sändningar. Vi beställde då svt-kanalerna + tv4 digitalt från Telia. Efter ett tag sa vi dock upp det abonnemanget men då fortsatte TV:n att funka. Vi har ingen Teliabox kvar.)
Vi har AppleTV, men som du skriver Toolman77 så är ju meckigt att kanalsurfa. Det känns inte som ett vardagsalternativ för att titta på program samtidigt som de sänds (vet inte ens om man kan kolla på alla program så, allt läggs väl inte upp i play?).
Jag tror nog att jag skippar fågelbaden och lämnar parabolantennerna i ge och få-containern på tippen :-D
Det ska bli skönt att bli av med de fula parabolerna.
Ah, det hann komma ett svar till medan jag skrev. Jag tror inte att jag törs ge mig på att skruva i tv:n (en svindyr Pioneer), men det låter ju ändå spännande. Hur funkar det?
Skulle inte säga upp Radiotjänst oavsett, en principsak, men tack för tipset
Glad påsk!
Skulle inte säga upp Radiotjänst oavsett, en principsak, men tack för tipset
Glad påsk!
Enligt lagen är innehav av mottagare/digitalbox avgiftpliltigt. Vissa motståndare av Radiotjänst plockar ur mottagaren och säger upp abonnemanget. Eller så kan man byta tv mot en monitorskärm utan mottagare, typ dom som sitter i butiker och kontor, ganska dyra tyvärr.
Endast företag får plombera sina antenningångar, en möjlighet som inte privatpersoner har.
https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Kan-jag-ta-bort-kanalvaljaren-och-pa-sa-vis-inte-behova-betala-radio--och-tv-avgift1/
https://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Kan-jag-ta-bort-kanalvaljaren-och-pa-sa-vis-inte-behova-betala-radio--och-tv-avgift1/
Så klart skriver Radiotjänst det. Det är innehav av mottagaren som är avgiftspliktig så man anmäler helt enkelt att man har en monitor, bjuder in Radiotjänst på kaffe och visar att man inte har antenn, antennsladd eller tunerdel i aparaten, tada!
Ganska tragiskt att man kan bli tvingad att betala för något man inte kan se på i det fall mottagning är usel och man inte får in marksändningarna eller inte vill byta tv mot en monitor och enbart se webbsändningar! Hur många företag kan tvinga dig betala för en tjänst du inte önskar?! Sverige den sista kommuniststaten!
