6 636 läst ·
44 svar
7k läst
44 svar
Söker lösning på webbradio i villan
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 299 inlägg
Är det inte så att Sonos-högtalarna bygger ett eget "wifinät" för kommunikation mellan högtalarna?
Numera kan man välja om man skall köra på befintligt WiFi eller om man skall låta Sonos sätta upp ett eget mesh WiFi network.
http://www.sonos.com/en/sonos-explained
http://www.sonos.com/en/sonos-explained
Den här lösningen skulle jag också satsa på. De flesta webbradioappar stödjer Chromecast. Då får du en billig lösning och minimalt med nya prylar.Christer1968 skrev:
Jag har en vanlig Chromecast och en Chromecast audio och dessa går tyvärr inte att gruppera ihop.
Det går att koppla in vilken ljudkälla som helst till Sonos vi line-in. Visst det är lite bökigt, men det går.SamB skrev:Många lovordar sonos...
Vi har några på jobbet och de funkar bra och synka ihop eller köra infividuellt med spotify.
Men t.ex om nån har ett youtube klipp på datorn, så kan man tycka att man borde kunna spela upp det på sonsonen.
Men sonosen är inte bara en ljud-enhet, den är själva ljud-källan också (själva spotify körs rent teknislt direkt i högtalaren) och då får man alltså "nöja" sig med att kunna spela upp de saker som Sonos byggt in i högtalaren. För de flesta som nöjer sig med spotify så är det inga problem.
Dessutom finns det andra musikkällor än bara Spotify i Sonos.
Fast jag tycker att det är stor skillnad på en musikanläggning, primärt avsett för hemma bruk, och bärbart ljud. Det är klart att det finns andra lösningar som löser andra problem. Sonos löser multi-room-musik-problemet på ett, i mitt tycke, förträffligt sätt. Dock löser det inte bärbart-ljud-problemet och det är det heller inte designat för.SamB skrev:Det andra är att de inte är så portabla som man kan tycka. Många är vana vid mobil och en blåtand/AirPlay högtalare, som msn kan ta med var som helst.
Sonosen kräver att mobilen och högtalaren befinner sig på samma WiFi nät (trådat går också), i vardagligt tal kopplat på samma Router...
Självklart går det att lösa men det är lite krångligare bara. Man kan låta en andra mobil agera router.
Bara några erfarenheter som man lätt kan missa om man är van vid andra produkter...
I övrigt så låter de bra högtalarna, är små och smidiga.
Själv tänker jag hålla liv i mina Squeezeboxar så länge det går. Har några olika modeller. Kör mest webradio och det fungerar utmärkt, men man bör ha möjlighet att köra en server (funkar på de flesta plattformar). Squeezeboxar får man köpa beg på Tradera eller eBay.
Klart att Sonos är fräschare dock! Och även priset.
Sonos väl ett stängt system (som alla andra system förutom Squeezebox)?
Är Sonos beroende av internet och någon molntjänst hos dem? Dvs allt blir värdelöst när de stänger ner eller dyl.
Klart att Sonos är fräschare dock! Och även priset.
Sonos väl ett stängt system (som alla andra system förutom Squeezebox)?
Är Sonos beroende av internet och någon molntjänst hos dem? Dvs allt blir värdelöst när de stänger ner eller dyl.
Intressant att du nämner hemautomstion, då jag kör lite sånt också, vad kan man hitta på för skoj?fredl skrev:
Hej!
Kastar mig in i den här tråden också. Vi har tittat på Sonos, Heos och Bose. Hittills tycker vi att Bose Soundtouch verkar bäst för oss. Den klarar både wifi och bluetooth, den har sex knappar som man kan programmera med snabbval (ex spellista eller radiokanal). Framförallt är tänker vi att det är bra för de små i familjen som inte har egen telefon och att det är skönt att slippa leta upp telefonen bara för att man vill sätta igång musik.
Bose är väl snäppet dyrare än Sonos, men jag litar personligen lite mer på Bose. De har ju många års erfarenhet av att bygga kompakta och välljudande system.
Är det någon annan som provat Bose och kan rekommendera eller avråda?
Kastar mig in i den här tråden också. Vi har tittat på Sonos, Heos och Bose. Hittills tycker vi att Bose Soundtouch verkar bäst för oss. Den klarar både wifi och bluetooth, den har sex knappar som man kan programmera med snabbval (ex spellista eller radiokanal). Framförallt är tänker vi att det är bra för de små i familjen som inte har egen telefon och att det är skönt att slippa leta upp telefonen bara för att man vill sätta igång musik.
Som jag förstått det är det bara play/pause och volym man kan styra direkt på högtalaren. Stämmer det eller har jag missat något?fredl skrev:
Bose är väl snäppet dyrare än Sonos, men jag litar personligen lite mer på Bose. De har ju många års erfarenhet av att bygga kompakta och välljudande system.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Sony är väl också ett bra alternativ, lite mer prisvärt
Vill man att "små" barn ska sätta igång musik? Sonos har bara play/pause och volym, vi trycker oftastPellePeps skrev:Hej!
Som jag förstått det är det bara play/pause och volym man kan styra direkt på högtalaren. Stämmer det eller har jag missat något?
bara på play, skulle man inte vara nöjd med musiken som spelas så får man ta fram mobilen.
Man kan givetvis styra musiken från en dator eller en surfplatta också.
Blåtand från en mobil är ingen bra lösning tycker jag, räcker att det ringer, nåt klipp på aftonbladet
startar eller att man går på toa för att musiken ska brytas.
Och trippeltryck går bakåt i spellistan.Peter2400 skrev:
Skulle välja Sonos före Soundtouch alla dagar i veckan. Jag är långt ifrån någon Bose-hatare (har flera av deras lurar och har seriöst övervägt Soundtouch innan vi till sist köpte Sonos). Vi har Sonos-kontroller i tre rum (främst för att de är vattentåliga), utöver det har vi två touchpaneler uppsatta där man kan styra Sonos utöver andra HA-funktioner. Gällande vad man kan göra med Sonos från Home Automation så är det lite som "hur långt är ett snöre". Det mesta går att göra.
Glöm inte bort att det numera finns en 3:e-parts kontroller till Sonos också att sätta på väggen. https://iportproducts.com/xpress/
Klicka här för att svara