Är det inte så att Sonos-högtalarna bygger ett eget "wifinät" för kommunikation mellan högtalarna?

Christer1968 skrev:
Jag kör med Chromecast Audio och aktiva högtalare. Är enkelt och behändigt att styra via telefonen, plattan eller datorn. Telefonen som har "satt igång" radiokanaler behöver inte efter det bli kvar i huset utan det fortsätter spela endå.
Den här lösningen skulle jag också satsa på. De flesta webbradioappar stödjer Chromecast. Då får du en billig lösning och minimalt med nya prylar.

Jag har en vanlig Chromecast och en Chromecast audio och dessa går tyvärr inte att gruppera ihop.

SamB skrev:
Många lovordar sonos...
Vi har några på jobbet och de funkar bra och synka ihop eller köra infividuellt med spotify.

Men t.ex om nån har ett youtube klipp på datorn, så kan man tycka att man borde kunna spela upp det på sonsonen.
Men sonosen är inte bara en ljud-enhet, den är själva ljud-källan också (själva spotify körs rent teknislt direkt i högtalaren) och då får man alltså "nöja" sig med att kunna spela upp de saker som Sonos byggt in i högtalaren. För de flesta som nöjer sig med spotify så är det inga problem.
Det går att koppla in vilken ljudkälla som helst till Sonos vi line-in. Visst det är lite bökigt, men det går.
Dessutom finns det andra musikkällor än bara Spotify i Sonos.

SamB skrev:
Det andra är att de inte är så portabla som man kan tycka. Många är vana vid mobil och en blåtand/AirPlay högtalare, som msn kan ta med var som helst.
Sonosen kräver att mobilen och högtalaren befinner sig på samma WiFi nät (trådat går också), i vardagligt tal kopplat på samma Router...
Självklart går det att lösa men det är lite krångligare bara. Man kan låta en andra mobil agera router.

Bara några erfarenheter som man lätt kan missa om man är van vid andra produkter...

I övrigt så låter de bra högtalarna, är små och smidiga.
Fast jag tycker att det är stor skillnad på en musikanläggning, primärt avsett för hemma bruk, och bärbart ljud. Det är klart att det finns andra lösningar som löser andra problem. Sonos löser multi-room-musik-problemet på ett, i mitt tycke, förträffligt sätt. Dock löser det inte bärbart-ljud-problemet och det är det heller inte designat för.

nikasp
Heos har ju någon av de mindre högtalarna som fixar bärbart då den kan bestyckas med batteri.

Själv tänker jag hålla liv i mina Squeezeboxar så länge det går. Har några olika modeller. Kör mest webradio och det fungerar utmärkt, men man bör ha möjlighet att köra en server (funkar på de flesta plattformar). Squeezeboxar får man köpa beg på Tradera eller eBay.
Klart att Sonos är fräschare dock! Och även priset.
Sonos väl ett stängt system (som alla andra system förutom Squeezebox)?

Är Sonos beroende av internet och någon molntjänst hos dem? Dvs allt blir värdelöst när de stänger ner eller dyl.

• Gilla
316097
  • Laddar…
När Sonos väl är installerat så fungerar det utan Internet (så länge som man spelar musik från t.ex. NAS). Tycker att Sonos är rätt öppet och lätt att integrera med flera olika Home Automation system.

fredl skrev:
När Sonos väl är installerat så fungerar det utan Internet (så länge som man spelar musik från t.ex. NAS). Tycker att Sonos är rätt öppet och lätt att integrera med flera olika Home Automation system.
Intressant att du nämner hemautomstion, då jag kör lite sånt också, vad kan man hitta på för skoj?

Hej!

Kastar mig in i den här tråden också. Vi har tittat på Sonos, Heos och Bose. Hittills tycker vi att Bose Soundtouch verkar bäst för oss. Den klarar både wifi och bluetooth, den har sex knappar som man kan programmera med snabbval (ex spellista eller radiokanal). Framförallt är tänker vi att det är bra för de små i familjen som inte har egen telefon och att det är skönt att slippa leta upp telefonen bara för att man vill sätta igång musik.

fredl skrev:
Personligen har jag provat på det mesta innan Sonos. Det sved lite att sätta in Sonos överallt i huset men det har revolutionerat musiklyssnandet och radio. Uppskattar verkligen knapparna på enheterna gör att det är lätt att styra utan att fiska fram en enhet och öppna rätt app.
Som jag förstått det är det bara play/pause och volym man kan styra direkt på högtalaren. Stämmer det eller har jag missat något?

Bose är väl snäppet dyrare än Sonos, men jag litar personligen lite mer på Bose. De har ju många års erfarenhet av att bygga kompakta och välljudande system.

Är det någon annan som provat Bose och kan rekommendera eller avråda?

Sony är väl också ett bra alternativ, lite mer prisvärt

PellePeps skrev:
Hej!

Kastar mig in i den här tråden också. Vi har tittat på Sonos, Heos och Bose. Hittills tycker vi att Bose Soundtouch verkar bäst för oss. Den klarar både wifi och bluetooth, den har sex knappar som man kan programmera med snabbval (ex spellista eller radiokanal). Framförallt är tänker vi att det är bra för de små i familjen som inte har egen telefon och att det är skönt att slippa leta upp telefonen bara för att man vill sätta igång musik.

Som jag förstått det är det bara play/pause och volym man kan styra direkt på högtalaren. Stämmer det eller har jag missat något?

Bose är väl snäppet dyrare än Sonos, men jag litar personligen lite mer på Bose. De har ju många års erfarenhet av att bygga kompakta och välljudande system.

Är det någon annan som provat Bose och kan rekommendera eller avråda?
Vill man att "små" barn ska sätta igång musik? Sonos har bara play/pause och volym, vi trycker oftast
bara på play, skulle man inte vara nöjd med musiken som spelas så får man ta fram mobilen.
Man kan givetvis styra musiken från en dator eller en surfplatta också.

Blåtand från en mobil är ingen bra lösning tycker jag, räcker att det ringer, nåt klipp på aftonbladet
startar eller att man går på toa för att musiken ska brytas.

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Okej, så man får alltid igång musik genom att trycka på play. Är det senast spelade musik som kommer igång då?

PellePeps skrev:
Okej, så man får alltid igång musik genom att trycka på play. Är det senast spelade musik som kommer igång då?
Ja, det är det som spelats senast, startar utan fördröjning, dubbeltryck byter till nästa låt.

• Gilla
PellePeps
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Ja, det är det som spelats senast, startar utan fördröjning, dubbeltryck byter till nästa låt.
Och trippeltryck går bakåt i spellistan.

Skulle välja Sonos före Soundtouch alla dagar i veckan. Jag är långt ifrån någon Bose-hatare (har flera av deras lurar och har seriöst övervägt Soundtouch innan vi till sist köpte Sonos). Vi har Sonos-kontroller i tre rum (främst för att de är vattentåliga), utöver det har vi två touchpaneler uppsatta där man kan styra Sonos utöver andra HA-funktioner. Gällande vad man kan göra med Sonos från Home Automation så är det lite som "hur långt är ett snöre". Det mesta går att göra.

Glöm inte bort att det numera finns en 3:e-parts kontroller till Sonos också att sätta på väggen. https://iportproducts.com/xpress/

• Gilla
KalleKe och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.