Jag är i behov av en NAS, men hittar inte riktigt en lösning som faller mig i smaken. För närvarande använder jag en USB-disk kopplad till min router (som jag lagt in Tomato firmware på). Det fungerar fint förutom att prestanda är usel.

Det jag skulle vilja ha är en liten strömsnål enhet som jag kan lägga in Linux på och själv konfigurera efter behov. En Raspberry Pi hade passat perfekt, men lite googlande visar att den tydligen har kass prestanda just på det området (särskilt om man vill ansluta en usb-disk eftersom den tydligen delar någon bus med ethernet).

Jag behöver ingen värstingprestanda, men vill kunna bläddra mellan högupplösta bilder utan att vänta en sekund på varje bild samt ta en komplett backup utan att det tar flera dygn. Det behövs ingen jättedisk heller, 2 TB räcker långt. (Jag har inget direkt behov av spegling o dyl. heller.)

Det finns ju en hel del färdiga NAS:enheter, men då saknar man ju oftast kontrollen över os:et och jag tycker inte heller att det är så värst mycket hårdvara man får för pengarna.

Förslag någon...?

OpenMediaVault på nån enkel burk.
Har nyss surfa runt och undersökt utbudet, som ska ersätta en äldre synology.
Testar just nu OMV på en C2D med 4gb ram och det är då inte några problem med vare sig funktion eller hastighet.

Den där bananen verkar inte så dum, den får jag ta en närmare titt på.

Jag är nöjd med min minnowboard Max som jag kör som nas. Enkortsdator baserad på intel atom med sata2. Helt ok prestanda. Verkar finnas en ersättare med liknande spec att köpa nu https://minnowboard.org

Bigfoot skrev:
Den där bananen verkar inte så dum, den får jag ta en närmare titt på.
Det finns flera modeller, och det är inte alla som har SATA-port.
M1 (originalet) och M3 har SATA. Säljs bl.a av aliexpress.com och conrad.se

Jag körde med western digital mirror innan, dom är små och smidiga. Dock har man inte kontroll på OS.

Men grejen med om man vill ha en riktig NAS så blir det ju aldrig jätte litet då man vill ha utrymme för disk. Har precis byggt mig en NAS med en bitfenix låda som är "liten" men plats för 6 3.5" diskar och några 2.5" med ett n3150 mini itx moderkort.

Men om man nu vill ha en riktig dator och nöjer sig med usb3 diskar så finns dessa(n3150) varianten https://tinyurl.com/lcxvd99(finns billigare på ali än den jag länkade till om man letar) Jag kör två sådana hemma och är riktig nöjd. Billigt också.

Jag skulle dock aldrig få för mig att köra raspberry eller liknande för NAS då de inte är gjorda för att skyffla data.(Finns säkert udda undantag)

Redigerat:
F
Japp en Microserver eller någon annan befintlig burk med ESXi/vSphere (gratis) så kan du köra FreeNAS virtuellt men motivera kostnaden med att du kan köra fler maskiner virtuellt framöver (pfSense för brandvägg/router mm). Glöm inte ECC-minne bara!

Redigerat:
F
Freenas och zfs går visserligen att virtualisera, men det kräver att man gör rätt för att inte riskera sin data. Zfs är designat för att jobba direkt mot disken och inte via en virtuell raidkontroll som det oftast blir på standardinställningarna.

Japp men med tanke på att första planen är disk kopplad till Raspberry så tror jag inte målet är Raidz2. Önskas det så kan han direktkontakt diskarna till gästen.

Intressant tråd, jag är lite halvt på jakt efter en ersättare till min synology ds212.
Egentligen är jag ganska nöjd, men klarar tydligen inte att transcoda via plex, och det är något jag börjar bli lite sugen på.
Jag undrar om några av förslagen hittills i tråden skulle klara av 2-3 strömmar i 1080p samtidigt eller t.ex. En 4K samtidigt som en 1080p, eller måste man fläska på med en mycket kraftigare cpu för detta?

Lostmoose skrev:
Intressant tråd, jag är lite halvt på jakt efter en ersättare till min synology ds212.
Egentligen är jag ganska nöjd, men klarar tydligen inte att transcoda via plex, och det är något jag börjar bli lite sugen på.
Jag undrar om några av förslagen hittills i tråden skulle klara av 2-3 strömmar i 1080p samtidigt eller t.ex. En 4K samtidigt som en 1080p, eller måste man fläska på med en mycket kraftigare cpu för detta?
Transcoding tar ju mycket CPU så skall du transcoda både 4J och 1080P så får du gå på kraftigare CPU än Microservern defintivt...

• Gilla
Lostmoose
  • Laddar…
etnica skrev:
Men grejen med om man vill ha en riktig NAS så blir det ju aldrig jätte litet då man vill ha utrymme för disk. Har precis byggt mig en NAS med en bitfenix låda som är "liten" men plats för 6 3.5" diskar och några 2.5" med ett n3150 mini itx moderkort.
Sant förvisso, men i mitt fall så är det inte direkt en "riktig" nas jag är ute efter. Jag kommer inte att ha behov av mer än en disk och den kommer sällan att skyffla några större datamängder.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.