TowaTei skrev:
TV-apparaterna kan jag inte säga så mycket om, men dagens modem är tämligen pålitliga på den här punkten – deras noggrannhet räcker åtminstone för trådskaparens syfte. :)
OK då. :) Jag har inte haft något kabelmodem sedan slutet på nittotalet, så jag hävdar ingen expertis på moderna sådana... ;)

Som nån var inne på i början: Skilj på impedans (anpassning mellan givare, medium och brukare) samt dämpning (signalförlust som är större smala kablar).

En skarv kan knappast dämpa mer än någon halv dB, däremot kan den om den är illa utförd ge lite reflektion precis som en missanpassning eller skarp böj gör.

Jag har en hel del kvar att fixa med hemmamma så jag lägger det lite på is så länge.
Intressant det där med böjar, firman som knöt ihop koaxialkablarna i teknikskåpet har gjort 180 graders böjar på dem, med någon centimeter eller två i radie. Nu satte dem visserligen en signalförstärkare innan förgreningarna med dessa skarpa böjar men ändå..

Redigerat:
Sweedbanana skrev:
Intressant det där med böjar, firman som knöt ihop koaxialkablarna i teknikskåpet har gjort 90 graders böjar på dem, med någon centimeter eller två i radie
Skarpa böjar ställer till bekymmer i många sammanhang, fast på olika sätt; Elinstallation, Åskledare, Högfrekvens...

Nu brukar det oftast fungera ändå. Då får väl återkomma med hur det blev när det blev klart.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.