Teknik
yonna: Du johansjostrand - om du har småbarn i huset kan denna box vara livsfarlig! Det stod en sådan i mitt hus när jag flyttade in. Ungar har en förmåga att finna urkulia gömställen - men om din box har samma konstruktion som min hade kan låset gå i baklås med katastrofala följder. Såvida du inte har boxen låst (med borttagen nyckel) - och då bör boxen isåfall vara i drift.
Erik_D: Svart med vit rand va många år sen den försvann från installationskabel. Orange fk använder jag ofta som tändtråd eller växeltråd. Det viktiga i installationer är juh att efterförljande kan lista ut vilka kabelfäger som använts till vad. Att man numera bytt till brun fk som fas anser jag vara en styggelse. Ren idioti att ändra ett fungerande system.
fooney: [citat] Helt korrekt, om det är jord eller ej spelar ingen roll för den som har nödvändig kännedom.
roanon: Jag har tänkt likadant. Förberett för framtida IHC eller vad det nu blir. Jag har dragit allt i en stjärna. Men jag har dessutom dragit rör direkt från strömbrytare till takdosor och drar tändtrådar där nu. När det är dags för IHC så drar jag ur dessa tändtrådar och drar svagströmskabel till centralen från strömbrytarna istället. /Roger
yxis: [citat] Det där är en klassisk fundering, och när man tänker efter så inser man att det blir samma resultat, kortar du av 10% av varje "ben" så blir avståndet mellan två ytterändar 10% kortare mot tidigare :) Men, en brasklapp är att just 10% var vad som gällde då örebrosändaren började sända Tv4 på kanal 58, och antenner anpassade för SVT2 på kanal 48 bara gick bra uppåt
yxis: [citat] Då pratar man egentligen inte om skyddsjordning utan av annan form av jordning, även om det normalt är samma uttag och samma ledningar som används. nej, anledningen står att läsa i det jag skrev ovan, att saker som bara får kopplas in i ojordade uttag har helt enkelt sämre säkerhet för de är avsedda att användas i rum där det inte är lika höga säkerhetskrav. Stoppar du in
yxis: [citat] Om det kostar en bra bit under de där 14000 så tycker jag att man ska dra nätverkskablar själv. 8) 14000 för ett gäng nätverksuttag är som sagt ockerpris >:(
carra: Hej igen Om han har en ansvarighetsförsäkring som skall täcka de eventuella skador han kan förorsaka i sitt arbete kan han själv välja den risknivå han vill ha d.v.s. försäkringens omfattning och självrisk... Det är ju för att skydda sig själv han skaffat denna försäkring så han inte behöver ta upp sin egen börs vid en eventuell skada. Han kan desssutom förorsaka skador som
Gnutten: [citat] Det var smart, jag skall se till att köpa en extra slang! Ni som har möjlighet att sätta in en CD-> Gör det, ni kommer inte ångra er. Se bara till att köpa en maskin som orkar med att leverera sugeffekt genom hela systemet. Det kan ju bli en del meter rör som äter upp effekten.
Magnus_Nordmark: [citat] Ja det blir ju så eftersom det bildas en liten "luftficka" vid uttaget vid enheten. Dvs luften och smutsen som passerar i röret virvlar in i stickröret och dammet lägger sig då där. Det är ingenting farligt och förekommer hur man än bär sig åt. Turbulens kallas det fysikaliska fenomenet och är ett hittils olöst mysterium. Inte ens världens främsta matematiker har hittat
PatrikJ: Tack för alla lärorika svar! ;D Jag ska nog ge mig på elektrikern och be han fixa detta! / PJ
znuggi: Jodå, det stämmer alldeles utmärkt. Men det kan ju vara en smidig lösning att koppla ev. ADSL splitter innan patchpanelen (Det kommer jag att göra...). Då kommer ju efterföljande teleuttag endast att användas för 'vanlig' telefoni, och de blir du som du mycket riktigt påpekade serikopplade (det passar i.a.f. mig bäst)
fooney: Jo men oftast så sitter lamporna i taket, optimal placering för värmekälla brukar vara lite lägre :)
yxis: [citat] Det brukar väl vara skruvanslutning på alla billiga elprylar (fast t.ex. strömbrytarna på biltema/överskottsbolaget har 'sockerbit'-modell på skruvanslutningen), snabbklämmor är väl mer de dyrare prylarna som har för att minska timkostnaden för installationen ?
Qudan: svaret är enkelt. RÖR. det är alltid omdragningar i efterhand. dra flera rör där det kanske krävs många kablar. skit i att detta kanske kostar några spänn extra. det är småsummor i sammanhanget. prata med elektrikern men kolla vad han har sagt genom att ringa en annan och fråga om du känner att han vill vara dyr. jobbet att dra rören kan du göra själv och då behöver elektrikern
Klassson: En sådan här kanske skulle fungera?? http://www.elfa.se/images/lowres/l1347.jpg Men den tål inget vatten och blir en hyfsat stor brytare med en låda på 35x30x25mm. Det fungerar även om det inte är precis enligt regelboken. Men den är 2-polig och tål 16A ;D (Jag har gjort så till 3 st 1000w bygglampor när vi bytte tak)
Klassson: Jag köpte ett "färdigt" paket (3st lampor) hos vår lokala lamphandlare, Dessa var med "ring" så att man kunde välja om man ville fälla in dem eller ha utanpåliggande. Skruvade helt enkelt fast dem + trafon under skåpen och moterade därefter en vanlig lamplist (50mm) för att dölja dem. Trafon skyddar jag från vattenstänk via en mycket enkelt bockad alu-plåt. Fungerar aldeles
Klassson: Hallo! Jag funderade i liknade banor, att jag ville ha en "tålig" telefon som håller i ur och skur och som går att ringa med enkelt, nästa gång jag bytte och jag hade telefonen helt klar! Ericsson's Hajtelefon! (Annonseras i ATL 1995:- DYRT) Sedan kom de på på jobbet att vi skulle "kunna nås" och då kom teknikidioten fram inom en... 8). Trots allt, det är smidigt när man har bl.a
Canuto: Hmmm, nu är det ju så att Goldstar och Samsung råkar till att vara samma apparat.....!
fia_mstd: [citat] Tänkte precis samma sak! ;D Jag har nämligen också en gammal Bosch som är sisådär 40-50 år eller så. Fått av svärmor, funkar "grejt". Använder själv bara degkroken, men så är jag ingen jättehejjare i köket heller... :-/ Köttfärs kan man liksom köpa, bröd kan man förvissa också köpa, men det varken luktar lika gott eller är lika billigt. Summa summarum: Köp en
GasGlad: [citat] Det är den luckan du skall öppna, du får sticka in en mejsel eller liknande för att trycka in "plastpluppen" http://extranet.elektroskandia.se/sees/sees172.nsf/All/885933C9A8FEDC24C1256F490006C803/$File/Tvättmaskin%202.11.pdf Sidan 18
yxis: [citat] Innan du väljer en enfaspump så tänk efter om du har spänningsfall. Händer det något med lyset inomhus när du slår av/på ugnen/spisplattorna o.s.v. ? I så fall skulle jag gå på en trefaspump. Spänningsfallet som syns på lampor o.s.v. blir en tredjedel eller mindre med en trefasare jämfört med en enfasare på samma effekt. VVS-folket rekomenderar säkert enfasare för att
yxis: [citat] Om lampfoten till din ojordade golvlampa blir strömförande så får du en stöt om du samtidigt tar i ett jordat föremål. Är föremålet istället dubbelisolerat så slipper du få en stöt. Fast ibland kan man ifrågasätta nyttan av dubbelisolering ur beröringsskyddsynpunkt, en tv, video eller liknande är ju normalt ansluten till en tv-antenn, och om antennen antingen har
roli: Kan någon beskriva vad det är för skillnad på EKK och EKK-L? Där L:et tydligen skall stå för "light".
Mr_Smurf: Installationskabeln är ofta lite styvare än patchkabel också vilket gör att den är lättare att dra genom vp-rören.
Ubbe: För min del handlar det mycket om nattsömn :) Har jag en misstanke om att vissa kablar och kopplingar kan vara "tveksamma" sover jag sämre på nätterna helt enkelt.. Samma sak händer om jag vet att en vattenkoppling är halvdålig. Jag sover bättre när det är fixat :) Betr. den pappisolerade kabeln jag hittade så är det en grov rackare... Troligen matning till det gamla proppskåpet alt
JanW: Jag blev så nyfiken på detta att jag gör frågan till en egen tråd för att se om jag får bättre napp på någon kunnig där.