4 720 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Strömförande jord?
Hej,
Har kopplat in en dator och switch på jordat uttag i källaren. När jag står barfota på betonggolvet och rör vid datorlådan eller switchens metallhölje så kittlar det i fingrarna - känns inte helt förtroendeingivande...
Någon ide på vad detta kan bero på? Huset är från -49 så delar av elinstallationen är ju rätt gammal. Kan det vara en klämd kabel eller nåt?
Har kopplat in en dator och switch på jordat uttag i källaren. När jag står barfota på betonggolvet och rör vid datorlådan eller switchens metallhölje så kittlar det i fingrarna - känns inte helt förtroendeingivande...
Någon ide på vad detta kan bero på? Huset är från -49 så delar av elinstallationen är ju rätt gammal. Kan det vara en klämd kabel eller nåt?
Du saknar nog jord i det uttaget.
Eventuellt är det fel i datorn eller dess sladd, men knappast troligt. Ohm-mät mellan jordblecket i stickproppen och datorlådan, ska vara bara några ohm.
Med lite otur saknar du jord i hela huset om det är nåt tok i elcentralen. Kalla på en elektriker.
Eventuellt är det fel i datorn eller dess sladd, men knappast troligt. Ohm-mät mellan jordblecket i stickproppen och datorlådan, ska vara bara några ohm.
Med lite otur saknar du jord i hela huset om det är nåt tok i elcentralen. Kalla på en elektriker.
Nu har ohm-meter varit framme och problemet är löst!
Jordblecken i uttaget hade förlorat sin fjäderkraft så det blev ingen kontakt.. Efter lite bändande med skruvmejsel funkar det fint igen.
Tack för hjälpen, och skönt att jag slapp kalla hit en elektriker
Jordblecken i uttaget hade förlorat sin fjäderkraft så det blev ingen kontakt.. Efter lite bändande med skruvmejsel funkar det fint igen.
Tack för hjälpen, och skönt att jag slapp kalla hit en elektriker
Klicka här för att svara