Satt och blev irriterad att det ska ta 1½ timme för tvättmaskinen att köra ett normalprogram. Samma sak med diskmaskinen. Men till min fasa ser jag att om man skulle bli tvungen att köpa nytt så är det ännu värre, där ligger normaltiden på ungefär 160 minuter. 2 tim 40 min för ett vanligt disk/tvättprogram tycker jag låter orimligt. Varför denna långa tid? Finne det maskiner som är snabbare?

De är energisnåla, istället för snabba...

Det finns ju restaurangdiskmaskiner som är lika stora som vanliga diskmaskiner - diskar på 30 sek typ. De är INTE energisnåla ;D

Tvättmaskiner för flerfamiljshushåll är också snabbare än hemmamaskiner.

Fasting65 skrev:
Det finns ju restaurangdiskmaskiner som är lika stora som vanliga diskmaskiner - diskar på 30 sek typ. De är INTE energisnåla ;D

Tvättmaskiner för flerfamiljshushåll är också snabbare än hemmamaskiner.
Är restaurangmaskinerna verkligen inte särskilt energisnåla ? Min erfarenhet är att de inte torkar disken, man får stå där med handduk och torka förhand, och nog måste väl det vara mycket energisnålare att torka med handduk än med elvärme ?

Det verkar dessutom vara samma vatten som snurrar runt rätt många varv, man får tydligen själv trycka på "byt vatten"-knappen typ när det är dags, och när man ska köra första disken för dagen så tar det en bra stund att värma upp maskinen, iaf 5 minuter och inte 30 sekunder.

Men jag tror inte någon vill vara utan bekvämligheten att disken torkas i maskinen... det jag saknar på maskinen jag diskar med hemma är ett plingljud eller liknande som talar om att maskinen är klar, det är lagom roligt att få syn på att man glömt öppna luckan kvällen innan och behöva torka disken förhand iaf :)

Mja, jag är rätt tveksam till att de är energisnåla - ofta kräver de trefas och har rätt hög effekt på element och så...

Vill man snabba upp diskprogrammen utan att vara extrem med restaurangmaskinerna så finns det professionella maskiner för typ dagis och andra offentliga platser - se exvis mieles sortiment:
http://www.miele-professional.se/se/

Diskar på 10-20 minuter om man kopplar dem till varmvattnet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.