T
Tobbe6205: Har luskat fram lite siffror ang eget nät. KEAB skall ha 70kr för 2mbit uppkoppling plus 80kr för stamnätet som dom gräver ner. Till vårat LAN betalar vi 50kr till en repfond samt 150kr för att finansiera våran nergrävning av fiber i lanet. Man kan välja om man vill att föreningen står för lånet av 150kr eller betala kontant ca.18000kr Total kostnaden blir för lån och uppkoppling
51 svar · 4,1k läst
B
Butan: Tack för tipset, var inne på din linje först men tror triax link skulle funka bäst för mig. Dels för att jag har signalkällorna Boxer, DVD Video med mera i TV rummet på vån 2 och vill ha möjlighet att styra dem i gillestugan i källaren,..aka betongbunkern :) Triaxen är inte direkt dyr heller faktiskt efter vad jag sett på utlänksa sidor,..kring 800 för grundpaketet med sändare och
2 svar · 1,5k läst
N
Nile: tack då var jag inte så förvirrad iallafall :o tack för hjälpen då fortsätter jag att koppla.
4 svar · 1,4k läst
U
Ubbe: Om jag försöker tolka denhär tråden blir jag lite fundersam om jag missat något väsentligt ??? Tycker det hela verkar konstig helt enkelt, eller är det min lilla hjärna som är förvirrad :-[ Alltså, det är ägaren har hela ansvaret för en gammal anläggning. En elektriker/elfirma har ansvaret under första?!? året, men sedan övergår ansvaret till anläggningsägaren. En
15 svar · 7,1k läst
MathiasS
MathiasS: 1. Byt påse. Även om påsen inte är full så kan den vara igensatt (kanske har tidigare ägare tömt påsen för att snåla lite). 2. Byt andra filter i maskinen 3. Misstänker du att det är propp i något rör kan du ju testa om det är lika dåligt sug i alla uttag (även direkt på dammsugaren). Prova med en dragfjäder eller liknande om det är rent i rören. Centralsugare rockar!
1 svar · 5,4k läst
P
PatrikJ: Jag har små 15 Wattslampor, kanske 15 st längs hela hallen. Det skulle säkert bli billigare och enklare att byta till "julgransbelysning". Ska kolla upp sådana tror jag! Tackar!
3 svar · 3,0k läst
hajof70
hajof70: När Fortum förlängde vår inkommande el skruvade de ihop ledarna (ni vet en sådan där kort grej i mässing och en skruv i vardera änden för att dra fast ledarna) och la krympslang på resp ledare och sedan en rejäl en runt hela ledningen.
6 svar · 10,0k läst
E
Erik_D: Yxis: Om jag vore dig skulle jag ringa kraftbolaget, du ska inte behöva acceptera en spänningshöjning på dom andra faserna oavsett vad för last du kör. OM det nu skulle vara deras grejer som inte pallar,( vilket jag inte tror).
9 svar · 3,1k läst
E
Erik_D: Det är av den anledningen dom inte får säljas längre ;)
10 svar · 4,6k läst
Z
zankan: Angående rums akustik och absorbenter, diffussorer osv. Detta är en djungel Steg 1 för att få en sund ljudmiljö i ett lyssningsrum är dess dimensionering. Jag kan säga direkt utan att vara oförskämd att det är det viktigaste. Folk kan prata om absorbenter och diffusiorer men har du elaka dimensioner i rummet hjälper ingenting tyvärr. Steg 2: tak och väggar bakom högtalarna
19 svar · 7,8k läst
Y
yxis: [citat] Om den har varmvattenberedare -> STYR MED SHUNTEN och/eller termostaterna, men inte genom att ha pannan på för låg effekt. Detta gäller speciellt om det verkligen är en hel varmvattenberedare, och inte bara en värmeväxlare. Om det står vatten som håller ca 40 grader för länge så har du direkt risk för legionärsjuka :( Fast, nu brukar väl en elpanna bestå av dels en
2 svar · 5,9k läst
Y
yxis: [citat] Jag tror det är bättre att bara lämna tillbaka grejerna, man får ju 10 dagars öppet köp utan att motivera varför man ångrar sig, och maila/ringa huvudkontoret och påtala brister i produkterna om man nu har dessa 10 dagar kvar.
4 svar · 8,5k läst
E
Erik_D: Beröringskydd uppfylls genom en kapsling som är anpassad för stället den ska sitta på.
25 svar · 7,5k läst
Y
yxis: [citat] Det beror på vad du vill skydda. Det "klassiska" som går sönder när det åskar är prylar som är anslutna på mer än ett "nät" samtidigt, vanligast elnät och telefonnät samtidigt. Anledningen till att de går sönder är att när det åskar i närheten induceras spänningar i alla luftledningar, spänningen som induceras i alla ledare i en ledning är ungefär lika stor och
4 svar · 6,5k läst
Y
yxis: De flesta av dessa kort bygger på kretsen BT878 och har faktiskt skitdålig bild jämfört med hur bilden borde se ut. Den är kanske skaplig med amerikanska ntsc-mått men knappast med våra svenska palmått. Tyvärr verkar det bara finnas två alternativ för en 'hempulare' som vill ha bra videoingång i datorn, antigen ett grafikkort med inbyggd videoingång, en kompis har ett
5 svar · 1,4k läst
Y
yxis: [citat] Inte det svar du vill ha antagligen, men fundera på en projektor i samma prisklass, du får mycket större och trevligare bild för samma pengar. Köp något med datoringång, gärna digital (DVI) men även analog datoringång ("VGA") är bättre än inget. "Komponentingång" med hdtv-stöd är också något att titta efter. Och som folk redan sagt, kolla vad det är för verklig
12 svar · 2,6k läst
S
Sonander: De hade till och med fler saker än Lexel.
5 svar · 2,1k läst
T
terp: Merten hanvisade mig till www.walltin.se
14 svar · 8,7k läst
M
Mady: någon som haft det istället för glespanel? Om, vad tycker ni? Priser mm mm?
0 svar · 1,8k läst
H
huspakullen: Tack! Testade detta men där fanns ingenting?! Kan det vara något annat tex vatten som råkat följa med i dammsugaren och torkar? Det brukar lukta? Ellr kan det någe död råtta/mus i väggen och luktar? Tittade efter men såg inget och det är svårt att lukta sig till i hålet? Lukten sprider sig i hela rummet? Förslag? Hjälper anticimex med sådant här? Tanke på skadedjurs lukt mm?
2 svar · 6,1k läst
Matti
Matti: Om man har rätt armatur i bastun är det inga problem att ha den högt. Kraven på kabeln är dock högre som Erik_D konstaterade. Mina föräldrar har en lampa ca 40 cm från taket, aldrig något problem... Det kan vara en fördel att kombinera mys belysningen med en "ordentlig" lampa för att underlätta städningen
4 svar · 7,4k läst
E
Erik_D: Osrams halotronic mouse trafo är elektronisk och fungerar med alla dimmrar. Rekomenderas varmt.
9 svar · 5,2k läst
E
Erik_D: Jag hade hellre sätt att det fungerat som du säger r.borgmaster, tyvärr sätter inte jag spelreglerna på installationsmarknaden.
5 svar · 4,0k läst
TLovskog
TLovskog: Hej, Så långt har jag inte kommit ännu. Än så länge så har jag bara gjort en "utvecklingsplatform" för elektroniken. Offrena är dock utsedda och det är 2 olika typer av belysningar. Den ena inköpta på Bauhaus (6 stycken) i och hänger på stavar i marken. Dessa är i grönfärgad aluminium med vanlig lampa och drivna av 12V i marken. Vid infarten har vi 2 hängande svarta i plast som
25 svar · 5,2k läst
E
eMange: Är det en sån här du söker http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=979090151&pf_id=SE-410145&dept_id=SE-410
3 svar · 1,3k läst
B
Bj: skit i min fråga jag köper en fjärrstyrd dimmer!!!
1 svar · 2,8k läst
RoTe
RoTe: [citat] Det är inte farten som dödar, det är dom plötsliga stoppen! Så tänk på det när ni blir utan internet... ;D
49 svar · 5,7k läst
F
Fredde78: Det är ju det bästa.. Men tro mig även den godaste grannsamverkan kan brista, har varit på inbrott i villor där larmet står och tjuter kl 3 på natten och inte en enda granne tittar ut.. Sånt är tragiskt.
25 svar · 6,8k läst
F
FamLindgren: Är det någon som vet något om detta larm? Vår elfirma som fixar elen till vårt hus rekommenderar detta? Åsikter?
0 svar · 1,9k läst
P
Per-Erik: Tydligen kan ett Rör om det är för lite snabbt sota igen o då kan sk skorstens brand uppstå.. Enligt en Sotare jag har talat med så kommer detta bli mycket vanligt fram över då sotning nu för tiden sker helt på fastighetsägarens ansvar. Enligt sotaren så till den vanliga Mys pys eldstaden & Kaminen, så är Keramisk bruk att före dra. Medans att dra rör är till för Olje
11 svar · 6,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.