Teknik
yxis: En helt annan lösning på problemet är att hänga tunna gardiner framför högtalarna. Går det inte att möblera så att de hamnar bredvid ett fönster, på var sin sida av fönstret, och montera upp en bredare gardinstång kanske lite längre ut från väggen, så att en tunn gardin täcker dem ? Sen finns det ju vita högtalare om man inte vill ha ett par stora svarta klumpar.... Fast jag
yxis: [citat] På den gamla goda tiden så hade plattorna flera uttag och ratten var en omkopplare med flera lägen, då var det verkligen olika effekt för varje läge. Numera verkar termostatlösningen vara det som gäller även på spisar som inte sägs ha termostat. Jag fick en UPO med en trasig "omkopplare". Den har i princip termostatstyrning, fast den mäter inte på plattan utan på ett litet
Fasting65: [citat] Hehe, det finns ju en berömd scen från T2 -"hasta lavista baby" eller Pulp Fiction-predikan som avslutas med en rejäl skjutsekvens. Det påminner ju en hel del om EnsamHemmafilmerna när grabben busar med gamla filmer....
AndersG: Bara det att man skall ha sådana dimmers till Halogenlampor som inte dimmar helt. För man med för låg spänning så funkar ej "halogeneffekten" och lampans livslängd sjunker.
AndersG: Tack! Hager EG071, kan det vara ngt? Ett digitalt veckour som bara tar en modulplats!
eMange: Sitter det inte en trafo i den nya ringklockan som man kan koppla ur? och använda svagströmmen från centralen.
MH: Jag har problem med värmepaneler i ett tre år gammalt Orion-system (Nobö): Några paneler gick inte att få igång efter sommaren. Plötsligt fungerade dock alla - utom en, har det visat sig: Alla signallamporna på termostaten blinkar och flimrar en stund efter att jag slagit på strömbrytaren. Panelen blir varm, men efter nån minut slutar lamporna att blinka och panelen kallnar. Eftersom
Fasting65: Jag slängde nyligen in ett inlägg men tog bort det då jag insåg att det var en 12-voltsspot jag hittade. kolla ändå www.spotlight.se - de ligger mittemot Nalen på Regeringsgatan. De KAN spotlights...enligt företagsnamnet - och kan kanske fixa fram det du söker.
yxis: [citat] Sjukliga priser! Jag hade hoppats att de här var både snyggade och billigare: http://212.209.215.59/prod/avab_ld_44.htm men det var de inte. Det kan dock ge en hint om prisläget på "proffsprylar". Det måste gå att hitta vettiga brytare till lägre priser. Jag klickade runt en stund på elfa och såg att det finns "jalusibrytare" men de var i eljo renova-serien varpå de kostade en
yxis: [citat] Är det bara jag som tycker att konstsmide verkar vara ett dyr-design-fabrikat som mest gör smäck? Erfarenheten är i alla fall att de gör 'vackra' julbelysningar som till och med kan vara sämre än vad överskottsbolaget säljer... :/
yxis: Den enda något sånär lagliga lösningen på problemet är att montera på ett trefasuttag på dimmern. Jag vet inte vad reglerna säger om att mata på samma fas via olika dimmerregulatorer på de tre faspinnarna på en trefaskontakt, men gissningsvis är det "hyffsat okej". Om du inte vill ha en stor och ful röd CEE-kontakt för trefasen så titta på de där perilex (om jag inte minns
yxis: [citat] Det är klart att man kan ha en gammal klassisk transformator till hela paketet. Låt pris och monteringsmöjligheter avgöra. Man kanske ska titta på verkningsgraden hos dem också, teoretiskt sett borde en elektronisk nätdel vara efektivare men i praktiken är inte alltid så fallet (skräckexemplet var nätdelen till plattskärmen på ericsson ///'s första compaq hem-pc-paket, som
hal: Jag fixade konstruktionsritningar på stadsbyggnadskontoret. Inte säkert att föreningen har dessa.
anden: Nu har ohm-meter varit framme och problemet är löst! Jordblecken i uttaget hade förlorat sin fjäderkraft så det blev ingen kontakt.. Efter lite bändande med skruvmejsel funkar det fint igen. Tack för hjälpen, och skönt att jag slapp kalla hit en elektriker :)
jonasmj: Om man vill tända nåt mitt i natten då? Dvs när tiduret tycker att det ska vara släckt. Hur gör man då?
RoTe: Kanske lättare att köpa 5st nya lås? Vi bytte lås i hela huset i samband med att vi installerade nya balkongdörrar och då köpte vi totalt 7st låscylindrar och 6st likadana fanns redan från fabrik så endast en var han tvungen att göra om själv i butiken och det tog bara några minuter.
fooney: Praxis är att man lägger rören i glesen, men 1,5mm2 kabel är så pass tilltagen att lägga rör i isolering är möjlig. Kylningen försämmras men det kan inte bli varmare över lag eftersom man lägger rören närmare den kallare sidan....
Midas: Men utan koderna så är ju kunden låst till den installationsfirman och de kan då börja ta hutlöst betalt för att göra modifieringar av systemet. Du kan ju även inte heller enkelt utnyttja konkurrens mellan olika firmor om du inte har koderna då nästa firma måste börja med att rensa hela systemet och börja om installationen/programmeringen om du ex.vis. bara vill utöka med en extra
kenka: Tackar alla för detta.... Borde funka att göra själv....bara samma värde återkommer.
windy22: Alla Boxer mottagare har inte RF-ut, dvs. signal ut på antennutgången, då måste du ansluta videon via scart. För köp av antenn och digitalmottagare tipsar jag om www.nettosat.nu
byggherreNR1: Hmm så blir det när amatörer tror att de kan fackutrycken :-/ Så här menar jag. Det brukar sitta en dosa på 2300 över golv (täcks ofta bara med ett lock) sedan går elslangen ner till knappsatsen som man sätter på och av ljuset med. I mitt fall finns inte dosan på 2300 utan elslangen går direkt till knappsatsen. Detta hade jag tyckt vore ok om det inte vore så att andra saker ligger
MathiasS: Antingen köper du billigaste tänkbara på ClaesO eller Biltema eller så bestämmer du dig för att du vill ha lite rejälare grejor. Här Electro-Ton Service AB - Stockholm Tel. 08-722 00 16 Ralångsv. 4, 12050 ÅRSTA ...säljer man bara rejäla grejor. Åk dit och få ett förslag.Antennerna man säljer här räcker hela livet. Totalekonomiskt sett är det nog tveksamt (billigare att byta
M@ZE: Nån som har nån länk till GE Alutech lamporna ? finns dom i 220v ? Edited : jag hittade .. dock fanns inte alutech lamporna i 220 utförande :(
AndersG: "Hur drar man då rören, det enda jag har är egentligen en takdosa dit ström är framdragen. Var drar jag ned till vägguttag, strömbrytare m.m. Går jag från takdosa ned till vägguttag och sedan från det vägguttaget vidare till nästa? " Beror på. Oftast kanske man har en litet större takdosa och har inmatning där, sedan stjärna därifrån. Det kan vara litet knivigt att dra rören
Fasting65: Mja, jag är rätt tveksam till att de är energisnåla - ofta kräver de trefas och har rätt hög effekt på element och så... Vill man snabba upp diskprogrammen utan att vara extrem med restaurangmaskinerna så finns det professionella maskiner för typ dagis och andra offentliga platser - se exvis mieles sortiment: http://www.miele-professional.se/se/ Diskar på 10-20 minuter om man kopplar
yxis: [citat] Är inte det där reklampropaganda från ELKO också ? Allvarligt talat, varför ska de flesta vägguttag sitta max 2dm från golvet, men helt plötsligt ska det sitta ett uttag invid strömbrytaren ? Det är väl just där man fumlar efter strömbrytaren i halvmörkret man minst vill fastna med handen i en sladd istoppad i ett vägguttag ? Jag tycker att det luktar lång väg att de vill