2 028 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Vad räknas som "standardel"...??
Vi håller på att avsluta byggnationerna och nu plötsligt kommer disussionen av vad som ingår i "standardel" som offerererats. Vissa saker som för mig varit självklart kommer nu som utöver.
Kan någon kunnig definiera begreppet "standardel" och vad som kan förväntas ingå?
mvh
Peppar
Redo för strid
Kan någon kunnig definiera begreppet "standardel" och vad som kan förväntas ingå?
mvh
Peppar
Redo för strid
Det borde finnas en ritning där det tydligt framgår vad som ingår.
Vi hade en sådan som jag sedan kompletterade med extrauttag o dyl som vi önskade. Fick sedan offert på allt extrajobb så att det inte kom som en överraskning när slutfakturan kom.
Vi hade en sådan som jag sedan kompletterade med extrauttag o dyl som vi önskade. Fick sedan offert på allt extrajobb så att det inte kom som en överraskning när slutfakturan kom.
Husbyggarn skrev:Peppar: ge exempel på vad de har tagit extra för?
Står rätt bra i ELKOs elhandbok vad det ska finnas i resp rum:
"Vardagsrum,sovrum,allrum: Antalet eluttag i samtliga utrymmen, där ej annat angivits, skall vara L/4, där L är utrymmets sammanlagda vägglängd, inklusive öppningar. Uttag placeras max 200mm över golv. I varje boningsrum placeras dessutom ett uttag omedelbart intill eller under strömställaren.
I rum som är mindre än 15m² skall det anordnas minst en anslutningspunkt för ljusarmatur i eller intill taket. I större rum skall det dessutom finnas ytterligare en anslutningspunkt för varje därutöver påbörjat tiotal m².
För strömställare gäller de allmänna reglerna."
osv..
Väldigt basic installation alltså!![]()
Är inte det där reklampropaganda från ELKO också ?
Allvarligt talat, varför ska de flesta vägguttag sitta max 2dm från golvet, men helt plötsligt ska det sitta ett uttag invid strömbrytaren ? Det är väl just där man fumlar efter strömbrytaren i halvmörkret man minst vill fastna med handen i en sladd istoppad i ett vägguttag ? Jag tycker att det luktar lång väg att de vill sälja sina ramar som gör att man kan blanda flera olika enheter i en snygg 'klunga' på väggen...
Är det inte bättre att ha uttaget 2dm från golvet på den plats strömbrytaren sitter, men kanske direkt under fönsterbrädan vid ett fönster ? (speciellt om man inte har vanliga radiatorer så slipper man en ful sladd från uttag till myslampa på fönsterbrädan).
Jag tycker det borde finnas ett tillägg som går ut på att varje väggbit som är säg minst kanske en meter bred mellan två öppningar bör ha ett vägguttag på sig, så slipper man skarvsladdar som antingen ligger på golvet vid en dörröppning eller uppspikade skarvsladdar runt dörrlister o.dyl....
Klicka här för att svara