Byggahus.se

3-fas skenor

1. J
    Medlem · 4 inlägg

Juppe

Medlem
    Håller på sätta upp 3-fas skenor och tänkte kunna sätta in dom i vanliga elutag. Men det finns bara en nolledare på dom så det går bara att ha en i taget. Finns det möjlighet att köra alla tre "faserna" på nått sätt?
    (Ska koppla in dom i en dimmervagn med vanliga elutag)

2. F
    Medlem · 196 inlägg

fooney

Medlem

Re: 3-fas skenor

3 fasskenor??
    dimmervagn??

3. J
    Medlem · 4 inlägg

Juppe

Medlem

Joo jag har köpt gamla ljusskenor från en butik. Glömde att skriva det att det var ljusskenor. Dimmervagnen är från en gammal teater. Tänkte att jag skule kunna reglera skenorna med den. Därför vill jag kunna få alla att funka.
    Jag vill inte göra en fast installation eftersom jag använder dimmern på annat håll ibland

Några förslag?

4. Y
    Medlem · Västra Götalands län · 4 363 inlägg

yxis

Medlem

Den enda något sånär lagliga lösningen på problemet är att montera på ett trefasuttag på dimmern.

Jag vet inte vad reglerna säger om att mata på samma fas via olika dimmerregulatorer på de tre faspinnarna på en trefaskontakt, men gissningsvis är det "hyffsat okej".

Om du inte vill ha en stor och ful röd CEE-kontakt för trefasen så titta på de där perilex (om jag inte minns namnet helt fel) som används till spisar, de är relativt smidiga.

Det går att göra en olaglig och farlig lösning med tre stickproppar, inget jag rekomenderar dock.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.