1 233 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Förberedelse för "Intellgent hem"
Skall dra el på vår snart inredda vind, funderar på att försöka förbereda för att senare kunna installera ett system typ IHC. För att göra det behöver jag dra rören i stjärnform redan nu. Är det OK att dra ut till brytaren, sedan tillbaka till en kopplingsplint i centralen och därefter ut till lampan eller vad det nu är som skall kontrolleras? På så sätt kan jag senare byta brytaren till en svagströmsbrytare, med ett relä i centralen.
Får man dra ledare ifrån flera brytare i samma rör? Det behövs då det kan bli flerfunktions brytare i framtiden.
OBS! Jag tänker bara dra rör och eventuellt FK själv, koppa får någon som kan göra.
Får man dra ledare ifrån flera brytare i samma rör? Det behövs då det kan bli flerfunktions brytare i framtiden.
OBS! Jag tänker bara dra rör och eventuellt FK själv, koppa får någon som kan göra.
Jag har tänkt likadant. Förberett för framtida IHC eller vad det nu blir.
Jag har dragit allt i en stjärna. Men jag har dessutom dragit rör direkt från strömbrytare till takdosor och drar tändtrådar där nu. När det är dags för IHC så drar jag ur dessa tändtrådar och drar svagströmskabel till centralen från strömbrytarna istället.
/Roger
Jag har dragit allt i en stjärna. Men jag har dessutom dragit rör direkt från strömbrytare till takdosor och drar tändtrådar där nu. När det är dags för IHC så drar jag ur dessa tändtrådar och drar svagströmskabel till centralen från strömbrytarna istället.
/Roger
Klicka här för att svara