H
Hobbyfixarn: Ring till Modern Elteknik, dom är duktiga på lösningar och har rätt så mycket på hyllan eller fixar det dom inte har hemma snabbt. http://www.modern-elteknik.se
4 svar · 4,3k läst
cubix
cubix: Tack. Det första förslaget från Eljo borde fungera. Den verkar ha en diameter på 60 mm. Jag skall kolla på en välsorterad elbutik.
6 svar · 5,4k läst
G
Gp: Jag har dålig erfarenhet av termostater där anslutningen av trådarna endast hålls fast av fjädrande bleck. Kablarna från termostatkännaren i golvet är väldigt klena så den sitter inte kvar i termostaten. Köp istället termostat där man skruvar fast ledningarna.
2 svar · 1,3k läst
A
AndersG: Även detta har vi diskuterat in absurdum här... ;)
7 svar · 1,5k läst
galento
galento: Hej,har privat flera verktyg från Biltema och de håller fint Har flera olika hylsnyckelsatser och de har det inte varit nåra problem med.Använder grejerna ofta också från mek med traktorn till mek med våra bilar och motorcyklar.
15 svar · 7,4k läst
galento
galento: Hej,vi grävde ner s.k svart hård plastslang för vatten i jord och i den lade vi EKLK 5x2,5 på ca 40 cm djup.Vi ersätte luftledningen vi hade innan med detta.Kollade med flera elektriker och detta var helt ok enlig dem,man behövde inte gräva djupare och slangen var stark nog enlig dem.
6 svar · 8,1k läst
A
AndersG: Be att få en installations och projekteringsanvisning från tillverkaren. Där står allt. Man brukar ta tillluften på norrsidan vill jag minnas och alla rör på vinden samt FTXen skall ha ordentlig isolering.
2 svar · 3,0k läst
Y
yxis: [citat] Fast jämför vad en scartsladd kostar på expert resp biltema. Och nu kan jag vara riktigt obstinat och påpeka att Lidl sålde sånadär trådlösa länkar för 300 pix, visserligen bara komposit och inte s-bideo, men ändå :D
9 svar · 1,9k läst
Y
yxis: Jag köpte en alto för 599 eller nåt sånt på bauhaus i somras. Min erfarenhet är att jag måste pausa en hel del, men det beror troligen på att vattenpumpen i huset (egen brunn) inte orkar flödet. Jag har skaffat en lös manometer som jag ful-anslutit på en snutt trädgårdsslang och skaffat en y-koppling för trädgårdsslangen, men sen har det inte blivit av att provtvätta något sen
5 svar · 9,7k läst
P
puttrix: Lite kompletterande uppgifter angående olika brytare: Kronbrytare har 2st knappar men behöver inte tända två olika lampor i samma armatur, det kan vara så att man vill tända 2 olika armaturer ex. en i taket och en i fönstret. 2-polig brytare använder man när det finns krav på "allpolig" brytning ex. fläktar mm. Sedan finns det även brytare "trippel" 1+1+1 som har samma funktion som
6 svar · 12,3k läst
K
Kaffekokare: Max antal FK för VP16-rör är: 5 st 1,5 mm[sup]2[/sup] 4 st 2,5 mm[sup]2[/sup] Max antal FK för VP20-rör är: 7 st 1,5 mm[sup]2[/sup] 7 st 2,5 mm[sup]2[/sup] I alla fall enligt boken "Elinstallation - Yrkesmannaskap" från Liber.
1 svar · 4,7k läst
R
Rocketman: Det är X-10 du pratar om, det har funnits i USA sedan urminnes tider. Det började dyka upp så smått i Sverige för ett antal år sedan. Det har sina för och nackdelar med att skicka signalerna via elnätet. Här är en tråd dår det pratas lite om det: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Teknik;action=display;num=1099347284 Tips på Webbutiker att handla ifrån:
2 svar · 1,8k läst
Y
yxis: [citat] Det borde kunna funka hyffsat, om en TP ska driva båda högtalarna så kan man ju paralellkoppla ledarna två och två, om du råkar ha två TP dragna så kan du ju köra dem fyra och fyra till och med. Det är otrolig skillnad på olika högtalare vad för krav på kabel de har, jag har ett par bowers&wilins DM-2 som låter skit om man inte har bra kablar, och ett par polk audio som
4 svar · 1,0k läst
Y
yxis: Tänk på att just en TV är en helt annan sak än de flesta andra saker när det gäller rasrisken. Man vill INTE att just en TV rasar. En kompis provade under hyffsat kontrollerade former att slå sönder bildröret på en tv för länge sedan, d.v.s. han tog på sig hyffsat med skyddskläder, skyddsglasögon och liknande, ställde sig i sin farsas garage och drämde till glaset med släggan.
7 svar · 3,9k läst
L
LennartL: [citat] Telia installerade detta på vårt hus i somras, precis så här vansinnigt idiotiskt kan bara Felia kan göra saker på 2000-talet. (Men jag har redan flyttat bort det från husväggen :D). Jordledning måste vara fullständigt osynlig från kopplingsskåp /stolpe fram till husets första jack. Detta är ett absolut villkor. Beträffande stolpar går det att dra ledning i ett järnrör,
5 svar · 2,4k läst
F
fredstu: [citat] Fråga:Är IR detektorerna trådlösa? Varför 864 och inte 832?
5 svar · 8,3k läst
T
tiggre: skärmad cat6 är som skrivet ett härke att dra i 16vp rör... och 5e är klart för gig, så därför ser jag inget skäl att hoppa på 6 eller rekommendera det till nån... (vad jag tror, dont flame me ;D ) att köra tvsignal över ethernet kabel tror jag inte är lösningen i framtiden... inte heller tror jag att cat6 kommer bli en standard såsom 5e är idag... 5e installationerna står för
17 svar · 4,4k läst
RoTe
RoTe: Snyggt!! :D
8 svar · 991 läst
O
OLHA: Lite priser i Euro. http://www.eibmarkt.com/cgi-bin/eibmarkt.storefront/41b43f5c01dece90273f50f336080647/Home
6 svar · 1,8k läst
RoTe
RoTe: [citat] Bilbatterier är farliga, 12V är det inte. Hade han inte brutit kortslutningen i tid hade säkert batteriet exploderat och då hade han badat i syra...
17 svar · 2,5k läst
E
Erik_D: Hmm kan det där vara riktigt pellefant? Måste vara nått norrländskt påhitt isåfall. Här nere är det alltid samma kwh pris dock dyrare fast avgift för större huvudsäkring.
8 svar · 5,2k läst
Y
yxis: [citat] Man kan fråga sig varför det är så många varor som får försäljningsförbud men ingen info går ut direkt till konsumenterna... man får intrycket av att de mest är ute för att få fin statistik på få elolyckor, och räknar att risken att just de varor som gått ut på marknaden inte kommer synas så värst i statistiken. Jag tycker det är lite tveksamt, antingen är en
107 svar · 15,8k läst
A
aiskylos: Fånigt att svara på sitt eget inlägg, men jag hittade en annan variant på clas ohlsson: Reflektorlampa med ultravita lysdioder. 12V. Art nr: 36-1503 resp 36-1504 69kr Billigare, bättre?
1 svar · 1,8k läst
S
Sonander: Är det någon som vet om det är ok att fälla in ett sådant här uttag i träpanel? [bild] Skall sätta uttag i fönstersmygen men vill inte ha utanpåliggande, så jag tänkte ta upp ett hål som passar kontakten och på så sätt få kontakten i nivå med panelen.
0 svar · 1,2k läst
Immobil
Immobil: Vill minnas att: N = nollan, L = fas & S = tändtråd. Rätta mig om jag har fel. :-/ ;)
1 svar · 6,9k läst
galento
galento: En sån behöver inte vi,kärringen kollar lådan (100m)när hon ändå är ute och bär in ved och vatten efter hon sett om kossorna och ev.plogat av gårdsplanen ;D ;D ;D
7 svar · 1,6k läst
pellefant
pellefant: du kanske skulle anlitat en elektriker som då hade monterat en dosa för att sen kunna ansluta vvbn med exvis tvättmaskinsbrytare. det blir ju inte så snyggt eller är så kul att dra kabel på nykaklad vägg....
2 svar · 3,2k läst
pellefant
pellefant: har åxå råkat ut för felia 2 ggr. en gång funkade det inte att surfa men prata gick bra, gjorde felanmälan, dom mätte och avskrev felet flera ggr utan å meddela mej, efter att felet funnits i ca 2 veckor och jag med hjälp av flextronics tekniker som stöte på felia så kom dom till skott och bytte det defekta kortet i stationen. jag blev EFTER NY PÅSTÖTNING utlovad en fri
13 svar · 5,2k läst
S
stensture: Hej Tack för svaren. Det är en helt ny lampa (och den hade "platt" vanlig stick kontakt), så då låter det som jag vågar... Tack igen//Sten
3 svar · 9,5k läst
A
AnnaRoger: hmmmm, det låter som om jag skulle vilja se bilder på det ;D Då det skåp jag har allokerat för detta är nära spisen så vill jag kunna fälla undan skärmen helt, speciellt när man steker bacon och annat "skvättande".... därav behovet av en arm som sitter inuti... /R
14 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.