Tidigare idag flyttade vi upp vår frys från källaren till första våningen. Vi bar upp den så att den var "halvstående". Problemet nu är att den vägrar bli kallare än -14 grader. Är kompressorn paj? Finns det något som kan ha gått snett när vi flyttade den? Den är 3 år gammal.

Nyare frysar som din, brukar vilja stå upp minst 4 timmar innan man startar den. Kolla i bruksanvisningen, om du har den kvar. ;)

Mmm jag kollade faktiskt bruksanvisningen innan jag flyttade den, där står ingenting om transport. Känns ju rejält surt om den nu gått paj p.g.a. en flytt som tog ca. 3 minuter och den stod som mest i 45 graders vinkel bakåt. Hur som helst så har den fått stå igång hela natten nu och hade då nått ner till -18 grader men problemet nu är att kompressorn går konstant. Jag har stängt av den nu ska ha den avstängd 4 timmar. Frågan är om skadan redan är skedd iomed att jag startade den för snabbt.... ???

wertok skrev:
Frågan är om skadan redan är skedd iomed att jag startade den för snabbt....  ???
Det är ingen idé att stänga av den retroaktivt. ;D
Sätt i kontakten igen och låt den gå. Håll tummarna under tiden. :D

Ja det e ju ett j-a skit då trött blir jag... Va kostar byte av kompressor sådär mellan tummen & nått annat passande finger?

kompressor byte kostar ca 2500..................stäng av den över natten och testa igen..........det är kompressor olja som runnit upp i kondensorn när ni burit upp den...........ge det lite tid att rinna tillbaka .................

Jag lät den vila 4 timmar igår och nu verkar den faktiskt fungera som innan. Jag har kört med elmätare på den ett dygn nu och den har dragit ca 2 kwh på 24 timmar. Borde väl vara en indikation på att kompressorn går normalt eller?

• ClipBoard-1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
det verkar helt ok

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.