Tidigare idag flyttade vi upp vår frys från källaren till första våningen. Vi bar upp den så att den var "halvstående". Problemet nu är att den vägrar bli kallare än -14 grader. Är kompressorn paj? Finns det något som kan ha gått snett när vi flyttade den? Den är 3 år gammal.
Mmm jag kollade faktiskt bruksanvisningen innan jag flyttade den, där står ingenting om transport. Känns ju rejält surt om den nu gått paj p.g.a. en flytt som tog ca. 3 minuter och den stod som mest i 45 graders vinkel bakåt. Hur som helst så har den fått stå igång hela natten nu och hade då nått ner till -18 grader men problemet nu är att kompressorn går konstant. Jag har stängt av den nu ska ha den avstängd 4 timmar. Frågan är om skadan redan är skedd iomed att jag startade den för snabbt.... ???
Ja det e ju ett j-a skit då trött blir jag... Va kostar byte av kompressor sådär mellan tummen & nått annat passande finger?
kompressor byte kostar ca 2500..................stäng av den över natten och testa igen..........det är kompressor olja som runnit upp i kondensorn när ni burit upp den...........ge det lite tid att rinna tillbaka .................
Jag lät den vila 4 timmar igår och nu verkar den faktiskt fungera som innan. Jag har kört med elmätare på den ett dygn nu och den har dragit ca 2 kwh på 24 timmar. Borde väl vara en indikation på att kompressorn går normalt eller?
Klicka här för att svara