halloj.

Imorgon ska vi ha slutbeställning på vårt hus, och kom precis på att vi skulle dra tomrör för musik/högtalare i huset!

Skulle vilja ha lite råd gällande detta.

1. Har ingen musikanläggning ännu. Ska införskaffas - CD/RADIO... Och jag behöver ingen jättemaskin som kostar multum, den ska låta bra, men inte vara överdriven, om ni förstår. (3-4.000 kr för en CD/Radio typ)
2. Har ingen jättebudget för detta.
3. Skulle vilja ha takhögtalare i vissa rum, och v-rummet dras tomrör för eventuellt biosystem.
4. Hur gör man med volymkontroll i t ex badrummet?
5. Förslag på en enkel kopplingsdosa för omställning av ljud till dom olika rummet.
6. Kommer förmodligen att installera ett EIB system, light version gällande spotts/dimmers. Kanske går det att koppla ihop med det, låter dock dyrt!?

Högtalarna?
Var ska jag placera dosorna för tomkabeln för alla väggmonterade högtalare? Vid golvet, vid taket, eller på en bra höjd på väggen?

Nedan finner ni en ritning över hur jag tänkt det. Vad tror ni?
Och vad har ni för förslag på anläggning + högtalare?

ny_skiss_1c3_musik.jpg

/ Fredrik
 
Den tråden har jag läst och lite klokare blir man...

Den där volymkontrollen, var hittar man en bra sådan?
 
F
Tack för länken.
Har ställt en fråga till dom nu på ett enkelt system via dom.

Men, är det någon här som har installerat ettsånt sysmet själv?
Och är det någon som vet vad deras komponenter kostar? Hittade ingen prislista på deras sajt.

/ Fredrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.