Stoffe_byggare,

Blir du något klokare? Du får ge oss lite återkoppling, och fler frågor, för annars diskuterar vi snart någon obsykr detalj i länklagret i 802.11a, för som vanligt så tenderar ju trådar i forum så som detta att divergera med rasande hastighet. (Och jag tenderar att skriva långa meningar.)

Kermit skrev:
Skulle bara behöva någon bra mojäng som kan visa bilder på tv och spela musik på stereon genom att hämta direkt från min netdisk utan att någon dator behöver vara igång.... Jobbigt starta en dator för att lyssna på lite musik  :P
Jag kör med D-link Mediacenter. Det är super för där kör jag både musiken,filmerna,digitalbilderna direkt på tv:n. Fördelen är ju också att ungarna kan hämta samma saker till sina rum.

thomas.schulz skrev:
Man skulle kunna tro att alla de som säger att D-Link funkar bra är med i en och samma klan *ler*

Har jobbat i branschen i 9 år och det enda jag skulle använda från D-Link är switchar och ADSL-modem, inget annat, rene rame skiten.

Sitter själv och kör med en Proxim AP och det funkar alltid, det är kanske inget för den priskänslige men det funkar alltid när jag öppnar laptopen. Nu kommer ju den nya MIMO tekniken men har än så länge inte sett några laptop´s med inbyggda kort för den här tekniken men den kan ju bli spännande, bra räckvidd.
Något man måste tänka på vad det gäller val av AP är att den AP man väljer ska stödja Intel Centrino, många lågpris produkter har problem med detta.

Vad det gäller trådlösa AP så rekomenderar jag Netgear, Linksys eller Proxim.
Håller med föregående talare,köp en Proxim AP-700 och du lär inte ha några problem alls..... ;D

Välj ett märke som köp alla olika delar av samma märke!

D-link kan vara lite svåra att installera om man inte är van.

Oj oj, 18 svar efter en helg. Stort tack!
Ok, här kommer lite återkoppling.
Priset är inte avgörande. Jag vill ha ett system som funkar jämt.
Tyvärr noterade jag att det inte var bra med golvvärme i överplan. Givetvis har jag det.....

Så ge mig lösningen nu vänner. Jag har inget Bredbvandsmodem idag, endast ett gammalt trögt uppringningsmodem. Säg vad jag skall köpa, hur man kopplar det och vad det kostar ;D
Och givetvis vart jag skall köpa det!

Vill givetvis ha en hög säkerhet också, även om jag inte är något freak.

Återigen, tack för engagemanget!

Hej
tja...vet inte om mitt inlägg hjälper lr så men jag har också dåliga erfarenheter av d-link. Tvingades köpa ett adslmodem nu och tja...jag är inte riktigt kompis med det. Det kan ju iofs till lika del bero på användaren men jag tycker nog jag kan titulera mig som data-tekniker så jag är inte helt tappad.

NetGear är jag rättså nöjd med, om man har liten budget så är de nog bland det bättre om inte det bästa. Har hört att Level1 ska vara bra också men endast kört med deras switchar.

Som en del har sagt så är det ju bra ifall du hittar nån kombisak med modem, router å hela paketet och kör sedan men mac-låsning på det trådlösa. Ska du köpa flera "lösa" saker så köp av samma märke, NetGear tyckte jag var enkelt och installera men det beror ju på.

/Hylsan

Jag håller inte riktigt med Thomas, jag hävdar dock inte att han har fel, utan konstaterar endast att vi tycker olika. :-)

thomas.schulz skrev:
2. Nätverksprylar är som en microstereo, vill du ha en kraftigare förstärkare måste du köpa en helt ny anläggning
Korrekt, dock kostar en allt-i-ett-låda så pass lite (under tusenlappen för en Netgear DG834G). Det är det bara att skaffa en ny allt-i-ett-låda när man vuxit ur den gamla. Min (bittra) erfarenhet är att det mycket sällan lönar sig att investera för framtiden i mindre installationer. När man väl vill ha funktionaliteten så finns det dubbelt så bra grejer till halva priset.

Stoffe_byggare, jag vet att du skrivit att du är beredd att betala för att få bra grejer. Jag anser dock inte att det är någon konflikt mellan att köpa relativt billiga grejer och att få något som fungerar. Om du t.ex. köper en finrouter från Cisco så kan jag garantera att du kommer att få problem att konfigurera den, och att du blir förbannad när du vill uppgradera firmware och upptäcker att du måste ha supportavtal med dem för att få KÖPA denna.

Jag skjuter in mig på accesspunktsbiten.

Det viktigaste här är att de hanterar WDS, Wireless Distribution System.

Detta är ett system för att bla få repeaterfunktionen att funka klockrent.

Nästa punkt är att AP:n ska ha löstagbar antenn. På så sätt kan man byta till en kraftigare eller en utomhusantenn om man skulle få behov av det

som tredje punkt kommer kravet på misnt WPA, helst WPA2. Detta är krypteringstekniker som ska hålla obehöriga borta. Det finns en äldre teknik som heter WEP men den är det dags att begrava

Sen är det trevligt om AP:n har stöd för POE, Power over ethernet som gör att man kan strömförsörja den via ethernetkabeln. Antingen via en dosa eller från en switch som har detta stöd. Som sagt trevligt med en tråd mindr men inget krav.

Jag kan rekommendera 3Coms 108Mbit accesspunkt som fyller ovanstående krav. Jag har kört på mina i några månader utan problem

thomas.schulz skrev:
Kan inte minnas att jag nämt prylar från Cisco.
Det har du säkert inte. Stoffe_byggare förklarade tidigare att han var beredd att lägga ut en slant för att få grejer som fungerar. Mitt resonemang gick ut på att föreslagen lösning är onödigt dyr, och för att exemplifiera att dyr nödvändigtvis inte är bra för hemanvändare tog jag Cisco som exempel. Mitt fel.

thomas.schulz skrev:
har hjälpt för många kunder som trott att dom fått en Ferrari när dom betalt för en Fiat och det är som alltid att man får det man betalar för.
Frågan är då om en hemanvändare behöver en Ferrari för att kunna surfa lite på nätet som streama MP3-filer? Att man har en Ferrari implicerar inte att man kan köra och underhålla den, vilket jag tidigare försökte illustrera med mitt Cisco-exempel.

thomas.schulz skrev:
Man får bara sända med 20mW i standarden 802.11b/g och då är det viktigt att tillverkaren som bygger grejerna kan något om antennteknik och inte bara vet hur man bygger snygga lådor. Kan nästa lova att den Netger burk du föreslår inte klarar av ett bostadshus på 2 våningar med fullgod mottagning.
100mW är det förvisso, men skit samma. På den produkt som jag föreslår sitter det en 2dBi rundstrålade antenn, precis som på i princip alla andra trådlösa produkter som levereras med antenn. Finns det överhuvudtaget någon produkt som levereras med en antenn som har en bättre förstärkning än 2dBi? Jag ställer mig mycket tveksam till att tillverkarna utvecklar sina antenner själva, utan dessa köps säkert in från underleverantörer som kan sin sak. Om nu kvaliten på antennen skulle vara ett problem så är det inte värre än att man får köpa en extern antenn och koppla in. För övrigt får man nog anstränga sig om man ska lyckas tillverka en antenn med sämre förstärkning än 2dBi.

thobjo skrev:
men bara för att förtydliga vad jag skrev (eller i alla fall vad jag menar); NAT är förvisso ett fulhack bortom fattbarhetens gräns, men som verkligheten ser ut idag är vi väl tvungna att acceptera detta. Det jag invänder mot är att en del tillverkare av "brandväggar" hävdar att de använder sig av tekniken "NAT-firewalling",
OK thobjo jag är då helt med på vad du säger
;D
Jag trodde att du var mot allt vad NAT användes till. Men som du skriver, vi är ju "tvungna" att använda detta idag.

Thomas: har du problem mellan 3Com och intel? Har ett 2200 kort i min laptop och det funkar klockers. Naturligtvis i 54 eftersom kortet inte kan mer. Har även ett dwl520 kort och det går att dra upp i 108 mot 3com:en

Trådlösa nätverk är lite knepiga, hur pass bra olika produkter funkar beror mycket på miljön (t ex närheten till andra wlan) och om man blandar produkter från olika tillverkare. Jag har alltid gillat Netgear och har installerat ett antal trådlösa routrar från Netgear och D-Link; hemma, hos vänner och på jobbet. Den router som tveklöst har fungerat mest problemfritt och med minst inkörningsproblem (ofta plug-and-play) är dock Linksys (Cisco) WRT54G (med senaste firmware).

Jag har haft stora problem med Netgear och D-Links produkter hemma i bostadrätten (många wlan i föreningen...) men Linksys:en har fungerat nästan felfritt. Den kostar 100-200 kr mer än Netgear/D-Link men går inte ned var 10:e minut som den senaste D-Linken gjorde.
Jag känner säljaren på den lokala datafirman och han har samma erfarenheter.

Ett bra tips är att söka på produktnamnet och "problem" på google.

Jag läste en artikel om WLAN att det var viktigt med ordentlig kanalseparation (om möjligt). Dvs det räcker inte med att byta till kanal 5 om någon kör med kanal 6 i närheten. Då ska man helst ta tex kanal 1. Detta är naturligtvis svårt om man har många WLAN i närheten.
Jag kan rek. att hämta hem tex Network Stumbler för att se alla WLAN i närheten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.